۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
اکالیپتوس گونه ای مقاوم به خشکی و کم آبی است
عضو هیئت علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان:

اکالیپتوس گونه ای مقاوم به خشکی و کم آبی است

گرگان_ عرب، عضو هیئت علمی دانشکده علوم‌جنگل دانشگاه منابع طبیعی گرگان گفت: اکالیپتوس گونه ای سخت و مقاوم به پوسیدگی، خشکی و کم آبی است.

علیرضا عرب در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اکالیپتوس از گونه درختان همیشه سبز و بزرگ است که این گیاه بومی معمولا در منطقه‌ اقیانوسیه و استرالیا رشد می کند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم‌جنگل دانشگاه منابع طبیعی گرگان افزود: چوب اکالیپتوس سخت، مقاوم به پوسیدگی و بادوام است که به دلیل برخورداری از ریشه‌ عمیق، مقاومت خوبی نسبت به خشکی و کم آبی دارد.

عرب با بیان اینکه کشت اکالیپتوس در حاشیه زمین‌های کشاورزی به عنوان دیواره، حفاظ و بادشکن در حال گسترش است، یادآورشد: این امر موجب بیابان‌زدایی در عرصه های طبیعی استان می شود.

وی ادامه داد: اکالیپتوس با شرایط مختلف اقلیمی و آب و هوایی بسیار سازگار بوده و نسبت به خاک حساس نیست و در اراضی فقیر و خاک هایی که برای زراعت مناسب نیست هم قابلیت کشت دارد.

این کارشناس حوزه کشاورزی با بیان اینکه اکالیپتوس نسبت به سرما حساسیت دارد، گفت: در برخی گونه‌های اکالیپتوس تا ۲۰ درجه زیرصفر را این گونه تحمل می کند.

وی با اشاره با این موضوع که به طور معمول اکالیپتوس بین یک تا پنج سال بعد از کاشت نیاز به آبیاری دارد، تصریح کرد: بعد از دوره پنج ساله با بارندگی های فصلی هم این گیاه به رشد خود ادامه خواهد داد.

به گفته عرب، این گیاه در صورت بروز آتش‌سوزی از قدرت تجدید حیات خوبی برخوردار بوده و به کلی از بین نمی رود.

وی با بیان اینکه از این درخت می توان در مصارف متعدد استفاده کرد، گفت: اکالیپتوس مصارف متنوعی چون صنعتی، دارویی و بهداشتی دارد.

به گفته عرب، اکالیپتوس به دلیل سازگاری بسیار بالا با شرایط آب و هوایی برای بیابان زدایی، زراعت چوب، بادشکن در حاشیه مزارع، فضای سبز، تفریحگاه و کمربند سبز حاشیه جاده‌ها در سطح وسیع می‌توان از آن استفاده کرد .

این کارشناس کشاورزی افزود: از همه اجزای اکالیپتوس اعم از برگ، ریشه، ساقه و دانه می‌توان استفاده کرد و گونه‌ای مناسب برای زراعت چوب به شمار می رود و از این طریق علاوه بر ایجاد تفریحگاه، جلوگیری از فرسایش، زمینه ساز ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی است.

این مدرس کشاورزی بیان کرد: تکثیر این گیاه به وسیله اندام‌های رویش (قلم و پیوند) و بذر و نهال صورت می‌گیردکه معمولاً از روش نهال‌کاری بیشتر استفاده می‌شود.

وی یادآورشد: گیاه و رقم اکالیپتوس دارای ترکیبات و عناصر مختلف، متنوع و متعددی مانند منیزیم، کلسیم، سرب، مس، روی، آهن و منگنز و... است.

عرب در خاتمه یادآورشد: در صورت تکمیل زنجیره تولید به ویژه وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی و بازاریابی و فروش، وجود مشوق‌های لازم و حمایت های فنی، کشت این گیاه زمینه‌ساز اشتغال جوانان تحصیل کرده و رشد و رونق اقتصادی در استان خواهد شد.

کد خبر: ۲۰۸٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha