۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
کودهای شیمیایی رقیب محصولات ارگانیک | دولت حمایت نمی کند
مدیرعامل شرکت زیست فناور سبز:

کودهای شیمیایی رقیب محصولات ارگانیک | دولت حمایت نمی کند

گرگان- ملبوبی، مدیرعامل شرکت زیست فناور سبز با بیان اینکه کودهای شیمیایی رقیب محصولات ارگانیک است، گفت: از کودهای ارگانیک مانند کودهای شیمیایی حمایت جدی و زیرساختی انجام نشده است

محمدکاظم ملبوبی در گفتگو با بازار درباره فعالیت های شرکت دانش بنیان «زیست فناوری سبز» که در حوزه تولید کودهای زیستی و آلی فعال است، اظهار کرد: محصولات ما در واقع میکروارگانیزم هایی هستند که هر کدام در کشاورزی کار خاصی انجام می دهند؛ این محصولات به جای کود شیمیایی استفاده می شود و در نتیجه آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کنند.

مدیرعامل شرکت زیست فناور سبز افزود: بازار کودهای زیستی خیلی در ایران در جدید نیست اما به دلیل این که کودهای شیمیایی جا افتاده و دولت توزیع کننده است، مصرف عمده با کودهای شیمیایی است لذا بیشتر بازار دست دولت و کودهای شیمیایی است.

وی با بیان اینکه حمایت های دولت بسیار محدود و بیشتر به کلاس های ترویجی ختم می شود، گفت: از کودهای ارگانیک مانند کودهای شیمیایی حمایت جدی و زیرساختی انجام نشده است درحالی که کودهای زیستی سالم هستند، عوارض کمتری دارند و صدمات کمتری به خاک می زنند اما کودهای شیمیایی به خاک و آب صدمات وارد می کنند.

ملبوبی با تاکید بر این که دولت با بستر سازی می تواند فرصت رشد کودهای زیستی را فراهم می کند، ادامه داد: دولت چون کود شیمیایی توزیع می کند در حال رقابت با بخش خصوصی است.

وی مشکل دیگر ترویج کودهای زیستی را آموزش عالی دانست و توضیح داد: آموزش های دانشگاهی و توصیه های دانش آموخته های دانشگاهی به کشاورزان بر مبنای کودهای شیمیایی است؛ با این حال نسل جدید گرایش جدی تری به سمت کودهای زیستی و ارگانیک دارند.

مدیرعامل شرکت زیست فناور سبز اضافه کرد: در بخش آموزش و ترویج، دوره ها و همایش های مختلفی برگزار کردیم؛ در کنار آن برای صادرات محصول برنامه ریزی کردیم و چندی پیش هم صادرکننده نمونه بودیم.

وی درباره مشکلات صادرات هم گفت: در بخش صادرات مشکل ما مجوزهای سازمان های خدماتی و جهاد است که باید هر ۶ ماه تمدید شود.

ملبوبی درباره مشکل فروش محصولات ارگانیک توضیح داد: کودهای شیمیایی یارانه دولتی می گیرند ولی این سوبسید شامل کودهای زیستی نمی شود؛ با همه این موارد محصولات ما ارزانتر از کود شیمیایی تمام می شود ولی همچنان دولت تمایلی به حمایت ندارد.

کد خبر: ۲۰۷٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha