۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
بهترین سیم برای برق کشی ساختمان

بهترین سیم برای برق کشی ساختمان

یکی از مهم‌ترین تأسیسات در ساختمان‌ها مربوط به سیم‌کشی برق است.

به گزارش بازار، یکی از مهم‌ترین تأسیسات در ساختمان‌ها مربوط به سیم‌کشی برق است. از طریق سیم‌کشی برق در ساختمان می‌توان انرژی الکتریکی مورد نیاز برای روشنایی و استفاده از دستگاه‌های متنوع را به قسمت‌های مختلف انتقال داد. به همین دلیل این موضوع اهمیت دارد که در سیم کشی برق ساختمان از سیم‌هایی استفاده شود که بدون هیچ مشکلی انرژی الکتریکی را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کرده و با مصرف بهینه برق از تحمیل هزینه‌های اضافی به خانوارها جلوگیری کند. به همین دلیل در زمان انتخاب سیم برای برق‌ کشی ساختمان باید به نکاتی از جمله نوع سیم، برند سازنده آن، جنس هادی سیم و غیره توجه کرد تا بتوان بهترین سیم را خریداری کرده و مورد استفاده قرار داد. 

انواع سیم برای برق کشی ساختمان

اگر دقت کرده باشید همواره سیم و کابل در کنار هم نام برده می‌شوند و بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این دو تفاوتی با یکدیگر ندارند. سیم در واقع یک تک‌رسانا است که تنها یک لایه روکش عایق بر روی قسمت رسانای آن وجود دارد. سیم‌های برق از ضخامت‌های متفاوتی برخوردار هستند از 1میلیمتر شروع شده و به 40 میلیمتر ختم می‌شود. معمولا از سیم‌های دارای ضخامت 10 تا 20 برای برق کشی در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. سیم‌ها هر چقدر از صخامت بیشتری برخوردار باشند می‌توانند جریان قوی‌تری از الکتریسیته و برق را از خود عبور دهند. 

انواع سیم که می‌توان از آن‌ها برای برق‌کشی در ساختمان کرده به شرح زیر است:

  • سیم مفتولی: به آن سیم تک‌لا یا سیم خشک نیز گفته می‌شود که دلیل آن داشتن تنها یک رشته رسانا است. این نوع سیم‌های فرم‌پذیری بالایی دارند که به همین دلیل از آن‌ها بیشتر در تابلو برق‌ها استفاده می‌شود. 
  • سیم افشان: بر خلاف سیم مفتولی از تعداد زیادی رشته رسانا در کنار هم تشکیل شده اما با این حال از انعطاف بالایی برخوردار است که به همین دلیل در سیم‌کشی برق ساختمان استفاده می‌شود. 
  • سیم نیمه افشان: نسبت به سیم افشان تعداد رشته‌های رسانای کمتری دارد که به همین دلیل انعطاف‌پذیری آن کمتری دارند. 

کابل چیست و انواع آن کدام است؟

به مجموعه‌ای از چند سیم در کنار هم کابل گفته می‌شود که توسط یک علاف عایق پوشانده شده است. از کابل‌ها معمولا به منظور انتقال ولتاژهای بالای برق استفاده می‌شود. درون کابل‌ها معمولا 3 نوع سیم وجود دارد که شامل سیم خنثی، سیم فاز و سیم ارت (اتصال به زمین)‌ می‌شود. از مهم‌ترین انواع کابل‌ها که با اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابل فشار ضعیف
  • کابل فشار قوی
  • کابل فیبر نوری
  • کابل برق
  • کابل کواکسیال
  • کابل چند رسانا

نکات مهم در هنگام خرید سیم برای برق کشی ساختمان

همانطور که اشاره شد انواع مختلفی از سیم و کابل وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای برق کشی ساختمان استفاده کرد. اما در هنگام خرید سیم برای برق‌ کشی نکاتی وجود دارد که با توجه به آن‌ها می‌توان بهترین انتخاب را انجام داد:

  • سیم یا کابل را از برندهای معتبر که دارای استاندارد محصول هستند خریداری کنید
  • در هنگام خرید سیم و کابل تناسب مقطع آن با محلی جای‌گذاری را مورد توجه قرار دهید. 
  • در زمان خرید سیم و  کابل، جنس هادی (مس یا آلومینیوم) را مورد بررسی قرار دهید. 
  • در هنگام خرید سیم و کابل روکش آن را به دقت بررسی کنید تا کاملا سالم و بدون آسیب و پارگی باشد.
  • سیم و کابلی را خریداری کنید که دارای علامت استاندارد باشد.
  • به تعداد رشته‌های سیم یا کابل بر حسب نیاز خود توجه کنید. 
  • قبل از خرید قیمت سیم و کابل را در فروشگاه‌های مختلف بررسی کنید.

بهترین برندهای سیم برای برق کشی ساختمان

همانطور که اشاره شد یکی از مهم‌ترین نکات در زمان خرید سیم برای برق کشی ساختمان، توجه به معتبر و استاندارد بودن برند سازنده است. برندهای مختلفی در زمینه تولید و ساخت انواع سیم و کابل در ایران فعالیت می‌کنند که در ادامه با چند نمونه از بهترین برندهای فعال در این حوزه که می‌توان به کیفیت محصولات آن‌ها اطمینان کرد، آشنا می‌شویم.

سیم و کابل افشار نژاد

شرکت صنعتی الکتریک خراسان (افشارنژاد) یکی از برندهای معتبر در زمینه تولید سیم برای برق کشی ساختمان در ایران است که از سال 1345 فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرده است. سیم و کابل افشارنژاد دارای تأییدیه نظام مهندسی ایران بوده و درصد خلوص هادی در محصولات این برند نزدیک به 100 درصد است. کسب نشان استاندارد ایران ISIRI (معادل IEC227 اروپا)، صادر کننده نمونه ملی در سال 1398 و برخورداری از شبکه خدمات پس از فروش از دیگر مزایای محصولات این برند محسوب می‌شود. 

سیم و کابل آرین ابهر

یکی دیگر از برترین تولید کنندگان سیم برای برق‌ کشی ساختمان در ایران است که از سال 1383 به این صنعت ورود کرده است. این شرکت با تکیه بر دانش ‌به‌روز متخصصان خود و همچنین ماشین‌آلات مدرن و پیشرفته، محصولاتی را تولید و عرضه می‌کند که از استانداردهای روز دنیا در کیفیت برخوردار هستند. کیفیت محصولات این برند به حدی است که در پروژه‌هایی مانند راه آهن و مترو مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

سیم و کابل البرز الکتریک نور (لینکو)

شرکت البرز الکتریک نور محصولات خود را با نام تجاری لینکو (Linco) عرضه می‌کند. این برند که محصولاتی منطبق با استاندارهای کیفی روز دنیا تولید می‌کند در صنایع مختلفی از جمله صنعت نفت و گاز، صنایع حمل و نقل ریلی و جاده‌ای، روشنایی شهرها و جاده‌ها و دستگاه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر مانند توربین‌های بادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برند که در محصولات خود از مس با خلوص 100 درصد به عنوان هادی استفاده می‌کند دارای تأییدیه از اداره برق است که استاندارد بودن محصولات این برند را به خوبی تضمین می‌کند. 

سیم و کابل کرمان

یکی دیگر از برندهای مطرح ایرانی فعال در حوزه تولید انواع سیم برای برق کشی ساختمان به حساب می‌آید که فعالیت خود را از سال 1363 در این صنعت آغاز کرده است. این برند از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات و ماشین‌آلات دنیا بهره می‌برد و توانسته به لطف این خط تولید مدرن و مجهز محصولاتی منطبق با استانداردهای کیفی روز دنیا تولید و عرضه کند. محصولات این برند در صنایع مختلفی مانند صنایع الکترونیک، صنایع ارتباطات داده، شبکه‌های کامپیوتری، تجهیزات ارتباطی و الکترونیکی نظامی، صنایع مخابرات، نیروگاه‌های برق، صنایع نفت و گاز، راه‌آهن و غیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

سیم و کابل آمل

یکی از جدیدترین برندهای فعال در زمینه تولید انواع سیم برای برق کشی ساختمان در ایران است که از سال 1375 فعالیت خود را آغاز کرده است و در همین مدت توانسته محصولات با کیفیتی را تولید و در اختیار صنعت برق کشور قرار دهد. این برند که در حال حاضر بیش از 100 نوع محصول مختلف را تولید و عرضه می‌کند با هدف عدم نیاز کشور به محصولات خارجی آغاز به کار کرده و توانست با تولید محصولات با کیفیت ضمن تأمین نیاز داخلی، صادرات به آنسوی مرزها را نیز دنبال کند. 

بهترین سیم برای برق کشی ساختمان

کلام آخر

انرژی الکتریکی و برق یکی از مهم‌ترین انرژی‌ها به حساب می‌آید که انرژی اصلی برای کار کردن و ادامه کار بسیاری از دستگاه‌ها و تجهیزات است. این انرژی از طریق سیم‌ها و کابل‌ها از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال پیدا می‌کند که به همین دلیل سیم‌کشی برق در ساختمان یکی از مهم‌ترین فرایندهای تأسیساتی محسوب می‌شود. از این رو ضرورت دارد که به منظور انتقال بهتر این جریان به نقاط مختلف ساختمان و همچنین جلوگیری از هدررفت آن، بهترین نوع سیم برای برق کشی ساختمان انتخاب و مورد استفاده قرار بگیرد. 

کد خبر: ۲۰۸٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • معراج IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
      6 0
      با این قیمت فضایی سیم.فقط پولدارها قدرت خریدش رودارن.چ خوبه خود ایران چند معدن مس داره.نمودار قیمت سیم رو در طول چندسال گذشته ببینید.متوجه میشید. بعضیها مجبورن از سیم غیر استاندارد استفاده بکنن.