۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
 تقاضای لوازم خانگی خود را به سال بعد موکول نکنید
سرنوشت بازار لوازم خانگی در سال ۱۴۰۲

تقاضای لوازم خانگی خود را به سال بعد موکول نکنید

بازار لوازم خانگی در سال های اخیر اتفاقات بدی را تجربه کرده و سبب بی رونقی در این بخش شده است، با توجه به روزهای پایانی سال، فعالین حوزه لوازم خانگی  از وضعیت بازار لوازم خانگی در سال جدید می گویند.

نساء کروندی؛ بازار، بازار لوازم خانگی در سال های اخیر اتفاقات بدی را تجربه کرده و سبب بی رونقی در این بخش شده است، زمزمه های خوبی در بازارهای مختلف شنیده نمی شود بلکه علیرغم وعده های بهبود گرانی، در بین مردم صحبت از این است که امروز خرید را انجام ندهی فردا دو برابر می شود و یا قیمت ها در سال آینده نجومی و افزایشی خواهد بود.

این صحبت ها سبب برهم خوردن آرامش اجتماعی در بین مردم می شود، چرا که نمیتوانند برنامه ریزی طولانی مدت اقتصادی داشته باشند، بلکه تلاش می کنند هرچه نقدینگی دارند را به اموالی تبدیل کنند که ممکن است در سال آینده به آن نیاز پیدا کنند.

هیچ برنامه ای به مردم ارائه نشده، مسئولین و متخصصین نیز روند کارها و زمان به نتیجه رسیدن آن را نیز اطلاع رسانی نمی شود و این سبب سردرگمی بیشتر مردم و داغ شدن بازار شایعات می شود.

کارشناس صنعت لوازم خانگی گفت: به نظر می رسد در ماه های آینده تورم و به تبع آن، گرانی های بیشتری در همه بازارها از جمله لوازم خانگی را شاهد باشیم که البته این گرانی ها سراسر زنجیره تامین و مصرف و در واقع کلیه ابعاد بازار محصولات و خدمات مختلف را تحت تاثیر قرار خواهد داد

"تورم" به تمام بازارها شبیخون زده است

کارشناس صنعت لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: سرنوشت قیمت ها در بازار لوازم خانگی جدا از وضعیت قیمت محصولات سایر بازارها نیست و در شرایط فعلی نمی توان هیچ بازاری را از منظر قیمت به صورت تفکیک شده تحلیل کرد؛ زیرا مهمترین عامل گرانی یعنی "تورم" به تمام بازارها به صورت سراسری شبیخون زده است و بازار لوازم خانگی تنها یکی از بازارهایی است که تورم در آن جولان می دهد.

وی افزود: این یک واقعیت است که تورم در اقتصاد ایران ریشه دوانده، اصولا فقط مختص به این چند سال بحرانی اخیر نیست و آمارها نشان می دهند در دهه های مختلف، ادوار متنوعی از تورم را تجربه کرده ایم.

شراره کامرانی با اشاره به اینکه روند تورم در سال ها و ماه های اخیر نیز عموما صعودی است و از آنجا که نرخ تورم ماهانه، ارقام بالایی را نشان می دهند، نمی توان انتظار داشت در پایان سال جاری یا در ابتدای سال آتی، میانگین تورم کاهش یابد، بیان کرد: در چنین شرایطی قیمت ها تنها زمانی می توانند کاهش یابند که تورم میل نزول داشته باشد در غیر این صورت حتی معجزه هم قادر به کنترل و کاهش قیمت نیست.

این کارشناس لوازم خانگی عنوان کرد: برای آن که بدانیم تورم در ماه های آینده روند افزایشی خواهد داشت یا در سراشیب نزول قرار می گیرد، باید متغیرهای مختلفی را شامل عوامل موثر بر اقتصاد جهانی(مانند تحولات سیاسی، اقتصادی در کشورهای تاثیرگذار و اصولا در نظام جهانی) و نیز عوامل داخلی موثر بر اقتصاد کشور (مانند ثبات محیط سیاسی و بهبود و تغییر جهت محیط سیاستگذاری، جو روانی جامعه) مورد توجه قرار داد.

کامرانی عنوان کرد: به طور کل می توان به کلیدی ترین شاخص برآورد تورم یعنی شاخص "پایه پولی" رجوع کرد که شتاب و شدت رشد آن بیانگر میزان رشد نقدینگی است که اثر آن به طور قطع در تورم پدیدار می شود.

احتمال گرانی های بیشتر در بازار لوازم خانگی در ماه های آینده

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با عنایت به رشد نگران کننده پایه پولی کشور و رشد بی سابقه نقدینگی، به نظر می رسد در ماه های آینده تورم و به تبع آن، گرانی های بیشتری در همه بازارها از جمله لوازم خانگی را شاهد باشیم که البته این گرانی ها سراسر زنجیره تامین و مصرف و در واقع کلیه ابعاد بازار محصولات و خدمات مختلف را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این کارشناس لوازم خانگی گفت: شاید مهمترین اثر تورم بعد از زندگی مردم، کاهش رفاه و قدرت خرید، ارزش دارایی های مردم و پیامدهای اجتماعی آن (مانند افزایش طلاق، آسیب های اجتماعی، کاهش امنیت و بهداشت روانی و ...)، اثر منفی آن بر تولید است که با مکانیزم کاهش اطمینان و افزایش ریسک سرمایه گذاری، بنگاه ها را در خصوص ادامه تولید با تردید، تنگنا یا تهدید روبه رو می شود و پیامد مستقیم آن کاهش اشتغال و افزایش بیکاری است که همین پیامد، سایر تبعات اجتماعی تورم را به توان می رساند.

کامرانی عنوان کرد: حفظ یا تقویت قدرت خرید دهک ها در این شرایط از وظایف اصلی دولت است، حفظ و تقویت توان تولید در کلیه بازارها از جمله بازار لوازم خانگی به عنوان یکی از صنایع مهم کشور، مهمترین راهکار اقتصاد کشور برای جلوگیری از افزایش تصاعدی مشکلات و آسیب های اجتماعی و حفظ سرمایه ها و منابع کشور است.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی گفت: اگر چه برخی از لوازم خانگی ها در ماه های اخیر تا ۲۵ درصد افزایش داشته است اما با این روند تورمی احتمالا افزایش قیمت بیش از پیش خواهد داشت

روند لوازم خانگی در ماه های اخیر افزایشی بوده است

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص وضعیت بازار لوازم خانگی، اظهار داشت: برخی از لوازم خانگی ها در ماه های اخیر تا ۲۵ درصد نیز افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه شاهد نبودن برخی برند ها در بازار لوازم خانگی هستیم، عنوان کرد: برخی برند ها مدت ها است که اجناس خود را روانه بازار نمی کنند و در صورت ورود آنها به بازار قطا آنها نیز قیمت کالاهایشان افزایش پیدا خواهد کرد.

حسن صادقی با اشاره به اینکه ما به مشتریان پیشنهاد می کنیم تا پیش از اتمام سال ۱۴۰۱ کالاهای مورد نیاز در بازار لوازم خانگی را خریداری کنند، خاطر نشان کرد: با این روند تورمی احتمالا افزایش قیمت بیش از پیش خواهد داشت.

لوازم خانگی یکی از کالاهای اساسی برای مردم است، اگر به دنبال رشد جمعیت و یا افزایش ازدواج هستیم باید نخست سیاست هایی را در حوزه اقتصاد اتخاذ کنیم که مردم بتوانند به راحتی یک زندگی را تشکیل و به فکر فرزند آوری باشند.

امیدواریم طبق وعده های داده شده وضعیت مطلوبی در حوزه بازار لوازم خانگی و دیگر بازار های مورد نیاز مردم در سال آینده باشیم.

کد خبر: ۲۰۷٬۵۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha