۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
نشانه‌های تمایل چین برای توسعه روابط انرژی با ایران
مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران مطرح کرد

نشانه‌های تمایل چین برای توسعه روابط انرژی با ایران

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: حفظ میزان واردات نفت خام چین از ایران و افزایش نیافتن آن با وجود افزایش مصرف داخلی در این کشور شاید به‌دلیل عملکرد بد وزارت نفت دولت قبل باشد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سید محسن قمصری گفت: پیش از تحریم‌ها خرید چین از نفت ایران روزانه ۷۰۰ هزار بشکه بوده است، در حالی که در آن زمان مصرف کل چین روزانه حدود ۱۰ میلیون بشکه بوده و امروز مصرف چین با حدود ۵۰ درصد افزایش به حدود ۱۵ میلیون بشکه رسیده است و اگر آمار صادرات ما اکنون طبق گفته‌ها حدود یک میلیون بشکه باشد این موضوع مؤید آن است چین با افزایش ۵۰ درصدی مصرف خود، وارداتش از ایران را نیز ۵۰ درصد افزایش داده است که این می‌تواند بیانگر حسن نظر چین در ارتباط با روابطش با ایران باشد.

وی با اشاره به مصرف روزانه ۱۵ میلیون بشکه‌ای نفت خام در چین گفت: حفظ میزان واردات نفت خام چین از ایران و افزایش نیافتن آن با وجود افزایش مصرف داخلی در این کشور شاید به‌دلیل عملکرد بد وزارت نفت دولت قبل باشد؛ در آن دولت با امضای برجام گرایش زیادی به سمت اروپا ایجاد و سبب دلگیر شدن سیاستمداران چینی شد.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با مهم ارزیابی کردن سفر رئیس‌جمهوری به چین تصریح کرد: امیدواریم با سفر سیاستمداران کشورمان به این کشور و پیگیری و دلجویی مناسب از مسئولان چینی بابت عملکرد بد دولت قبل در زمینه‌های مختلف، روابط اقتصادی دو کشور بار دیگر شاهد رشد باشد.

قمصری با تأکید بر اینکه متأسفانه در بازار چین رقیب سرسختی به نام روسیه داریم که با تخفیف‌های بالا قصد گرفتن این بازار را دارد، گفت: هم‌اکنون روسیه نفت خام ئی‌اس‌پی‌او (ESPO Blend) شرق و نفت خام اورال خود را از مبدأ امارات با تخفیف‌های غیرمتعارف به چین صادر می‌کند.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران برای رقابت با واسطه‌های روسی در بازار نفت مجبور است تخفیف‌های زیادی در هر بشکه به خریداران نفت بدهد. برای جلوگیری از رقابت منفی در بازار نفت و میان واسطه‌های فروش نفت کشورمان باید در بحث فروش به‌صورت متمرکز عمل کنیم.

قمصری تأکید کرد: در شرایط موجود بین‌المللی تنها مشتری دائمی نفت خام کشور چین است، از این رو برای تأمین همه‌جانبه نیاز انرژی این اقتصاد بزرگ دنیا ما باید تعاملات با این کشور را نه‌تنها در حوزه انرژی، بلکه در همه حوزه‌ها ارتقای دهیم و نیازمند یک مدیریت هوشمند در این زمینه هستیم.

کد خبر: ۲۰۷٬۸۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha