۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
ضرورت استفاده بهره برداران بر اساس مجوز | اضافه برداشت آب از چاه تعادل را بهم می زند
معاون شرکت آب منطقه‌ای گلستان:

ضرورت استفاده بهره برداران بر اساس مجوز | اضافه برداشت آب از چاه تعادل را بهم می زند

گرگان-تیموری، معاون شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: اضافه برداشت آب از چاه های مجاز باعث برهم زدن تعادل فی مابین منابع و مصارف آب می شود لذا بهره برداران مجاز، مطابق مجوز برداشت آب مصرف کنند.

جواد تیموری در گفتگو با خبرنگاربازار اظهار کرد: ایجاد تعادل بین منابع و مصارف در حوزه آب یکی از موضوعات مهم در مدیریت منابع آب است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان افزود: تغذیه آب های زیرزمینی به شرایط اقلیمی و بارش سالانه بستگی دارد.

به گفته وی، ترسالی، نرمال و خشکسالی سه نوع سال آبی است که در دوره های زمانی متناوب به وقوع می پیوندد و آبخوان ها در سال های ترسالی و نرمال تغذیه می شوند .

تیموری با بیان اینکه میزان استفاده از منابع آبی موضوع مهمی است، خاطرنشان کرد: برای بهره برداران مجوزهایی از سوی قانونگذار پیش بینی شده که مطابق آن در سه بخش کشاورزی، صنعت و شرب می توانند از آب مصرف کنند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان یادآورشد: اضافه برداشت آب از چاه های مجاز باعث برهم زدن تعادل فی مابین منابع و مصارف آب می شود لذا توصیه می شود بهره برداران مجاز مطابق مجوز برداشت، آب مصرف کنند.

وی با بیان اینکه حفر چاه های غیرمجاز و بهره برداری از آنها از دیگر علل برهم خوردن تعادل فی مابین منابع و مصارف آب است، اضافه کرد: برخی افراد خودسرانه بدون رعایت قانون و مسائل کارشناسی اقدام به حفر چاه می کنند که این امر موجب اختلال در تعادل منابع و مصارف آب و کاهش سطح آب های زیرزمینی می شود.

تیموری ادامه داد: حفر چاه های غیرمجاز، آبخوان های ذخیره آب های زیرزمینی را تحت الشعاع قرارمی دهد و از سوی دیگر برای افرادی که در اطراف آن چاه مجاز دارند، مشکل و خسارت ایجاد می کنند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان اضافه کرد: طبق مصوبه مجلس تحت عنوان تعیین تکلیف چاه های حفر شده فاقد پروانه، صاحبان این چاه ها که تا سال 1385 حفاری شده اند می توانند با مراجعه به شرکت آب منطقه ای در صورت داشتن شرایط لازم برای دریافت پروانه بهره برداری اقدام کنند.

وی افزود: در سنوات گذشته 15 هزار حلقه چاه فاقد پروانه در استان حفر شده بود که تاکنون حدود پنج هزار حلقه چاه تعیین تکلیف و مابقی در دستور کار قراردارند.

به گفته تیموری، 20 هزار حلقه چاه مجاز و فعال در استان داریم که 17 هزار و 500 حلقه آن در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و از این تعداد هشت هزار حلقه چاه با عمق بیش از 25 متر داریم .

وی یادآورشد: در طول سال 32 اکیپ گشت و بازرسی از شرکت آب منطقه ای در دشت های استان متخلفین حفر چاه های غیرمجاز را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی می کنند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه حفر غیرمجاز چاه امری غیرقانونی بوده، گفت: این عمل جرم است و متخلفین به مراجع قضایی معرفی و در نهایت برخورد قانونی می شود.

به گفته تیموری، در سال جاری 480 مورد چاه غیر مجاز در استان شناسایی شده که 380 حلقه چاه غیر مجاز ضمن سیر مراحل قانونی، مسلوب المنفعه شده و حدود 100 حلقه چاه غیر مجاز در حین حفاری شناسایی شده و از ادامه عملیات حفاری پیشگیری و همچنین 35 دستگاه و ادوات حفاری فاقد صلاحیت حفاری نیز کشف و ضبط شده است .

کد خبر: ۲۰۸٬۴۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha