۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
 تقویت روابط تجاری ایران و سنگال با ورود هیات عالی رتبه اقتصادی این کشور به تهران
قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا عنوان کرد

تقویت روابط تجاری ایران و سنگال با ورود هیات عالی رتبه اقتصادی این کشور به تهران

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا گفت: هیات عالی رتبه اقتصادی سنگال به ریاست مشاور عالی رئیس جمهور و رئیس اتحادیه تجار این کشور، امروز در صدر هیئتی وارد تهران می‌شود.

به گزارش بازار، سید روح الله لطیفی، قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا گفت: هیئت عالی رتبه اقتصادی سنگال به ریاست مشاور عالی رئیس جمهور و رئیس اتحادیه تجار این کشور، امروز در صدر هیئتی وارد تهران می‌شود.

لطیفی، قائم مقام و سخنگوی باشگاه تجار ایران و آفریقا در خصوص سفر هیئت تجاری سنگال به ایران توضیح داد: هیئت تجاری سنگالی به مدت ده روز با تشکل‌های تجاری و تولیدی کشور، مدیران واحدهای تولیدی و مقامات مرتبط با حوزه تجارت و غرب آفریقا برای افزایش تبادلات تجاری به ریاست آقای شیخ سیسه مشاور عالی اقتصادی رئیس جمهور و رئیس اتحادیه تجار این کشور دیدار خواهد کرد.

وی افزود: هیئت سنگالی به دعوت باشگاه تجار ایران و آفریقا از شرکت‌های خودرو سازی، واحدهای تولید فولاد، شرکت‌های تولید و صادرات مواد غذایی، شرکت‌های تولید میوه و تره بار، واحدهای تولید نساجی و پوشاک، واحدهای تولید محصولات پتروشیمی و روغن‌های صنعتی، شرکت‌های تولید فرش، شرکت‌های دانش بنیان، واحدهای تولید شیر خشک بازدید می‌کنند و با اتاق‌های بازرگانی استانی، اتاق اصناف کشور، خانه صنعت معدن تجارت کشور و تشکل‌های ملی کشاورزی و غذایی مذاکراتی خواهند داشت.

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا در خصوص اهمیت کشور سنگال گفت: سنگال کشوری با جمعیت ۱۷ میلیون نفری در غرب آفریقا است که ۹۰ درصد این جمعیت مسلمان هستند، این کشور ۲۰۰ هزار کیلومتر مربعی با موریتانی، مالی، گینه، گینه بیسائو و اقیانوس اطلس همسایه است و دروازه ورود کالا به ۱۵ کشور آفریقایی به شمار می‌آید که دارای تعرفه ورود حداقلی است و برای تجار ورود از کشور سنگال به این کشورها مزیت محسوب می‌شود، درآمد این کشور به ترتیب از کشاورزی، صنعت و خدمات است و بادام زمینی، ارزن و ذرت از جمله محصولات کشاورزی این کشور است.

لطیفی در خصوص میزان تجارت خارجی سالانه سنگال گفت: مجموع تجارت سنگال در سال ۲۰۲۱ به ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده که صادرات کالا از این کشور حدود ۴.۵ میلیارد دلار و صادرات خدمات و فنی و مهندسی نیز حدود ۹۰۰ میلیون دلار بوده است، عمده کالاهای صادراتی این کشور را نفت، انواع ماهی، مواد معدنی و شیمیایی، سنگ و فلزات قیمتی تشکیل می‌دهد و سه کشور مالی، هند و سوئیس سه مقصد اول صادرات کالا از سنگال بودند.

وی افزود: مجموع واردات سنگال در سال ۲۰۲۱ نیز ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که ۸ میلیارد دلار آن کالاهای مورد نیاز این کشور و ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نیز خدمات و فنی و مهندسی بوده است، فرانسه، چین، هند، روسیه و نیجریه، به ترتیب پنج تامین کننده کالاهای مورد نیاز سنگال در سال ۲۰۲۱ بودند.

تجارت ایران و سنگال در سال ۱۴۰۰ به ارزش ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار رسید که ۵۰ درصد این میزان، سهم صادرات قطعات وسایل نقلیه و موتور سیکلت و ۱۷ درصد از آن سهم صادرات موادخوراکی است. همچنین میزان واردات از سنگال به ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۷۰ هزار دلار بوده است، اما متاسفانه در ده ماهه امسال صادرات ایران به سنگال کاهشی بوده و به ۵۹۳ هزار دلار رسیده است و وارداتی نیز از این کشور انجام نشده است.

قائم مقام و سخنگوی باشگاه تجار ایران و آفریقا تصریح کرد: یکی از مهمترین پروژه‌های سرمایه گذاری ایران در حوزه آفریقا تاسیس کارخانه ایران خودرو در سنگال تحت عنوان "سنیران اتو" بوده که به دلیل مشکل تامین برق در حال حاضر به صورت نیمه فعال در آمده است که تلاش می‌شود در جریان سفر این هیئت به ایران علاوه بر تقویت مناسبات تجاری، رفع مشکلات و موانع فعلی تجارت بین دو کشور نیز در دستور کار فعالان تجاری و اقتصادی در کنار مقامات دو کشور قرار گیرد.

کد خبر: ۲۰۷٬۸۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha