۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
کمبود فلج کننده نقدینگی در واحدهای تولیدی| برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی جذابیت ایجاد کنید
گفتگوی بازار با مدیرعامل شرکت مهراس کویر؛

کمبود فلج کننده نقدینگی در واحدهای تولیدی| برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی جذابیت ایجاد کنید

بیرجند- مدیرعامل یک واحد تولیدی دانش بنیان در خراسان جنوبی گفت: واحدهای تولیدی استان به دلیل افزایش هزینه‌ها با مشکل کمبود فلج کننده نقدینگی روبه‌رو شده‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: تولید جایگاه اصلی توسعه هر منطقه را از نظر اقتصادی و اشتغال پایدار برعهده دارد و تا زمانی که این موضوع اولویت قرار نگیرد و برنامه‌های درستی برای رفع مشکلات و موانع و حمایت واقعی دیده نشود، رونقی در تولید نخواهیم داشت.

تولید برای اشتغال و اقتصاد خراسان جنوبی به دلیل محدودیت‌هایی که دارد و در منطقه مرزی واقع شده، همچنین اکنون با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. اما به دلیل نبود حمایت‌های واقعی این حوزه با مشکلات متعددی روبه‌رو شده که مهمترین آن کمبود منابع مالی است که نیاز به توجه و رسیدگی دارد و می‌توان برای کاهش مشکلات در قوانین دیده شده بخش تولید، استان‌هایی مانند خراسان جنوبی را با نسخه متفاوتی دید.

در همین راستا با (محمودرضا یوسفی)، مدیرعامل شرکت مهراس کویر که یکی از بزرگترین صنایع دانش‌بنیان است گفت‌وگو کردیم تا مشکلات و راهکارها در حوزه تولید را مورد برسی قرار دهیم.

از چه زمانی وارد حوزه کارآفرینی شدید و هدف شما چه بود؟

فعالیت ما از سال ۸۵ در شهرک صنعتی بیرجند شروع شد و شرکت تولید لوله و پروفیل‌های UPVC مهراس کویر در سال ۱۳۸۶ تأسیس شد.

بخش عمده دلیل عشق و علاقه به کارهای تولیدی و صنعتی برپایه دانش بود، همچنین به کارهای گروهی و تیمی علاقه داشتیم و تمام توسعه‌هایی که دیده می‌شود به دلیل کار تیمی بوده است. چرا که دو تا سه سال ابتدایی سختی را گذراندیم ولی با توجه فناوری و به روز بودن محصولات پیشرفت کردیم.

درباره محصولات خود توضیح می‌دهید؟

در ابتدا با تولید لوله‌های نسوز برق شروع شد تا امروزه که محصولات متنوعی در بخش صنعت ساختمان و طیور، تأسیسات، برق و فاضلاب تولید می‌کنیم.

هر ساله کار را با محصولات جدید و باکیفیت بیشتر توسعه دادیم و اکنون با درجه کیفیت بالا با محصولات مشابه مزیت رقابتی دارد و ۸۰ نوع محصول تولید می‌شود.

چه افتخاراتی در این مسیر کسب کرده‌اید؟

شرکت مهراس کویر با هدف تولید محصولات UPVC با کیفیت منحصربه فرد تأسیس شد و در راستای اصل مشتری مداری و رعایت حقوق مصرف کنندگان موفق به اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد ملی ایران، همچنین استانداردهای تشویقی و کارخانه‌ای متعدد برای محصولات خود شد.

شرکت مهراس کویر مفتخر به کسب گواهینامه‌های مختلف بین‌المللی در عرصه کیفیت و تولید از سوی شرکت های معتبر اروپایی است و توانسته به دلیل کیفیت بالا در لوله‌های برقی نسوز برند اول کشور و در لوله‌های فاضلاب جزو سه برند اول کشور معرفی شود.

همچنین چندین بار به عنوان کارفرمای نمونه و برگزیده در حوزه تأمین اجتماعی معرفی شدیم، در سال ۹۷ واحد صنعتی برتر کشوری و واحد نمونه منطقه معرفی شدیم، همچنین کارآفرین برگزیده و واحد نمونه ایمنی و بهداشت در استان خراسان جنوبی معرفی شدیم. که همه این موارد حاصل همدلی و تلاش‌های ما در شرکت مهراس کویر محصولات با کیفیت جهانی تحت نام برند ملی مهراس شده است.

اشتغال‌زایی و فروش شما به چه صورت است؟

در حوزه اشتغال‌زایی اکنون ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در سه شیفت مشغول به کار هستنند.

فروش مهراس کویر در خود استان خراسان جنوبی به دلیل نبود حمایت و زیرساخت‌ها بسیار اندک است و شاید ۱۰ تا ۱۵ درصد محصولات ما در استان به فروش برسد و بیش از ۸۰ درصد خارج می‌شود که برای پروژه‌های کلان کشوری مورد استفاده قرار می‌گیرد و حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات به کشور عراق صادر می‌شود.

مشکلات شما در این مسیر چه بود؟

مشکلات تولید بسیار زیاد است و اگر عاشق این کار نباشید هیچ منطق و جنبه اقتصادی وجود ندارد. هر ساله نام‌هایی انتخاب می‌شود که چندین بار شاهد نام‌گذاری بر مبنای تأکید بر تولید و دانش بنیان بودیم ولی مسئولان فقط شعار می‌دهند و از عمل و حمایت واقعی خبری نبوده است.

متاسفانه تولید در برنامه برخی مسئولان در اولویت نیست و به دلیل سیاست‌های غلط اکنون شاهد این هستیم که سرمایه از حوزه تولید خارج و به حوزه‌هایی مانند بورس، ارز دیجیتال، خودرو و ساخت و ساز و موارد این چنینی شده است چرا که در تولید ریسک بالایی وجود دارد و این در حالی است که اشتغال و توسعه با تولید همراه است.

اکنون زیرساخت و بستر مناسبی وجود ندارد تا سرمایه‌گذار انگیزه‌ای برای ورود به تولید پیدا کند و یکی از مشکلات مهم ما کمبود نقدینگی است که این موضوع تولید را عملاً فلج می‌کند و نیاز است که اعتبارات ویژه‌ای در این زمینه دیده شود.

به نظر شما راهکار برای بهبود وضعیت چیست؟

در خراسان جنوبی مرز شرقی را داریم که یک ظرفیت خوب به شمار می‌رود که می‌توان برای بهبود وضعیت بر روی آن برنامه‌ریزی‌های درستی انجام داد.

نیاز است که حمایت‌ها بیشتر باشد و منابع مالی و اعتباری افزایش پیدا کند، همچنین یک نسخه ویژه درباره برخی از دستورالعمل‌ها برای استانی مانند خراسان جنوبی در نظر گرفته شود که از جمله آنها می‌توان به نرخ مالیاتی، تأمین اجتماعی، منابع اعتباری بانک‌ها اشاره کرد؛ چرا که خراسان جنوبی منطقه استراتژیکی و مرزی است که به دلیل بعد مسافت و نبود امکانات با هزینه‌ها و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و این قوانین که برای تمام استان‌ها یکدست است باعث می‌شود استان محدودی مانند خراسان جنوبی هزینه‌های سربار زیادی را بر تولیدکننده تحمیل کند پس لازم است که این قوانین متناسب با چنین استانی متفاوت باشد.

با توجه به محدودیت‌های خراسان جنوبی نیاز است که زیرساخت‌هایی دیده شود و خدماتی ارائه شود تا برای سرمایه‌گذار بومی و غیربومی انگیزه‌ای ایجاد کنند، در غیر اینصورت سرمایه‌گذار با مشکلات استان ترجیح می‌دهد به استان‌های برخوردار، سرمایه خود را منتقل کند مگر اینکه در خراسان جنوبی جذابیت‌هایی دیده شود که با این روش ما شاهد رونق اقتصادی استان خواهیم بود.

اکنون خود مهراس کویر چه مشکلاتی دارد؟

بزرگترین معضل نه تنها ما بلکه تمام تولیدکنندگان کمبود نقدینگی و منابع بانکی است که تولید را نابود می‌کند. سوء مدیریت در بانک‌ها چالش‌های بسیاری را ایجاد کرده است که نتوانیم از منابع تکمیلی و داخلی کمبود نقدینگی خود را برطرف کنیم.

بزرگترین واحد صنعتی دانش بنیان هستیم ولی تاکنون یک اقدام شاخص برایی حمایت انجام نشده است. با توجه به نرخ تورم و ارز ما شاهد افزایش هزینه‌ها هستیم که کار را برای تولید سخت کرده است و اگر سیاست حمایتی در منابع مالی داخلی استانی و کشوری برای ما دیده نشود تولید از بین خواهد رفت.

چه توصیه‌ای به جوانان علاقه‌مند به کارآفرینی و مسئولان دارید؟

توصیه به جوانان این است که به دنبال علاقه خود بروند و اگر علاقه به تولید دارند وارد این حوزه شده چرا که کارآفرینی مسیر سخت و مشکلات زیادی دارد و با علاقه و برنامه‌ریزی می‌توان این مسیر را طی کرد و رها نکنند چرا که تمام زحمات خود را از بین می‌برند. پس اگر شروع می‌کنند تا انتها حرکت کنند در غیر این‌صورت کلاً وارد این حوزه نشوند.

به مسئولان هم لازم است گفته شود که هیچ‌کاری واجب‌تر و مهم‌تر از تولید نیست و جایگاه والای آن را باید درک کنند و فقط در کلام نباشد و حمایت و عمل واقعی دیده شود، چرا که اگر پنج واحد مانند کویرتایر یا واحدهای تولیدی و صنعتی خرد و متوسط در استان وجود داشته باشد شاهد اشتغال و توسعه اقتصادی پایدار خواهیم بود و با حمایت و ایجاد زیرساخت‌هایی مناسب فرهنگ‌سازی شود تا مردم سرمایه خود را به سمت تولید بیاورند.

کد خبر: ۲۰۸٬۴۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha