۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۴
از صادرات مدرن تا صادرات فله ای؛ بازارهایی که نباید از دست داد
مزایا و معایب صادرات فله‌ای کدام است؟

از صادرات مدرن تا صادرات فله ای؛ بازارهایی که نباید از دست داد

بحث صادرات فله‌ای در حالی مطرح می‌شود که کارشناسان معتقدند ارزش‌ افزوده حاصل از بسته‌بندی محصول، نصیب کشورهای دیگر می‌شود. با این وجود برخی دیگر معتقدند بازارهای هدف تعیین می‌کنند محصول را به صورت بسته‌بندی خریداری کنند یا فله‌ای.

یاسمن بلوردی؛ بازار: بستگی دارد که نوع بازار چگونه باشد تا بر اساس آن به فکر انواع روش های صادراتی بود. محسن احتشام، رئیس شورای ملی زعفران گفت: فله‌ای فروختن در درجه اول برخلاف مولفه اقتصاد مقاومتی است. بنابراین ما که  ۹۵درصد زعفران  دنیا را تولید میکنیم چرا نباید ازش افزوده‌اش به اقتصاد کشور برگردد؟ چرا نباید با این محصول شغل ایجاد کنیم؟ چرا نباید ارز بیشتری از این محصول به کشور برگردد؟ چرا نباید خودمان را در دنیا معرفی کنیم که بزرگترین تولید کننده زعفران دنیا هستیم؟ بابد توجه داشته باشیم که خام فروشی ما را به این اهداف نمی رساند و درواقع خام فروشی متضاد با این اهداف و مولفه‌های اقتصادی است درنتیجه ما باید جلوی خام فروشی بسیاری از محصولات مان را بگیریم و محصولات را با ارزش افزوده بالاتری عرضه کنیم.

احتشام در پاسخ به این سوال که الان چند درصد زعفران صادراتی مان به صورت بسته بندی شده فروخته میشود، افزود: زعفران ما غالبا بصورت بسته بندی ار سال می شود و در کشور دیگری مجدد بسته بندی میشود و با بسته بندی جدید صادر میگردد. بخشی از ارسالات ما هم در صنعت غذا مصرف میشود.

تنها ۱۰ درصد زعفران کشور با برند ایران صادر می شود
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: در حال حاضر ۹۰درصد زعفران ما بدون نام و نشان فروخته میشود؛ یعنی تنها ۱۰درصد از زعفران ایران با برند و نشان‌های شرکتهای ایرانی و در راستای اجرای مولفه اقتصاد مقاومتی صادر می شود.

این مقام مسئول در خصوص نقش بسته بندی در صادرات محصولات نیز گفت: در بحث صادرات بسته بندی به تنهایی مطرح نیست چرا که در عمل ۵متغیر مهم اثرگذار بر تقاضای محصول‌مان در بازارهای جهانی وجود دارد که عبارت است از «بازاریابی و تبلیغات، قیمت، بسته بندی، توزیع و خود محصول» که باید مدیریت شود. این در حالی است که قیمت مهمترین متغیر موثر است.

اگر محصول مان را فله ای نفروشیم بازارهای پرحجم مان را از دست می دهیم
وحید نیکفر، عضو انجمن خرمای ایران در این خصوص گفت: اگر از دید کسب و کار و بازاریابی بخواهیم صادرات فله ای را بررسی کنیم می بینیم که هم میتواند محاسن داشته باشد و هم میتواند معایبب به همراه داشته باشد.

نیکفر افزود: نمی شود گفت صادرات فله‌ای همیشه معایب دارد اگرچه یک ذهنیت کلیشه‌ای برای مسئولین پیش آمده و بحث خام فروشی را به دلیل اینکه ارزش افزوده به همراه ندارد درست نمیدانند. البته مطرح کردن این بحث که ارزش افزوده ایجاد کنیم در ظاهر صحبت خوبی است اما در بطن بازار باید ببینیم خریدار و مشتری ما چه می‌خواهد؛ یعنی اگر در بسیاری از بازارهای عمده‌ای که محصولات ما را خریداری میکنند مثل هندوستان، محصولات مان را با بسته بندی شکیل صادر کنیم و ارزش افزوده اش را بالا ببریم دیگر خریدار محصول ما نخواهند بود.

وی ادامه داد: بنابراین اینکه محصول مان را صرفا بسته بندی کنیم و دیگر فله ای نفروشیم یکسری بازارهایی که پرحجم از ما خریداری میکنند، را ممکن است از دست بدهیم.

نیکفر تصریح کرد: کشورهایی مانند هندوستان و پاکستان به دلایلی از جمله قدرت خرید و  فرهنگ مصرف خرما را از ما و دیگر کشورها به صورت فله ای خریداری میکنند.

اگر در بسیاری از بازارهای عمده‌ای که محصولات ما را خریداری میکنند مثل پاکستان و هندوستان، محصولات مان را با بسته‌بندی شکیل صادر کنیم و ارزش افزوده‌اش را بالا ببریم دیگر خریدار محصول ما نخواهند بود

خواسته مشتریان؛ مهمترین فاکتور در صادرات فلهای یا بسته بندی شده است
وی افزود: از سوی دیگر این کشورها به دلیل اینکه خرمای خریداری شده را  بعنوان مواد اولیه برای کارخانجات شکلات سازی و بیسکوییت سازی استفاده میکنند، محصول بسته بندی خریداری نمی‌کنند.  به همین دلیل تقریبا ۹۰ درصد محصولی که از سراسر دنیا به این کشورها ارسال میشود فله ای است.

این فعال بخش کشاورزی گفت: به این ترتیب باید ببینیم خواسته بازار هدف و مشتریان چیست و متناسب با آن صادرات انجام داد در غیر اینصورت ممکن است برخی بازارهای مان را از دست بدهیم.

وی در خصوص معایب صادرات فله ای نیز گفت: تنها عیب صادرات فله ای بحث ارزش افزوده است. به طوری که وقتی محصولات بصورت فله ای برای کشوری ارسال میشود در آنجا ترنسفر می شود، یک بسته بندی جدید با برندهای آن کشور روی آن میخورد و مجددا صادر می شود. به این ترتیب ارزش افزوده اش نصیب آن کشور می گردد.

در بحث بسته بندی با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم
محمدعلی صدیقی، مدرس دانشگاه و صادرکننده حوزه خرما گفت: سودی که از ره‌آورد بحث بسته بندی، سورتینگ، کنستانتره و صنایع تبدیلی عاید تولیدکننده میشود بیش از خود محصول است؛ یعنی این یک واقعیت است که ما در دنیا به همان اندازه که از زعفران به عنوان یک تولید کننده ۹۰ درصدی از این محصول منتفع میشویم، کشوری مانند اسپانیا نیز از صادرات بسته بندی زعفران بهره میبرد.

صدیقی افزود: در مورد خرما و پسته نیز وضعیت به همین نحو است بطوری که ترکیه به عنوان کشوری که حتی یک نخل هم ندارد، محصول را فله ای خریداری میکند و  در آنجا بسته بندی میکند و با استاندارد یورو با برند خرمای ترکیه به سراسر دنیا ارسال میکند.

وی ادامه داد: در کشور ما متاسفانه دستهای پنهان اینگونه خواسته‌اند و شرایطی ایجاد کرده‌اند که صادرات فله‌ای باشد. از سوی دیگر بحث استانهای محروم، محرومیت‌ها و شرایط اقلیمی و جغرافیایی و به دلیل توجیه اقتصادی صادرات فله‌ای باعث میشود که چندان اهمیتی به بحث بسته‌بندی ندهند.

صدیقی خاظرنشان کرد: خوشبختانه در دو دهه گذشته کارهایی انجام شده اما هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم. این در شرایطی است که  بنظر من بسته بندی سوای اینکه ارزش افزوده ایجاد میکند، اشتغالش هم بسیار چشمگیر است و حداقل به همان میزانی که در تولید اشتغال ایجاد میشود در حوزه بسته‌بندی و صنایع تبدیلی نیز اشتغالزایی میشود.

کد خبر: ۲۰٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha