۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
ایران، بهترین وضعیت را در زمینه کنترل بیماری دامی دارد| تولید ۲۵ درصد گوشت کشور توسط عشایر
رئیس سازمان دامپزشکی:

ایران، بهترین وضعیت را در زمینه کنترل بیماری دامی دارد| تولید ۲۵ درصد گوشت کشور توسط عشایر

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از واکسیناسیون هفت میلیون راس دام با آغاز رزمایش جهاد دامپزشکی در کشور خبر داد.

به گزارش بازار، سید محمد آقامیری معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور روز سه‌شنبه در مراسم افتتاحیه رزمایش جهاد دامپزشکی استان یزد افزود: هفت میلیون راس دام در این مدت، واکسینه شدند که نسبت به سال قبل از آن ۳۸ درصد رشد دارد، این تعداد واکسینه دام نشان از کار جهادی است که باید در تمام استان‌ها ساماندهی و گروه‌های جهادی با هم متصل شوند تا خدمات مطلوب‌تر به جامعه هدف داده شود.

وی با بیان این که این رزمایش‌ها در دی ماه سال گذشته در سازمان دامپزشکی شکل گرفت، اظهار کرد: اکنون شاهد برگزاری بیست و چهارمین رزمایش کشور در استان یزد هستیم که امیدواریم تدوام و استمرار داشته باشد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که یک چهارم گوشت کشور توسط عشایر تولید می‌شود، گفت: عشایر، سربازان مخلص، بی‌ادعا و سختکوش نظام هستند که کمترین خواسته را در طول این ۴۰ سال داشتند و با مشکلات و امکانات حداقلی دست از تولید برنداشته‌اند.

آقامیری با بیان این که این قشر از جامعه مستحق خدمات بسیار بیشتر از این هستند، افزود: آنها با مشکلات ساختند اما دست از حمایت برنداشتند بدین ترتیب در راستای کنترل، پیشگیری، مبارزه و ریشه‌کنی انواع بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های مشترک دام و انسان، این خدمات را از عشایر آغاز کردیم.

وی ادامه داد: همچنین در راستای تحقق جهاد تبیین و توسعه خدمات به مردم، از مزرعه تا سفره برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام شد، به طوری که در گذشته در حوزه پیشگیری تنها عملیات واکسیناسیون مطرح بود اما امروز تنها به دنبال این راهکار نیستیم بلکه آموزش و ترویج به دامداران پیگیری می‌شود و این سرلوحه کار سازمان است.

معاون وزیر جهادکشاورزی، معاینه و درمان، سمپاشی اماکن دامداری‌ها و عملیات واکسیناسیون را از دیگر اقدامات سازمان دامپزشکی بیان کرد و افزود: این اقدامات به صورت ۱۰۰ درصد رایگان انجام می‌شود.

آقامیری با اشاره به بیماری‌ طاعون نشخوار کنندگان کوچک، گفت: برای مبارزه با این بیماری بیش از ۸۵ میلیون واکسن و در حوزه تب برفکی هم بیش از ۱۴۰ میلیون دز واکسن تهیه شده است.

وی اظهار کرد: امروز کشورهای همجوار ما درگیر بیماری‌های دامی و طیور هستند خوشبختانه تا این لحظه حتی یک مورد کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نداشتیم؛ معمولا این بیماری از شهریور ماه شروع و اوج آن در دی و بهمن ماه است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: به رغم این که کشورهای اطراف ما حتی اروپا درگیر بیماری‌های دام و طیور هستند ما در بهترین وضعیت قرار داریم و تمام کانون‌های بیماری کنترل شده است.

وی ادامه داد: برای نخستین بار تعداد کانون‌های مرزی ما در حوزه تب برفکی از تعداد کانون‌های مرزی ترکیه کمتر شده است.

لازم به ذکر است؛ نخستین رزمایش جهادی دامپزشکی استان یزد امروز با حضور ۱۲۰ نیروی متخصص در شهرستان های ابرکوه، مروست و خاتم آغاز شد و به مدت سه روز ادامه دارد.

همچنین پایداری جمعیت دام عشایر، انجام رسالت تامین امنیت غذایی به ویژه در زمینه گوشت قرمز، افزایش بهره‌وری در تولیدات دامی عشایر و روستاییان و کنترل بیماری های جمعیت دام و طیور از اهداف رزمایش اعلام شد.

در این رزمایش بیش ۱۰۰ هزار راس دام طی این سه روز، رایگان، واکسینه می شوند و واکسیناسیون دام و طیور بومی، سم‌پاشی محل دام، مبارزه با بیماری‌ها، ویزیت و درمان دام، آموزش‌های ترویجی و ذبح شرعی توسط روحانیون از برنامه‌های رزمایش است.

کد خبر: ۲۰۷٬۸۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha