۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
گردشگری را در «هند ایران» ببینید؛ دیار ۷۲ غفلت!
کلکسیونی از ظرفیت ها در جنوب کرمان؛

گردشگری را در «هند ایران» ببینید؛ دیار ۷۲ غفلت!

کرمان- جیرفت که مشهور به «هند ایران» است کلکسیونی از ظرفیت های گردشگری را در خود جای داده است اما این منطقه با جایگاه واقعیش در حوزه گردشگری فاصله زیادی دارد که توجه بیشتر مسئولان را می طلبد.

بازار؛ گروه استان ها: شهرستان جیرفت واقع در جنوب استان کرمان به واسطه پوشش گیاهی بی نظیر و متنوعی که دارد به نام هایی همچون هند ایران، نگین خاورمیانه، سبزواران و کالیفرنیای ایران مشهور است؛ گفته می شود که جیرفت از دو واژه «جیر» به معنی پست و پایین و «افت» به معنی افتاده تشکیل شده‌ است و به طور کلی جیرفت به معنای «جلگه پست آبرفتی» است.

این منطقه گرچه در تابستان دمای هوای بالایی را تجربه می کند اما در اوایل بهار، پاییز و زمستان آب و هوای بسیار مطبوع و دلپذیری دارد و می تواند یکی از مقاصد گردشگری مطلوب به شمار رود به گونه ای که در روزهای اسفند و فروردین عطر بهار نارنج و شکوفه‌های پرتقال در این خطه به مشام می رسد و آدمی را سرمست می کند. در مجموع شهرستان جیرفت سه اقلیم متفاوت جغرافیای سرد کوهستانی، معتدل کوهستانی و گرم و مرطوب دارد و در تابستان وقتی که در شهر جیرفت دمای حدود ۵۰ درجه را تجربی می کنید می توانید در مناطق خوش و آب و هوای آن مانند دلفارد و ساردوئیه از خنکای مطبوع آنجا لذت ببرید.

جیرفت کلکسیونی از جاذبه های گردشگری

گردشگران در این شهرستان می توانند با مجموعه ای متنوع و بی نظیر از جاذبه های گردشگری تاریخی، فرهنگی، طبیعی، صنایع دستی، بوم گردی، شهری، روستایی و... بهره ببرند.

جیرفت یکی از شهرهای تاریخی و مهم استان کرمان به شمار می‌رود و بسیاری آن را با نام شهر دقیانوس می‌شناسند. شهر باستانی دقیانوس واقع در شمال شرق جیرفت و کنار هلیل‌رود از جمله جاذبه های تاریخی جیرفت به شمار می آید و ثبت ملی شده است. مارکوپولو جهانگرد ایتالیایی از شهر تاریخی دقیانوس به‌عنوان شهری بزرگ و باشکوه یاد کرده است و می‌گوید «چون شهر دقیانوس نشان می‌دهد که روزگاری در اینجا مسیحیان سریانی می‌زیسته‌اند». در واقع شهر دقیانوس گویای تمدنی است که ادعاهای بسیاری از باستان‌شناسان را مبنی بر کهن‌ترین تمدن جهان در سومر عراق را متزلزل کرد.

«هند ایران» را ببینید| گرد غفلت بر چهره گردشگری

محوطه باستانی کنار صندل که شامل دو تپه شمالی و جنوبی بوده و با دو شماره ۵۰۹ و ۵۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است هم از دیگر جاذبه های جیرفت است. البته نباید از ذکر این مطلب غافل ماند که نبود موزه مناسب برای نگهداری آثار باستانی این منطقه منجر به گلایه مندی مردم و گردشگران شده است.

دلفارد، ساردوئیه، دریاچه سد جیرفت، غار شعیب، آبگرم محمدآباد مسکون، آبشار دره گلم دختر کش، قلعه سموران، دشت اسفندقه، کوه علم‌شاه، پناهگاه حیات وحش زریاب، غار شعیب، آبشار دره ده والی، آبشار سرنکوه، روستای زیبای ساغری، روستای دریاچه، روستای رمون، روستای گروه، روستای سرمشک و روستای گراغان، پل چوبی دلفارد، چشمه آبگرم انجیرسیاه، موزه باستان شناسی و... فقط گوشه ای از دنیای جذاب گردشگری شهرستان جیرفت به شمار می آید.

اما با وجود همه این ظرفیت ها واقعیت انکار ناپذیر این است که جاذبه های گردشگری جیرفت به خوبی معرفی نشده و آمار گردشگران متناسب با این حجم عظیم ظرفیت ها نیست. عید باستانی نوروز فرصتی مناسب برای جذب گردشگر به شمار می رود که مسئولان امر باید این فرصت را مغتنم شمرده و جیرفت را از هاله ناشناختگی بیرون بیاورند.

وجود ۴۰ خانه بوم گردی در جیرفت

مشاور امور گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: جیرفت یکی از قدیمترین و باستانی ترین شهرستان های استان کرمان است. یکی از بزرگترین آثار باستانی کشور و دنیا در این شهرستان قرار دارد که همان شهر قدیم جیرفت است.

محمدحسین تجلی با اشاره به ایجاد تبلیغات دیجیتالی در رابطه با جیرفت گفت: این تبلیغات به راحتی هنگام ورود به شهرستان توسط مسافران می تواند دانلود شود که بر اساس آن تمامی جاذبه ها و چگونگی دسترسی به آنها در کدهای کی. یو. آر مشخص شده است.

وی بیان کرد: همچنین فیلم هایی از جاذبه های گردشگری شهرستان جیرفت در دست تهیه است که امیدواریم تا پایان اسفندماه به سرانجام برسد. این کلیپ های تبلیغاتی در نمایشگاه ها، صدا و سیما و... قابل پخش هستند.

مشاور امور گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان عنوان کرد: جیرفت در مسیر سایر شهرستان های جنوبی استان کرمان و استان هرمزگان قرار دارد که می تواند منجر به جذب گردشگر شود.

«هند ایران» را ببینید| گرد غفلت بر چهره گردشگری

وی با اشاره به ایجاد ۴۰ خانه بوم گردی در شهرستان جیرفت افزود: این تعداد بالاترین آمار در بین روستاهای شهرستان های استان کرمان است.

تجلی ادامه داد: بوم گردی مکانی است که به وسیله وسایل محلی و بومی تجهیز شده باشد و خدمات هم در قالب خدمات بومی و محلی آن منطقه باشد.

وی گفت: یکی از مسائل مهم در نظر گرفته شده برای ارائه خدمات به مسافران استانداردسازی بوم گردی هاست. استانداردسازی زمانی صورت می گیرد که تمامی خدمات مورد نیاز یک مسافر با بالاترین کیفیت از لحاظ بهداشتی، مهمان نوازی و... ارائه شود.

مشاور امور گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان ادامه داد: علاوه بر هتل ها و مهمان پذیرها بوم گردی ها هم از اوایل سال ۱۴۰۱ در دستور کار استاندارسازی حوزه نظارت سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

تشدید نظارت بر واحدهای اقامتی از ۱۵ اسفند

وی با اشاره به اینکه هدف از استانداردسازی بالا بردن کیفیت خدمات است، افزود: از ۴۰ خانه بوم گردی شهرستان جیرفت تعداد پنج واحد به صورت کامل استاندارسازی شده است. علاوه بر این از ۱۵ اسفندماه اکیپ های نظارتی میراث فرهنگی به بوم گردی ها، هتل ها و مراکز پذیرایی مراجعه کرده و نظارت های بهداشتی، کیفیت ارائه خدمات و استانداردی را اعمال می کنند تا با ارائه خدمات مطلوب خاطره خوشی در ذهن مسافران به جا می ماند.

تجلی با اشاره به اینکه دولت موظف به آماده سازی زیرساخت ها برای سرمایه گذاری است، گفت: در شهرستان جیرفت منطقه نمونه گردشگری دلفارد، جبالبارز و ساردوئیه را داریم که زیرساخت ها در این مناطق آماده است.

اگر در این زمینه بسته های سرمایه گذاری آماده شود و بر اساس آن سرمایه گذاران معرفی شوند تا از وام های کم بهره استفاده کنند، می تواند پیشرفت قابل توجهی در مناطق بومی گردشگری شهرستان جیرفت به دنبال داشته باشد

وی گفت: اگر در این زمینه بسته های سرمایه گذاری آماده شود و بر اساس آن سرمایه گذاران معرفی شوند تا از وام های کم بهره استفاده کنند، می تواند پیشرفت قابل توجهی در مناطق بومی گردشگری شهرستان جیرفت به دنبال داشته باشد.

جیرفت با چالش کمبود هتل مواجه است

تجلی با اشاره به اینکه در شهر جیرفت با توجه به ظرفیت های مهمی که دارد و قطب کشاورزی کشور است، افراد و تجار وارد این شهر می شوند، افزود: متاسفانه در رابطه با احداث هتل هایی که بتوانند از این افراد پذیرایی کند به نوعی دچار کمبود هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر فقط دو هتل دو ستاره و یک هتل سه ستاره در شهرستان جیرفت داریم. امیدواریم با تمهیدات فرمانداری و شهرداری بسته های مناسب سرمایه گذاری به ویژه در زمینه احداث هتل چهار ستاره مناسب در شهر جیرفت در نظر گرفته شود.

«هند ایران» را ببینید| گرد غفلت بر چهره گردشگری

اختصاص ۷ میلیارد تومان برای روشنایی معابر

فرماندار جیرفت در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به تقارن ماه رمضان با عید نوروز برنامه ریزی لازم برای انجام اقدامات متناسب با این مناسبت ها انجام شده است تا بتوانیم استقبال خوبی از مهمانان نوروزی داشته باشیم.

احمد بلندنظر با اشاره به تشکیل دو جلسه ستاد تسهیلات نوروزی در فرمانداری جیرفت ادامه داد: کمیته های دهگانه شهرستان در این زمینه تشکیل شده است.

وی در خصوص وضعیت نامناسب روشنای معابر و لزوم اصلاح آن در روزهای عید نوروز گفت: در این زمینه هماهنگی هایی با اداره برق شهرستان و شهرداری جیرفت انجام شده و در جلسه ای مصوب شد که شورای شهر حدود ۷ میلیارد تومان برای روشنایی معابر شهر جیرفت و استفاده از لامپ های کم مصرف اختصاص دهد و این کار به زودی انجام می شود.

فرماندار جیرفت در زمینه راهنمایی مسافران نوروزی اظهار کرد: امسال چندین غرفه در ورودی شهر جیرفت توسط شهرداری ایجاد می شود و نقشه راهنما در اختیار مسافران قرار می گیرد. همچنین تدابیر لازم در اداره میراث فرهنگی جیرفت هم صورت گرفته که ان شالله در ورودی شهر جشن استقبال از مهمانان برگزار می شود و راهنمایی لازم به آنها انجام می شود.

وی همچنین گفت: با هماهنگی انجام شده با اداره های تبلیغات و اوقاف یکسری محل هایی برای اقامه نماز در نظر گرفته شده است. مساجد، حسینیه ها و اماکن فرهنگی و مذهبی موظف شده اند که فضا را آماده سازی کنند و درب این اماکن به صورت ۲۴ ساعته باز باشد.

بلندنظر عنوان کرد: در یکی دو بخش هم دستور داده ایم که در مدارس را برای استفاده مردم از سرویس های بهداشتی باز بگذارند. تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است.

احداث موزه باستان شناسی مناسب خواسته مردم جیرفت

فرماندار جیرفت گفت: از حدود سال های ۸۷ و ۸۸ در شهرستان جیرفت با توجه به تمدن چندین هزار ساله نیاز به احداث ساختمانی برای موزه احساس می شد که متاسفانه این مساله رخ نداد.

وی اظهار کرد: طی سال های گذشته مکانی در نظر گرفته شد که ساختمانی نیمه کاره بود که طی دو سال ماه گذشته مدیرکل میراث فرهنگی کرمان اعتباری در این اختصاص داد که کارهای اجرایی آن انجام شود.

«هند ایران» را ببینید| گرد غفلت بر چهره گردشگری

بلندنظر ادامه داد: از اداره کل میراث فرهنگی کرمان انتظار داریم با توجه به اینکه منطقه جنوب کرمان نیازمند ایجاد موزه برای نگهداری و حفظ اشیاء تاریخی است، اقدام جدی در این خصوص انجام شود.

در حال حاضر در یکی از پارک های جیرفت موزه ای در این زمینه وجود دارد اما آن چیزی که لازمه موزه بزرگ است و زیرساخت های لازم را ندارد؛ نیاز است اعتباری برای این منظور در نظر گرفته شود که در سال ۱۴۰۲ این موزه هم به بهره برداری برسد

وی گفت: در حال حاضر در یکی از پارک های جیرفت موزه ای در این زمینه وجود دارد اما آن چیزی که لازمه موزه بزرگ است و زیرساخت های لازم را ندارد؛ نیاز است اعتباری برای این منظور در نظر گرفته شود که در سال ۱۴۰۲ این موزه هم به بهره برداری برسد.

میراث فرهنگی از فعالان حوزه بوم گردی حمایت کند

بلندنظر با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث بوم گردی افزود: ظرفیت های گردشگری خوبی در شهرستان جیرفت به ویژه در بخش های جبالبارز، ساردوئیه، اسفندقه و بخش مرکزی اسماعیلیه و دره مدیترانه ای دلفارد وجود دارد. انتظار می رود برای متقاضیان راه اندازی واحد های بوم گردی که به میراث فرهنگی معرفی می کنیم اعتباراتی در نظر گرفته شود تا بتوانیم تعداد بوم گردی ها را افزایش دهیم.

وی گفت: در فصل تابستان بیشترین مهمانان را از استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و شهرهای استان کرمان داریم. در زمینه خدمت رسانی و زیرساخت ها نیاز به همکاری میراث فرهنگی است.

بلندنظر گفت: وضعیت امنیت و آب و هوا در این منطقه را بسیار خوب دانست و افزود: باید زیرساخت ها را آماده کنیم که مهمانان نوروزی بتوانند از ظرفیت های گردشگری منطقه به خوبی استفاده کنند.

فرماندار جیرفت در خصوص بسته سرمایه گذاری گفت: راه و شهرسازی در زمینه جذب سرمایه گذار برای ساخت هتل می توانند کمک کند و زمین در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.

وی ادامه داد: در مناطق روستایی اغلب سرمایه گذاران مردم هستند و برای بوم گردی زمین و مکان را در اختیار دارند اما نیاز است میراث فرهنگی وام های کم بهره در اختیار این افراد بگذارند. شهرداری هم در بحث مجوزها می تواند یاری رسان باشد.

بلندنظر گفت: از همه سرمایه گذارانی که می توانند در این زمینه گردشگری به ویژه ساخت هتل فعالیت کنند، دعوت می کنیم به جیرفت بیایند و اعلام می کنیم که آمادگی همکاری با این افراد را داریم. در ورودی شهر جیرفت یک قطعه زمین حدود یک هکتار برای هتل در نظر گرفته شده است.

انجام تبلیغات پیش از آغاز مسافرت های نوروزی از جمله الزاماتی است که باید هر چه سریعتر توسط مسئولان انجام شود ضمن اینکه شهرستان جیرفت در بحث زیرساخت های گردشگری هم نیازمند توجه بیشتر است. ظرفیت های موجود در شهرستان جیرفت اگر بیشتر از مناطق معروف گردشگری کشور نباشد، قطعا کمتر هم نیست و فقط کمی همت و دلسوزی از سوی مسئولان می تواند این منطقه را در صدر لیست انتخاب های گردشگران قرار دهد.

کد خبر: ۲۰۸٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
      5 0
      جیرفت، سرزمین سبزواران، هند کوچک ایران بهشت چهار فصلی است در جنوب استان کرمان اما بی توجهی معنا دار مسیولین استان ، کم تجربه بودن نماینده مجلس شهرستان و عدم همت کافی برای رشد و توسعه منطقه منجر به عقب ماندگی آن شده است.
    • بهار IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
      7 0
      شهر فوق العاده زیبایی هست با موزه بسیار زیبا و آثار باستانی.خصوصا ما عید رفتیم بوی نارنج های زیبا
    • علی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
      1 1
      جیرفت مهد تمدن بشری است این که گفته شد ذره ای از ظرفیت جیرفت است انشا الله با دادن استانداری سبزواران به حق واقعی خود هر چه زودتر برسد
    • sk3020360307 IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      0 0
      زنده باد جیرفت وجیرفتی