۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳
تجلیل از ۱۴ خانواده شهدای داروسازی دفاع مقدس| ایران تنها تولید کننده واکسن کرونا در منطقه
گزارش بازار از پنجمین کنگره شهدای داروسازی و سلامت

تجلیل از ۱۴ خانواده شهدای داروسازی دفاع مقدس| ایران تنها تولید کننده واکسن کرونا در منطقه

پنجمین کنگره شهدای داروسازی و سلامت به منظور پاسداشت جانفشانی های داروسازان و جامعه پزشکی در عرصه های مختلف هشت سال جنگ تحمیلی تا جنگ کرونا به همت گروه دارویی برکت برگزار شد.

بازار؛ گروه صنعت: پنجمین کنگره شهدای داروسازی و سلامت با حضور بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، اکبر برندگی مدیرعامل گروه دارویی برکت، نصرالله فتحیان رییس کنگره‌ شهدای سلامت و داروسازی، محمد عبده زاده رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، فرامرز اختراعی رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی به همراه جمعی از مدیران و اعضای شرکت های فعال در زنجیره تولید دارو با حضور خانواده های معزز شهدای داروسازی و سلامت امروز یکم اسفند ماه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

تجلیل از خانواده ۱۴ خانواده شهدای داروسازی دفاع مقدس| ایران تنها تولید کننده واکسن کرونا در منطقه

جهاد ۶۰ هزار نفری جامعه پزشکی در جنگ تحمیلی

در ابتدای این مراسم اکبر برندگی مدیرعامل گروه دارویی برکت بیان داشت: هدف از برگزاری چنین جلساتی تجدید پیمانی با کسانی که برای حفظ امنیت و آرامش مردم هشت سال مردانه جنگیدند؛ بزرگداشت زنان و مردان گروه پزشکی که برای حفظ سلامت جامعه شبانه روز با ویروس منحوس کرونا مبارزه کردند و خودشان به جمع شهدا پیوستند. مهم تر از همه این جلسات برای خودمان است؛ برای دل های خودمان که در مسیر پرتلاطم دنیای مادی راهمان را گم نکنیم که شهدا سنگ نشان هستند که ره گم نکنیم.

نصرالله فتحیان رئیس کنگره‌ شهدای سلامت و داروسازی نیز در ادامه ضمن خوشامدگویی به خانواده های شهدا اظهار داشت: در دفاع مقدس جامعه پزشکی به تعبیر امام (ره) روسفید شد و نمره بالایی را اخذ کرد؛ چرا که بیش از ۶۰ هزار نیروی جهادی از پزشک، متخصص، پرستار و داروساز به فرمان امام (ره) لبیک گفتند و در معرکه نبرد زیر آتش حاضر شدند. هزار اورژانس عملیاتی را برپا کردند و ۵۶ بیمارستان صحرایی در معرکه نبرد برپا شد. همچنین بیش از یک میلیون نفر از جوانان این کشور از رزمندگان ما را زیر آتش تحت معالجه قرار دادند و ۱۰۰ هزار عمل جراحی حیات بخش انجام دادند.

در هشت سال جنگ تحمیلی جامعه پزشکی ۳ هزار شهید در راه خدا دادیم که ۹۰ درصد آن ها امدادگران، پرستاران، پزشکان، داروسازان و غیره هستند

وی اضافه کرد: البته برای این کار بزرگ جامعه پزشکی هزینه سنگینی را داد؛ ۳ هزار شهید در راه خدا دادند که ۹۰ درصد آن ها امدادگران، پرستاران، پزشکان، داروسازان و غیره هستند. پس این کارنامه بزرگی است و هیچ نظام سلامتی در دنیا چنین کارنامه ای را از خود برجای نگذاشته است.

سردار فتحیان با اشاره به دوران کرونا ادامه داد: برداشت بنده از این دوران این بود که یکبار دیگر همه اجتماعات، اقتصادها، فرهنگ و در یک کلام دنیا را محک زد و ایران عزیز و سربلند در این ماجرای کرونا هم توانستند نمره بالای قبولی را به دست بیاورند. ایران بر اساس ارزیابی های سازمان جهانی بهداشت، توانست رتبه بالایی را به دست بیاورد. کادر پزشکی و پرستاری یکبار دیگر در این امتحان با فداکاری سربلند شد و عزت آفرید. بر اساس آخرین گزارش ها جامعه پزشکی بیش از ۳۰۰ شهید در راه خدا و سلامت مردم تقدیم کرده است.

تجلیل از خانواده ۱۴ خانواده شهدای داروسازی دفاع مقدس| ایران تنها تولید کننده واکسن کرونا در منطقه

تجلیل از ۱۴ خانواده شهدای جامعه داروسازی

رئیس کنگره‌ شهدای سلامت و داروسازی با اشاره به دوره پیک کرونا بیان کرد: محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در ابتدای شیوع کرونا تمام ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) را تبدیل به یک قرارگاه کرد؛ همه بخش های تخصصی، نیروهای انسانی، گروه های اقتصادی و تمام ظرفیت را پای کار آورد و در حجم انبوه ماسک، مواد ضدعفونی کننده، تجهیزات بخش های مراقبت های ویژه، دستگاه های تنفس ساز مصنوعی را تامین شد. همچنین مرکز مشاوره و اطلاع رسانی راه اندازی شد و مراکز سیار آزمایشگاهی، بهداشت و درمانی و چندین پلتفرم برای تولید واکسن برپا شد؛ کار بسیار بزرگی که باعث شد کرونا هرچه سریع تر کنترل شود.

از خانواده ۱۴ شهید داروساز سلامت به نمایندگی از تمام شهدای این عرصه تجلیل شد تا جوانان با قهرمانان واقعی شان آشنا شوند

سردار فتحیان اضافه کرد: ۵ سال پیش هیچ کسی نمی دانست جامعه پزشکی چه تعداد شهید به جامعه تقدیم کرده است. بعد این شهدا را با ابزار هنر معرفی کردیم و با این ابزار است که می توانیم پیام های اصلی خود را به نسل جوان معرفی کنیم. چندین مستند کوتاه و بلند پخش شد. خطوط تولید در بیش از ۴۰ کارخانه دارویی به نام شهدای عزیز مزین شده است.

وی ادامه داد: تاریخ شفاهی را برای داروسازی شروع کردیم و یک مستند ۴۰ دقیقه ای در حال تولید است تا جوانان بدانند داروسازان دفاع مقدس چه اقداماتی انجام داده اند. البته تمام این اقدامات جهادی که گفته شد اگر دارو نداشت بی نتیجه بود. اما یک کار دیگه ای که این بار اختصاصی انجام گرفت پیوندی بین این مجلس و دانشمندان دارویی کشور بود.

رئیس کنگره‌ شهدای سلامت و داروسازی تاکید کرد: امروز برای ۱۴ شهید داروساز سلامت مراسم تجلیل را به نمایندگی از تمام شهدای این عرصه برگزار می کنیم تا جوانان با قهرمانان واقعی شان آشنا شوند. همچنین ۱۰ نفر از برجستگان دانشمند دنیا که جزو ۲ درصد دانشمندان برتر جهان هستند زنان ایرانی اند.

تجلیل از خانواده ۱۴ خانواده شهدای داروسازی دفاع مقدس| ایران تنها تولید کننده واکسن کرونا در منطقه

رشد ۴۳ درصدی محصولات دانش بنیان حوزه سلامت

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به موضوع تحریف تاریخ اشاره کرد و گفت: امروزه با یک مشکل اساسی در کشور مواجه هستیم و آن، تحریف تاریخ است که توسط دشمنان ما صورت می ‌گیرد؛ به طوری که در کنفرانس مونیخ، عده‌ای خود را انقلابی نشان می‌دهند؛ در حالی که نباید اجازه بدهیم تاریخ توسط این قبیل افراد تحریف شود.

وی با اشاره به فضای مجازی که محل تحریف تاریخ شده است افزود: مقام معظم رهبری تاکید دارند که به نسل جوان بگوییم چه بر سر کشور گذشته است. نسل جوان ما باید از شرایط دوران انقلاب و دفاع مقدس آگاه شود؛ زیرا فضای مجازی جوانان ما را مشغول خود ساخته است.

عین‌اللهی اظهار داشت: پیش از انقلاب پزشکان لیسانسه هندی و پاکستانی مردم را با کیفیت پایین درمان می‌کردند و وابستگی ۱۰۰ درصدی به غربی‌ها داشتیم و برای درمان بیماران را به کشورهای خارجی اعزام می‌کردیم اما الان در همه رشته‌ها پزشک داریم و در قله موفقیت قرار داریم.

عین‌اللهی اضافه کرد: در هیچ ‌یک از دانشکده‌ های پزشکی به کسی نیاموخته بودند که چگونه باید جانبازان شیمیایی را درمان کنند اما امروزه مقالات قابل استناد در رابطه با درمان‌های شیمیایی، مربوط به جمهوری اسلامی ایران و نتیجه تجارب پزشکان در درمان بیماران است.

ایران در حالی که گرفتار تحریم‌ها بود اما توانست از بحران کرونا سربلند بیرون بیاید

وزیر بهداشت، حوزه سلامت را یکی از دستاوردهای مهم کشور در بعد از انقلاب دانست و ادامه داد: حوزه سلامت کشور قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست؛ زیرا در بسیاری از شاخص‌های سلامت، از منطقه عقب بودیم. با این حال کرونا برای همه دنیا یکسان بود، اما باید ببینیم در خروجی کشورها از این پاندمی، چه اتفاقی افتاد؟

عین اللهی اضافه کرد: ایران در حالی که گرفتار تحریم‌ها بود، توانست از این بحران سربلند بیرون بیاید و این واقعیت را در تاریخ خواهند نوشت. این درحالی است که کواکس برای تحویل واکسن کرونا به ایران به وعده خود عمل نکرد و به رغم اینکه پول واکسن‌ها را داده بودیم، اما هیچ واکسنی به ما ندادند.

وی اظهار کرد: در زمان شروع به کار دولت سیزدهم، ۱۵ میلیون دوز واکسن آن هم عمدتا به کادر درمان تزریق شد اما با آغاز به کار دولت، شاهد سیل واردات واکسن کرونا بودیم و واکسیناسیون شبانه‌روزی و خودرویی راه‌اندازی شد و در هفته ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز یعنی معادل جمعیت برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، واکسن به مردم تزریق شد. میزان مرگ و میر ناشی از کرونا تا آذر ۱۴۰۰، تعداد ۱۲۲ هزار مورد بود اما از آذر ۱۴۰۰ تاکنون ۲۰ هزار مرگ و میر کرونایی داشته‌ایم.

وزیر بهداشت به موفقیت صنعت داروسازی کشور در تولید ۶ نوع واکسن کرونا اشاره و تاکید کرد: ما تنها کشور منطقه هستیم که واکسن کرونا تولید کرده است.

عین اللهی اضافه کرد: در برخی کشورها کادر سلامت از بیماران فرار می‌کردند اما در ایران به همه بیماران رسیدگی شد و نزدیک به ۳۰۰ نفر مدافع سلامت به شهادت رسیدند.

وزیر بهداشت با اشاره به این ‌که در سال گذشته رشد ۴۳ درصدی در حوزه تولید محصولات دانش‌بنیان حوزه سلامت داشته ‌ایم، تاکید کرد: باید ارتباط صنعت و دانشگاه تقویت شود تا تولید این محصولات تسهیل شود. همچنین باید دیپلماسی سلامت و ارتباط با کشورهای دیگر در حوزه صادرات دارو و تجهیزات پزشکی، عملیاتی شود.

کد خبر: ۲۰۷٬۳۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha