۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
نقش تکنولوژی در افزایش بهره وری کشاورزی و دامداری چیست و چه مزایایی به همراه دارد؟

نقش تکنولوژی در افزایش بهره وری کشاورزی و دامداری چیست و چه مزایایی به همراه دارد؟

صنعت کشاورزی طی ۵۰ سال گذشته به شدت متحول شده است. پیشرفت‌ها در زمینه تولید ماشین‌آلات کشاورزی و دامداری مقیاس، سرعت و بهره‌وری در تولیدات را به صورت چشمگیری افزایش داده است.

به گزارش بازار، صنعت کشاورزی طی ۵۰ سال گذشته به شدت متحول شده است. پیشرفت‌ها در زمینه تولید ماشین‌آلات کشاورزی و دامداری مقیاس، سرعت و بهره‌وری در تولیدات را به صورت چشمگیری افزایش داده است. افزایش بهره‌وری خود منجر به کشت کارآمدتر زمین‌ها و پرورش طیور خواهد شد. تولید بذر و کود و همچنین نحوه آبیاری با پیشرفت تکنولوژی بسیار بهبود یافته‌اند و در نتیجه عملکرد کشاورزان و دامداران نیز افزایش یافته است. با پررنگ ‌شدن نقش تکنولوژی در افزایش بهره‌ وری کشاورزی و دامداری درآمد و بازده این صنعت در کشور روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

چگونه فناوری توانسته تحول شگرفی در صنعت کشاورزی و دامداری ایجاد کند؟

با پیشرفت تکنولوژی و ورود ماشین‌آلات صنعتی مختلف به حوزه کشاورزی و دامداری، مزارع سبک و سیاق مدرنی پیدا کرده‌اند و بسیار متفاوت از چند دهه پیش به نظر می‌رسند.فناوری نقش عمده‌ای در دامداری و شیوه‌های کشاورزی دارد. با ظهور فناوری دیجیتال، دامنه تولید هم بسیار گسترش یافته است. نوآوری در کشاورزی منجر به تحول در نحوه انجام و عملکرد کشاورزان شده است و در نتیجه تلفات را کاهش و بازده را افزایش داده است. صنعت کشاورزی امروزی به طور معمول از فناوری‌های پیچیده‌ای مانند ربات‌ها، حسگرهای دما و رطوبت، تصاویر هوایی و فناوری GPS استفاده می‌کند. وجود این دستگاه‌های پیشرفته و سیستم‌های روباتیک در این صنعت به کشاورزان و دامداران اجازه می‌دهد تا بسیار کارآمدتر، ایمن‌تر و سازگارتر با محیط‌ زیست عمل کنند و در نتیجه سود بیشتری را کسب نمایند.

اهمیت وجود ماشین‌آلات پیشرفته در صنعت کشاورزی

نقش تکنولوژی در افزایش بهره وری کشاورزی و دامداری چیست و چه مزایایی به همراه دارد؟

در گذشته کشاورزان مجبور بودند تا فرایند آبیاری، کوددهی یا دفع سموم را به طور کامل بر روی زمین‌های زراعی و به صورت دستی انجام دهند. با این حال امروزه به دلیل پیشرفت در فناوری و وجود حسگرها در دستگاه‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی می‌توانند از حداقل مقادیر مورد نیاز استفاده کنند و مناطق بسیار خاصی را هدف قرار دهند. از مزایای استفاده تکنولوژی در صنعت کشاورزی و دامداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ایمنی کارگران

  • بهره‌وری و راندمان بیشتر محصولات

  • کاهش تأثیر منفی بر اکوسیستم‌های طبیعی

  • شرایط رشد ایمن‌تر و تولید غذاهای سالم‌تر

  • کاهش قابل توجه روان آب مواد شیمیایی به رودخانه‌ها و سفره‌های آب‌ زیرزمینی

  • کاهش استفاده از آب، کود و آفت‌کش‌ها که به نوبه خود قیمت مواد غذایی را پایین نگه می‌دارد

علاوه بر این، وجود فناوری‌های رباتیک به کشاورزان این امکان را می‌دهد تا نظارت و مدیریت قابل ‌اعتمادتری بر منابع طبیعی مانند کیفیت هوا و آب، تولید، فرآوری، توزیع و ذخیره‌سازی گیاهی و حیوانی داشته باشند.

دستگاه مالش چای انقلابی در صنعت تولید چای سیاه

نقش تکنولوژی در افزایش بهره‌ وری کشاورزی را می‌توان به وضوح در صنعت خشک چای دید. امروزه دستگاه مالش چای به یکی از ملزومات کارگاه‌های فرآوری چای تبدیل شده است. این دستگاه مانند ماشین‌های بزرگ‌تر در کارخانه‌های تولید چای، وظیفه مالش‌ دادن برگ‌های سبز چای را بر عهده دارد. در زمان گذشته برای تولید چای باید برگ‌های چای را بر روی سینی چای چوبی پهن می‌کردند و روزها منتظر می‌مانند تا فرآیند تخمیر صورت گیرد. این امر بسیار سخت و زمان‌بر بود اما با پیشرفت تکنولوژی و ظهور ماشین‌آلات در حوزه کشاورزی، صنعت تولید چای به کلی دگرگون شده است.

در سال‌های اخیر کشاورزان به جای فروش محصول به کارخانه‌های بزرگ، خود با تهیه دستگاه مالش چای، محصولات خود را تولید و روانه بازار می‌کنند. ظرفیت این ماشین‌آلات پیشرفته ۱۵، ۲۵ و ۵۰ کیلو است. کیفیت محصول نهایی ارتباط مستقیمی با کیفیت ساخت و طراحی دستگاه دارد و وجود تجهیزات حفاظتی همچون سیستم کنترل مرکزی دقیق، گاردهای محافظ و کلید خاموشی اضطراری ایمنی و امنیت دستگاه را تضمین می‌کند.

مزایای استفاده از دستگاه پلت ساز در صنعت کشاورزی چیست؟

تجهیزات دستگاه پلت ساز یکی از تجهیزات مهم در تولید غذای دام و طیور است که مزایای زیادی برای دامداران به همراه دارد. استفاده از خوراک‌های دام و طیور به صورت پلت، بازده تولید را بالا می‌برد. در طی فرآیند تولید پلت، به دلیل اثرات ترکیبی رطوبت، دما و فشار، برخی واکنش‌های فیزیکی و شیمیایی در خوراک رخ می‌دهد که باعث ژلاتینه شدن نشاسته و افزایش فعالیت آنزیم‌ها می‌شود. این عامل سبب می‌شود تا حیوان غذای مصرف شده را بهتر و بیشتر هضم کند. هضم بهتر غذا منجر به افزایش وزن مؤثر طیور و دام‌ها خواهد شد.

کشاورزان و دامداران می‌توانند با استفاده از ماشین پلت ساز، چگالی خوراک حیوانات را به طور کلی ۴۰٪-۱۰۰٪ افزایش و حجم آن‌ها را کاهش ‌دهند. همین عامل می‌تواند ظرفیت ذخیره‌سازی را نیز کاهش دهد و به دنبال آن هزینه‌های حمل‌ونقل کاسته خواهد شد.

از مزیت‌های دیگر استفاده از دستگاه پلت ساز از بین ‌بردن سالمونلا در خوراک دام است. باکتری سالمونلا پس از بلعیده ‌شدن توسط حیوانات در بافت‌های حیوانی باقی خواهد ماند. انسان‌ها نیز با تغذیه از این حیوانات آلوده به بیماری گوارشی سالمونلا مبتلا می‌شوند. روش کوئنچ با بخار در دمای بالا و تلطیف و دانه‌بندی مجدد در ماشین پلت ساز می‌تواند سالمونلا را در خوراک دام از بین ببرد.

استفاده از حسگرهای نظارتی در تشخیص سلامت طیور

یکی از دلایل تلفات بالا در حیوانات، ابتلا به بیماری‌های مختلف است. از نقش تکنولوژی در افزایش بهره ‌وری کشاورزی و دامداری می‌توان به نظارت سلامت دام‌ها و طیور با کمک حسگرها اشاره کرد. استفاده از تراشه‌ها و حسگرهای بدن می‌توانندبه مدیریت دام‌ها در مقیاس بزرگ و جلوگیری از شیوع بیماری کمک کند. تراشه‌ها و حسگرهای بدن با اندازه‌گیری پارامترها و شاخص‌های حیاتی می‌توانند بیماری را زود تشخیص دهند و از عفونت گله جلوگیری کنند.

پیش‌بینی آب‌ و هوا از طریق هوش مصنوعی

نقش تکنولوژی در افزایش بهره وری کشاورزی و دامداری چیست و چه مزایایی به همراه دارد؟

یک پیشرفت بزرگ در کشاورزی استفاده از هوش مصنوعی (AI) است. تجهیزات و ابزارهای مدرن مبتنی بر هوش مصنوعی امکان جمع‌آوری داده‌ها را فراهم و به کشت دقیق و تصمیم‌گیری آگاهانه کشاورزان کمک می‌کنند. پهپادها، حسگرهای از راه دور و انواع ماهواره‌ها، بسیاری از داده‌های ۲۴ ساعته در مورد الگوهای آب‌ و هوایی را در مزارع و اطراف آن جمع‌آوری می‌کنند و اطلاعات مهم در مورد دما، بارندگی، خاک و رطوبت را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند. با وجود اینکه پذیرش هوش مصنوعی در کشور ما به کندی صورت می‌گیرد اما بسیاران از کشاورزان که به متدهای مدرن علاقه دارند به سمت این فناوری جذب شده‌اند. شکی نیست که فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به کشاورزی در مقیاس بزرگ کمک کنند و منجر به افزایش تصاعدی در بهره‌وری شوند.

استفاده از فناوری تأثیر مثبتی بر عملکرد کشاورزان و دامداران دارد. بهره ‌بردن از ابزارهای دیجیتال و تحلیلی باعث بهبود مستمر کشاورزی می‌شود و ادامه این روند منجر به بهبود عملکرد محصول و کمک به افزایش درآمد جامعه کشاورزی و دامداری خواهد شد.


 

کد خبر: ۲۰۸٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      1 0
      چطور میتونم دستگاه مالش چای تهیه کنم؟