۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷
نرخ تورم آمریکا بار دیگر افزایشی شد
سی ان ان:

نرخ تورم آمریکا بار دیگر افزایشی شد

مدیر عامل بانک آمریکایی «جی پی مورگان چیس» هشدار داد که تورم ممکن است خطرناک شود و رشد اقتصادی را در معرض تهدید قرار دهد.

به گزارش بازار، شبکه «سی ان ان» گزارش داد: تازه‌ترین داده‌های بانک مرکزی آمریکا نشان می‌دهد که نرخ تورم در ماه ژانویه سال ۲۰۲۳، بار دیگر افزایشی شده است و نسبت به ژانویه سال گذشته میلادی، بیش از ۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

داده‌هایی که بانک مرکزی آمریکا به تازگی منتشر کرده است، نشان می‌دهد که تورم به طرز غیرمنتظره‌ای دوباره در ماه گذشته (ژانویه) افزایش پیدا کرده است و در مقایسه با همین زمان در سال گذشته، بیش از ۵ درصد افزایش داشته است. «کریستین رومنز»، خبرنگار ارشد اقتصادی «سی ان ان»، آمار و ارقام اعلام شده را بررسی می‌کند تا به ما بگوید این گزارش چه معنی و مفهومی برای کیف پول شما دارد.

خبرنگار این شبکه گفت: نشانه‌ ناخوشایندی شکل گرفته است و تورم در ماه ژانویه افزایش یافته است. «شاخص هزینه‌های مصرف شخصی» (PCE) در این ماه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، ۵.۴ درصد افزایش داشت و در مقایسه با ماه دسامبر، ۰.۶ درصد بالا رفت که میزان آن از افزایش ۰.۲ درصدی ماه دسامبر هم بیشتر بوده است. تورم، نتیجه فرعی اقتصادی قوی است و نشانه‌ی این است که بانک مرکزی باید برای مدت بیشتری، نرخ بهره را بالا نگه دارد.

علاوه بر داده‌های اخیر، همچنین متوجه شدیم که شاخص هزینه‌های مصرف کننده، در ماه ژانویه، ۱.۸ درصد افزایش یافته است، اما افزایش شاخص درآمد شخصی، کمتر از حدانتظار بالا رفته است و در ماه ژانویه ۰.۶ درصد بوده است. مصرف کنندگان به اقتصاد حس خوش بینی دارند و نتایج یک نظرسنجی که با دقت فراوان انجام شده است، نشان می‌دهد که شاخص اعتماد مصرف کنندگان در فوریه به بالاترین میزان در ۱۳ ماه گذشته رسیده است.

اما این در حالی است که اخبار مربوط به تورم بسیار بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و به جز تغییرات جزئی در روند تورم، در اغلب اوقات نرخ تورم در حال افزایش است. «جیمی دایمن» (Jamie Dimon)، مدیر عامل «جی پی مورگان چیس» این

جیمی دایمن، مدیر عامل «جی پی مورگان چیس» گفت: با تمام احترامی که برای «جی پاول» (رئیس بانک مرکزی آمریکا) قائل هستم، واقعیت این است که کنترل نرخ تورم از دست ما خارج شد و طرح‌ها در این زمینه هم کارآیی نداشتند.

خبرنگار افزود: بانک مرکزی در اقدامی بی سابقه، نرخ بهره را هشت بار افزایش داده است تا با افزایش نرخ تورم مقابله کند و تورم را به هدف تعیین شده ۲ درصدی برساند. دست کم تا این لحظه، این کار انجام نشده است.

کد خبر: ۲۰۸٬۴۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha