۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
فرسودگی ۶۰ درصد کمباین‌های موجود در کشور

فرسودگی ۶۰ درصد کمباین‌های موجود در کشور

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی جهاد کشاورزی گفت: ۱۲ هزار دستگاه یعنی ۶۰ درصد کمباین‌های موجود در کشور فرسوده و خسته‌ هستند.

به گزارش بازار، کریم ذوالفقاری در نشست ستاد برداشت گندم و کلزای کشور ، گفت: هر ساله برداشت ۲۰ میلیون تن انواع غلات، تقریبا از نیمه اسفند از استان‌های گرمسیر شروع و به استان‌های سردسیر ختم می‌شود.

فرسودگی ۶۰ درصد کمباین‌های موجود در کشوروی افزود: اوایل کار برداشت که کمباین‌ها سرویس هستند، ریزش‌ها در حد قابل‌ قبول است، اما در اواخر کار به نوعی فقط درو می‌کنیم و ریزش دستگاه‌ها بسیار بالا است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ریزش کمباین‌های برداشت غلات ناشی از سه عامل است که اولین مورد دستگاهی است که تولید می‌شود و طبیعتا در سطح ایده آل بین‌المللی نیست و انتظار از مجموعه کمباین سازی این است که چون گذشته ارتقای کیفی محصولات را در برنامه داشته باشد.

ذوالفقاری اضافه کرد: تلاش داریم تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون را به سمت تقویت تولیدکنندگان داخلی سوق بدهیم و امسال در بهمن‌ماه خط اعتباری فعال شد و بیشتر اعتبارات را به سمت نوسازی ناوگان برداشت غلات هدایت کردیم.

وی عامل دیگر در افزایش ریزش برداشت غلات را کمباین‌های فرسوده خواند و افزود: کمباین‌های ما واقعا خسته هستند و درد کمباین داران و کشاورزان را می‌دانیم، چرا که عمر استاندارد کمباین در ایران ۱۳ سال است و بر اساس آمارها از ۲۰ هزار دستگاه کمباین موجود در کشور ۸ هزار دستگاه زیر ۱۳ سال عمر دارند و ۱۲ هزار دستگاه یعنی ۶۰ درصد کمباین‌های ما فرسوده و خسته‌اند.

ذوالفقاری تاکید کرد: متأسفانه قیمت قطعات بالا رفته و کمباین‌ها به‌درستی سرویس نمی‌شوند لذا این نقایص باعث عملکرد بد و ریزش خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، اپراتور دستگاه را عامل دیگر در ریزش برداشت کمباین‌ها عنوان کرد و افزود: کمباین دستگاهی است که اپراتور آن می‌تواند نقش مؤثری در عملکرد دستگاه داشته باشد لذا در این بخش باید روی آموزش هم کار کرد و سازمان آمادگی کامل برای برگزاری دوره‌های آموزشی را دارد.

وی گفت: درصد ریزش محصولات هنگام برداشت با کمباین، پنج درصد ثبت شده، اما طبق آمار رسمی از ۳۲ سازمان، این آمار چهار و ۸ دهم درصد است به ازای هر یک درصد ریزش محصول، خسارت سنگینی از لحاظ مصرف منابع آبی و سوخت به کشور وارد می‌شود.

کد خبر: ۲۰۷٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      0 0
      سلام من به بانک کشاوزی رفتم گفتن ماهیچ ارتباطی کمباین سازی اراک نداریم ایا کمباین سازی خودش نمیتواندکمبائین قسطی بدهد با ضمانت معتبر