۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مردم توان خرید ندارند؛ آرمیدن رکود روی مبلمان های شهر
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

مردم توان خرید ندارند؛ آرمیدن رکود روی مبلمان های شهر

همدان - این روزها گرانی تقاضا برای خرید مبلمان را کاهش داده و نه‌تنها کسبه و فروشندگان مبل را در معرض ورشکستگی قرارداده بلکه فرصت‌های شغلی ایجادشده در فروشگاه ها نیز یکی پس از دیگری از دست می‌رود.

بازار؛ گروه استان‌ها: اسفندماه و ایام پایانی سال همیشه برای خانواده‌ها حال و هوای دیگری داشته تا آنجا که حتی برخی نو شدن وسایل و لوازم منزل خود را هم در این ماه به انجام می‌رسانند.

گذری بر بازار لوازم‌خانگی و مبلمان منزل و حتی در قطع کوچک‌تر وسایل آشپزخانه و مواردی ازاین‌دست گویای جهش قابل‌توجه قیمت‌ها است و توان خرید را از بیشتر مردم گرفته است.

بررسی وضعیت استقبال مردم از خرید در بازار مبلمان و وسایل راحتی منزل را که برای تهیه گزارش انتخاب کردیم گمانمان نمی‌رفت این بازار هم دستخوش تنش شده و حال‌وروز نه‌چندان تعریفی داشته باشد تا آنجا که رکود بر آن سایه انداخته باشد.

میزان تقاضای مردم به دلیل بحران‌های اخیر اقتصادی و مسئله تحریم‌ها، کاهش قابل‌توجهی داشته و سبب رکود عجیبی در بازار مبلمان شده است

گفتگو با کسبه و فعالان صنعت مبلمان در بازار همدان گویای آن است که میزان تقاضای مردم به دلیل بحران‌های اخیر اقتصادی و مسئله تحریم‌ها، کاهش قابل‌توجهی داشته و سبب رکود عجیبی در این بازار شده است.

کاهش توان خرید مردم و حکمرانی رکود در بازار مبلمان همدان | اشتغالی که از دست می‌رود

یکی از فروشندگان قدیمی مبلمان در همدان در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه هیچ سالی این‌همه کسادی در بازار مبلمان را تجربه نکرده بودم، گفت: گمان می‌کردم شیوع ویروس کرونا و کم شدن رفت‌وآمدهای فامیلی و خانوادگی تمایل مردم به نو کردن وسایل منزل و مبلمان را کم کرده باشد اما امسال هم که خوشبختانه خبری از کرونا نیست بازار مبلمان‌ همدان تعریفی ندارد.

انتظار ندارم تعویض مبلمان در خانواده‌ها اولویت زندگی آن‌ها باشد اما توقع داشتم با ورود به ماه‌های پایانی سال شاهد تکاپوی مردم در بازار مبل باشم اما حتی مردم برای تماشا هم به بازار مبل همدان نمی‌آیند

طالبی بابیان اینکه البته به مردم حق می‌دهم چون گرانی‌ها بیداد می‌کند، گفت: انتظار ندارم تعویض مبلمان در خانواده‌ها اولویت زندگی آن‌ها باشد اما توقع داشتم با ورود به ماه‌های پایانی سال شاهد تکاپوی مردم در بازار مبل باشم اما حتی مردم برای تماشا هم به بازار مبل همدان نمی‌آیند.

وی بابیان اینکه وضعیت حاکم فروشندگان و فعالان صنعت مبلمان را در معرض ورشکستگی قرار داده است، گفت: مبل‌سازان و فروشندگان مبل به دلایلی چون بالا رفتن اجاره‌بهای مغازه‌ها، رشد قیمت مواد اولیه و کاهش قدرت خرید مردم در آستانه ورشکستگی هستند.

گرانی امان مردم را بریده و جیب خالی مردم ما را هم در مرز ورشکستگی قرار داده است
یکی دیگر از فروشندگان مبل در بازار همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه اگر قسم بخورم اجناس داخل فروشگاهم متعلق به پارسال است و هنوز روی دستم مانده و نتوانسته‌ام برای آن‌ها مشتری پیدا کنم دروغ نگفته‌ام، افزود: گرانی امان مردم را بریده و جیب خالی مردم ما را هم در مرز ورشکستگی قرار داده است.

کاهش توان خرید مردم و حکمرانی رکود در بازار مبلمان همدان | اشتغالی که از دست می‌رود

بیات بابیان اینکه هنوز چک‌هایی که بابت خرید این مبل‌ها به تولیدکننده داده‌ام را تسویه نکرده‌ام چراکه قادر به انجام این کار نیستم و تا مبل‌های داخل فروشگاه فروش نرود نمی‌توانم جنس جدید خریداری کنم، گفت: بازار سوت‌وکور شده درحالی‌که هرسال اگر مردم برای خرید هم به بازار نمی‌آمدند لااقل برای تماشا و دیدن اجناس جدید در بازار مبل قدم می‌زدند.

وی بابیان اینکه امیدمان به بازار شب عید بود که آن‌هم گویی قابل‌توجه نیست، گفت: بیشتر تولیداتی که در حال حاضر در مغازه‌ها موجود است از سال گذشته مانده است.

یکی دیگر از فعالان صنعت چوب در استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وضعیت نامناسب خریدوفروش در بازار مبل همدان عنوان کرد: منکر گرانی مبلمان نیستیم چراکه خودم هم که فروشنده مبلمان هستم چند سالی است مبلمان منزلم را تعویض نکرده‌ام.

پرداخت قیمت‌های فعلی مبلمان از توان زوج‌های جوان خارج است
احمد مرآتی بابیان اینکه جالب آنجاست که حتی تعداد مشتری‌هایمان که زوج‌های جوان بودند هم کم شده است، گفت: پرداخت قیمت‌های فعلی مبلمان از توان زوج‌های جوان خارج است.

وی بابیان اینکه گرانی پارچه و مواد اولیه درنهایت به گران تمام شدن ساخت یکدست مبل منجر می‌شود و نمی‌توان تولیدکننده را مقصر این گرانی‌ها دانست، گفت: تولیدکننده اگر مواد اولیه ارزان داشته باشد مبل هم باقیمت پایین‌تری به بازار عرضه خواهد شد.

مرآتی به یکدست مبل به‌اصطلاح سلطنتی اشاره کرد و بابیان اینکه چوب به‌کاررفته در این مبل گردو است و همین یکدست مبل ۱۲ نفره را پارسال همین موقع ۶۳ میلیون تومان می‌فروختم اما اکنون قیمت آن به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان افزایش‌یافته است، گفت: آخر چه کسی توان پرداخت این قیمت‌ها را دارد؟.

این روزها بهایی که باید بابت خرید یکدست مبلمان پرداخت شود با بهای خرید خودرو در دو سه سال قبل برابری می‌کند

وی بابیان اینکه کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی در اولویت خرید مردم است و کمتر کسی به دنبال تعویض یا خرید مبل می‌رود، گفت: این روزها بهایی که باید بابت خرید یکدست مبلمان پرداخت شود با بهای خرید خودرو در دو سه سال قبل برابری می‌کند.

کاهش توان خرید مردم و حکمرانی رکود در بازار مبلمان همدان | اشتغالی که از دست می‌رود

یکی دیگر از کسبه بازار مبل همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه دخل‌وخرج باهم نمی‌خواند، گفت: اجاره‌ها در یک سال گذشته به‌صورت سرسام‌آوری افزایش‌یافته و به همین دلیل بسیاری از فعالین این صنعت دیگر قادر به اجاره مغازه نیستند.

رکود در بازار و حتی بازار مبل تهدیدی برای اشتغال استان و کشور است
مؤمن زاده اصل بابیان اینکه رکود در بازار و حتی بازار مبل تهدیدی برای اشتغال استان و کشور است، گفت: اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد چاره‌ای جز تعطیلی فروشگاه نداریم.

وی با تأکید بر اینکه حمایت از تولیدکننده نباید از سوی دولت نادیده گرفته شود، گفت: گرانی دلار به گران شدن مبلمان دامن می‌زند تا آنجا که حتی برخی فروشندگان با حدس اینکه سال بعد قادر به پر کردن فروشگاه خود نیستند از فروش تولیدات خودداری می‌کنند.

وی بابیان اینکه مبل راحتی معمولی اوایل امسال با ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان قابل خریداری بود اما الآن برای خرید همان مبل حداقل ۳۵ تا ۴۰ میلیون باید هزینه پرداخت شود، گفت: این وضعیت شرایط زندگی را دشوار کرده است.

بیش از ۵۰ درصد مبل‌سازان و فروشندگان مبل به دلایلی چون بالا رفتن اجاره‌بهای مغازه‌ها، رشد قیمت مواد اولیه و کاهش قدرت خرید مردم در آستانه ورشکستگی هستند

دبیر و سخنگوی شرکت تعاونی «تأمین نیاز استان همدان» نیز در همین خصوص بابیان اینکه بیش از ۵۰ درصد مبل‌سازان و فروشندگان مبل به دلایلی چون بالا رفتن اجاره‌بهای مغازه‌ها، رشد قیمت مواد اولیه و کاهش قدرت خرید مردم در آستانه ورشکستگی هستند، گفت: باید فکری به حال تولیدکننده شود.

مهدی زهره وند بابیان اینکه با شکل‌گیری شرکت تعاونی، مواد اولیه تمامی صنعتگران با کمترین قیمت به دست تولیدکننده می‌رسد، عنوان کرد: با توجه به شرایط موجود اقتصادی، صنعتگران و تولیدکنندگان نیازمند تسهیلات کم‌بهره و حمایت دولت هستند.

کاهش توان خرید مردم و حکمرانی رکود در بازار مبلمان همدان | اشتغالی که از دست می‌رود

زهره وند ابراز امیدواری کرد به‌تمامی صنعتگران مبل منبت و صنعتگران استان همدان مواد اولیه باقیمت پایین عرضه شود تا صنعتگران بتوانند تولیدات ارزان‌تری داشته باشند.

قیمت‌های جدید در بازار همه را به ستوه آورده چراکه گرانی دیگر تنها مخصوص مواد اولیه و خوراکی نیست و به کالاهای دیگر و لوازم‌خانگی هم رسیده است تا آنجا که در شرایط موجود افراد تنها سعی می‌کنند سبد خانوار را فراهم کنند و دیگر فکری برای نو کردن و خرید لوازمی که شاید ضرورتی ندارد، نداشته باشند.

ناگفته نماند لوازم‌خانگی و اقلامی همچون مبلمان سال‌هاست که از لیست خرید بسیاری از اقشار سطح جامعه حذف‌شده‌اند چراکه این اجناس نه‌تنها با افزایش قیمت روبه‌رو هستند بلکه مردم به دلیل تورم موجود و همچنین کاهش قدرت خرید، در کنار افزایش جزئی حقوق توان خرید آن‌ها را ندارند و درواقع بیشتر در تلاش برای تأمین ضروری‌ترین نیازهای خود که مربوط به حوزه کالاهای اساسی است، هستند اما آنچه مسلم است اینکه نباید به این بهانه دست از حمایت تولید کنندگان برداشت و عرصه را بر فعالان این صنعت تنگ کرد.

کد خبر: ۲۰۷٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha