۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
موج سواری دولت روی افزایش قیمت ارز/ یورو در آستانه ۱۹ هزار تومان
«بازار» گزارش می دهد؛

موج سواری دولت روی افزایش قیمت ارز/ یورو در آستانه ۱۹ هزار تومان

با وجودی که خیلی‌ها منتظر ریزش قیمت‌ها در بازار ارز پس از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر تعدیل قیمت‌ها بودند، اما بازار واکنشی از خود نشان نداد و قیمت انواع ارز ثابت ماند تا دولت برنده این بازی شود.

اسدالله خسروی، بازار: آخرین روز فعالیت بازار ارز در ماه مبارک رمضان و نخستین روز کاری هفته این بازار پر رمز و راز پس از هشدارهای رئیس کل بانک مرکزی به فعالان ارز و سرمایه گذاران در این بازار در حالی رو به اتمام است که قیمت ها در این بازار تغییر نکرده است. قیمت دلار در صرافی بانک ها ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان و در بازارآزاد ۱۷ هزار ۷۰۰ و یورو نیز ۱۸ هزار ۹۰۰ تومان است.

گزارش خبرنگار ما از خیابان فردوس حاکی است؛ هرچند بازار ارز از جنب و جوش خاصی برخوردار است اما قیمت ها افزایشی نیست و پایین هم نمی یاید.

اظهارات دو پهلوی رئیس کل نرخ ارز را ریزشی نکرد
یکی از دلالان ارز در گفتگو با ما درباره چگونگی معامله این روزهای بازار ارز و تاثیر گذاری سخنان رئیس کل بانک مرکزی بر روند معاملات همچنین فرازو فرود قیمت ها، گفت: قبلا زمانی که رئیس کل بانک مرکزی نسبت به رشد قیمت ها به فعالان این بازار هشدار می داد و یا اینکه قیمت ارز در صرافی بانک ها کاهشی می شد، بازار خیلی سریع واکنش نشان می داد و قیمت ها نزولی می شدند.

اما اکنون رئیس کل بانک مرکزی دو پهلو حرف می زند از یک طرف می گوید؛ قیمت ارز کاهش می یابد و سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در چنین بازاری ریسک پذیر باشند، از طرف دیگر می گوید؛ من به خریداران و یافروشندگان ارز بخصوص کسانی که می خواهند ارز بخرند چیزی نمی گویم تا شرمنده نشوم.

این اظهارات در کنار پایین نیامدن نرخ ارز صرافی بانک ها باعث شد تا فعالان این بازار نسبت به سخنان رئیس کل تاحدی کم توجه باشند و قیمت ارز در بازار کاهش نیابد.

دولت برنده گرانی ارز دربازار!
یکی دیگر از فعالان ارز در خیابان فردوسی درباره آینده قیمت ارز، گفت: پیش بینی قیمت ارز برای آینده سخت است. اما با توجه به تعطیلات پیش رو (عید فطر و نیمه خرداد)، معلوم نیست سرنوشت نرخ این کالا به کجا ختم شود. از طرفی بانک مرکزی نیز برنامه هایی دارد تا قیمت ارز در بازار متعادل شود. البته ریزش شدید قیمت در این بازار بعید به نظر می رسد چرا که نرخ تورم در کشور بالاست و سایر بازارها چون سکه، طلا و بورس نیز با افزایش قیمت و سودآوی همراه هستند.

او گفت: تنها برنده افزایش نرخ ارز دولت، است، چرا که با افزیش قیمت این کالا در بازار آزاد، قیمت ارز نیز در صرافی بانک ها افزایش می یابد و این روند به نفع دولت تمام می شود. به طور مثال؛ الان قیمت ارز صرافی بانک ها که نرخ آن توسط بانک مرکزی تعیین می شود ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان است در حالی که در دو سه ماه گذشته قیمت دلار در این صرافی ها ۱۳  تا ۱۴ هزار تومان بود.

امروز تابلو صرافی ها در خیابان فردوسی نسبت به روز پنج شنبه گذشته تغییری نداشت و واحدهای فروش ارز نیز آنچنان شلوغ نبود اما معاملات انجام می شد.

دلارآزاد ۱۷ هزار و ۷۰۰ یورو ۱۸ هزار ۹۰۰ تومان
بنا به این گزارش، هم اکنون قیمت دلار در بازار آزاد ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان و  یورو ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان و درهم امارات ۴ هزار و ۸۸۰ تومان است.

صرافی‌های بانک‌ها نیز امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم بدون تغییر ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می‌کنند، همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان است.

این در حالی است که صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت‌های نخست روز کاری قبل تغییر نداده است.

رکورد زنی طلا و سکه دربازار
علاوه بر افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز مدتی است افزایشی شده و بهای طلا طی این روزها با گذر از قیمت ۷۰۰ هزار تومان در هر گرم و سکه نیز با نزدیک شدن به مرز ۸ میلیون تومان هر روز رکورد زنی می کنند.

البته افزایش قیمت انس جهانی و بالا رفتن قیمت دلار موجب شده است که قیمت این کالای ارزشی همچنان رو به بالا باشد.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار ۷۳۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۷ میلیون و ۶۰۰ تومان و طرح قدیم ۷ میلیون و ۳۵۰ هزارتومان است.

همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون و ۸۰  هزار  تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۷۳۹ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار ۹۸۵ هزار تومان و هر مثقال طلا ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۷۳۵ دلار معامله می‌شود.

ضرورت تصمیم گیری برای تعادل بخشی قیمت ها در بازار ارز
به گزارش بازار، افزایش قیمت در بازار طلا و ارز این روزها نگرانی هایی را برای مردم ایجاد کرده است. نگرانی بابت تاثیر افزایش قیمت ارز بر افزایش سطح عمومی قیمت ها در بازار آن هم در شرایطی که مردم در فشار اقتصادی محاصره اند. بانک مرکزی وعده تعادل قیمت ها را داده است. امیدواریم سیاست گذاران و تصمیم گیران با ایجاد راهکارهای درست مانع از رشد بی منطق قیمت ها در بازار ارز شوند چرا که افزایش قیمت ارز تاثیر مستقیم بر زندگی مردم و افزایش قیمت  کالا و خدمات به جای می گذارد.

کد خبر: ۲۰٬۸۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha