۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
صنعت نفت و گاز ایلام از نبود سرمایه‌گذاری رنج می‌برد
یادداشت؛

صنعت نفت و گاز ایلام از نبود سرمایه‌گذاری رنج می‌برد

ایلام- «صنعت نفت و گاز از ظرفیت‌های مهم اقتصادی ایلام از عدم سرمایه گذاری مناسب رنج می‌برد» این جمله بخشی از یادداشت هدی نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

هدی نظری؛ بازار: صنعت نفت و گاز بدون شک یکی از موثرترین و بزرگ‌ترین صنایع جهان به ویژه ایران هستند ‌و علاوه بر اینکه نقش برجسته‌ای در اشتغالزایی و رونق اقتصادی دارند بلکه نقش مهمی نیز در تعیین میزان قدرت ملی و اعتبار بین‌المللی کشورهای مختلف ایفا می‌کنند.

همانطور که می دانید مهمترین منابع تامین انرژی در جهان نفت و گاز هستند و در کنار هم بیش از نیمی از انرژی دنیا را تامین می کنند، به‌طوری که نفت خام ۴۵ درصد و گاز طبیعی ۲۵ درصد انرژی دنیا را تأمین می‌کنند؛ از این رو نفت و گاز در معادلات اقتصادی ـ سیاسی جهان اهمیت راهبردی دارند و در فرآیند روابط بین الملل نقش مهمی می‌توانند ایفا ‌کنند.

از طرفی دیگر درآمد حاصله از صنعت نفت و گاز وارد سیستم بانکی می‌شود و سپس بانک‌ها این درآمد را به عنوان وام در اختیار مردم و مشاغل مختلف قرار می‌دهند و رفته رفته موجب افزایش اشتغالزایی برای عموم مردم می‌شوند.

نقش صنعت نفت بر قدرت ملی

لازم به ذکر است صنعت نفت از موثرترین و بزرگترین صنایع در جهان و به ویژه ایران است و علاوه بر اینکه منبع عمده تامین انرژی در دنیای امروز است, نقش مهمی نیز در تعیین میزان قدرت ملی و اعتبار بین المللی کشورهای مختلف ایفا می کند.

استان ایلام نیز یکی از مهم ترین استان‌های کشورمان ایران در زمینه ی دارا بودن منابع غنی نفت و گاز است که دستکم در حوزه نفت با ۶ درصد منابع نفتی کشور در جایگاه سوم و در حوزه گاز با ۱۱ درصد منابع گازی رتبه دوم کشور را دارد.

از سوی دیگر نیز باید از جوانان این استان ‏در طرح های نفتی و گازی استفاده شود که البته این کار منوط به گسترش دانشکده نفت و گاز ‏استان ایلام برای تربیت نیروی متخصص است،چرا که مدیریت پروژه‌های نفت و گاز منحصر به فرد است و نیازمند مهارت، دانش، و تجربه خاصی است

این استان با دارا بودن یک تریلیون مترمکعب ذخائر شناخته شده گاز، استعدادها، ظرفیت ها و قابلیت های بی نظیری دارد به طوریکه بهره برداری از این منابع عظیم خدادادی علاوه بر عواید اقتصادی زیاد برای استان قادر خواهد بود مساله ی اشتغال جوانان مستعد استان را تا حدود زیادی حل کند.

عدم توسعه صنعت نفت و گاز ایلام

باور رایج چنین است که در هر منطقه‌ای که نفت و گاز به عنوان طلای سیاه یافت شود، مردمان آن دیار با بهره برداری از آن موهبت الهی می توانند به زیرساخت های مناسب اقتصادی و رفاهی، اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی دست یابند اما درایلام چنین نبوده و مردم این استان همواره از فقر و محرومیت و بیکاری رنج می‌برند.

صنعت نفت و گاز ایلام از نبود سرمایه‌گذاری رنج می‌برد

به علت نبود منابع مالی، عدم برخورداری از برنامه ریزی و مدیریت صحیح و نبود نیروهای متخصص بسیاری از طرح‌ها به تعویق افتاد و دولت نتوانسته به تمام تعهدات خود در این بخش عمل کند و همین امر موجب عدم توسعه صنعت نفت و گاز در استان ایلام شده است،لذا با تزریق منابع مالی و پرورش نیروهای متخصص و کارآمد تمام طرح‌ها اجرایی خواهد شد و این امر تأثیر مستقیمی بر توسعه کشور دارد.

در استان ایلام باید ایجاد پالایشگاه‌های گازی و پالایشگاه‌های نفتی و در کنار آن صنایع پتروشیمی ‏و در مراحل بعد صنایع پایین دستی این صنعت مورد توجه قرار گیرد تا هم زمینه ایجاد ارزش ‏افزوده در اقتصاد ملی و هم سطح اشتغال و درآمد و رفاه اقتصادی و توسعه عدالت اجتماعی در ‏این استان محروم تقویت شود.

لزوم بکارگیری نیروهای جوان بومی درشرکت‌های نفت و گاز

از سوی دیگر نیز باید از جوانان این استان ‏در طرح های نفتی و گازی استفاده شود که البته این کار منوط به گسترش دانشکده نفت و گاز ‏استان ایلام برای تربیت نیروی متخصص است،چرا که مدیریت پروژه‌های نفت و گاز منحصر به فرد است و نیازمند مهارت، دانش، و تجربه خاصی است.

همسو سازی افراد با استراتژی‌های شرکت،بهبود منابع انسانی، برنامه ریزی و تحلیل منابع و مدیریت کردن توانایی‌ها، مدیریت صحیح ریسک مالی و خزانه داری، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های حمل و توزیع، افزایش میزان سرمایه گذاری و بهینه کردن فرایندهای تولید برای ارتقا دادن سرمایه از دیگر راهکارها برای توسعه شرکت‌های نفت و گاز هستند.

با توجه به‌ اینکه استان ایلام از جمله استان‌های دارای ظرفیت در زمینه نفت و گاز است و این منابع می‌توانند تاثیر بسزایی در توسعه استان ایلام داشته باشند، باید گسترش و توسعه طرح‌های مختلف گازی و نفتی در این استان مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۲۰۷٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha