۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
پلیس ناچار به شماره‌گذاری خودروهای ناایمن است

پلیس ناچار به شماره‌گذاری خودروهای ناایمن است

رئیس پلیس راه کشور با تاکید بر لزوم بازنگری در تغییرات قوانین راهنمایی و رانندگی گفت: پلیس مجبور است تا خودروهای ناایمن را شماره‌گذاری کند.

به گزارش بازار، سردار حسن مومنی تاکید کرد: خودروهای تولید داخلی از نظر ایمنی در ۲۰ سال گذشته تغییر محسوسی نداشته‌اند؛ مثلا بعد از تصادفات، ‌خودروها آتش می‌گیرند که نشان می‌دهد خودروها استاندارد نیستند. پلیس اما بر اساس قانون بعد از آنکه سازمان ملی استاندارد و محیط‌زیست مجوز می‌دهد، موظف است این خودروها را پلاک‌گذاری کند.

وی با ابراز امیدواری مبنی بر افزایش استانداردهای تولیدات داخلی، افزود: اکثر خودروها در جاده‌ها تولید داخل هستند و به همین دلیل بار اصلی تلفات جاده‌ای بر دوش تولیدات داخلی است؛ به‌عنوان مثال از هر ۱۰ تصادف، ۷ خودرو ناایمن هستند، که منجر به فوت یا جرح می‌شوند.

سردار مومنی تاکید کرد: در جرائم رانندگی هم باید بازنگری شود تا رانندگان متخلف که جان شهروندان را به خطر می‌اندازند، از این طریق تاوان بدهند.

سردار حسن مومنی درباره افزایش آمار تصادفات جاده‌ای در سال جاری نیز گفت: متاسفانه در ۱۰ ماه سال ۱۴۰۱، شاهد ۱۵ درصد افزایش جانباختگان بودیم و بیش از ۱۲ هزار نفر جانشان را در تصادفات از دست داده‌اند. همچنین باید گفت که سالانه حدود ۱۷ هزار نفر از شهروندان جان خود را در جاده‌ها از دست می‌دهند.

او ادامه داد: سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر مصدوم داریم که از این تعداد حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد معلول می‌شوند که آمار نگران‌کننده و بالای است. همچنین فوت هر نفر بیش از هشت میلیارد تومان خسارت مادی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و این در حالی است که خسارت‌های معنوی این حوادث قابل محاسبه نیست.

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به طرح جوانی جمعیت، تاکید کرد: طرح‌های زیادی برای افزایش جمعیت مطرح می‌شوند اما جوانانی که در سن کار هستند، در جاده‌ها کشته می‌شوند؛ چراکه بیش از ۶۵ درصد از کشته‌شدگان در جاده‌ها بین ۲۰ تا ۶۵ سال سن دارند و۲۱.۵ درصد از جانباختگان هم جوانان بین ۲۰ تا ۳۰ سال هستند.

حسن مومنی درباره دلایل اصلی افزایش ۱۵ درصدی تلفات جاده‌ای، گفت: ۵۲ درصد از تصادفات عامل انسانی دارند، حدودا ۱۲ درصد به دلیل خودروها و ۲۰ درصد به دلیل وضعیت جاده‌ها روی می‌دهند و ۱۶ درصد هم عامل مشترک دارند.

او تاکید کرد: برای کاهش تصادفات باید ۳۳ سازمان و نهاد مسئول دست به دست هم بدهند و با تمام توان وارد شوند تا به نتیجه برسیم و اکنون پلیس در حال حاضر با تمام توانش عمل می‌کند.

رئیس پلیس راه کشور در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت کیفی خودروها نیز گفت: ایمنی خودرو هم در زمان تصادف و هم بعد از وقوع می‌تواند از جان سرنشینان حفاظت کند؛ به عنوان مثال در یکی از تصادفات در محور پرتلفات، شاهد بودیم سرنشین خودرو ایمن سالم ماند، اما چهار سرنشین خودرو ناایمن جان باختند.

سردار مومنی در ادامه افزود: راه نیز نقش مهمی را در این میان ایفا می‌کند و با هر اشتباه راننده، نباید خودرو از مسیر منحرف و واژگون شود. در حال حاضر، اگر سازمان راهداری اعتبارات مالی لازم را در اختیار داشته باشد، قطعا نقاط حادثه‌خیز به‌سرعت اصلاح می‌شوند.

آغاز طرح‌های نورزوی از ۲۴ اسفند
رئیس پلیس راه کشور ادامه داد: زمان اجرای طرح ویژه ترافیکی نوروز ۱۴۰۲ از چهارشنبه ۲۴ اسفند امسال تا ۱۴ فروردین سال آینده خواهد بود. تمامی افراد در کشور برنامه‌ریزی می‌کنند تا در نوروز به سفر بروند اما ماموران ما در ماموریت هستند تا سفری ایمن را برای هموطنان رقم بزنند.

وی ادامه داد: ما نگران تلفات جاده‌ای در نوروز هستیم. در سال گذشته در ظرف ۲۰ روز، حدود ۹۱۰ نفر در طرح نوروزی ۱۴۰۱ جان باختند.

کد خبر: ۲۰۸٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha