۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
نحوه خرید خودرو با قیمت کم‌تر از بازار آزاد
بازار گزارش می دهد

نحوه خرید خودرو با قیمت کم‌تر از بازار آزاد

جهت خرید خودرو در بورس ابتدا باید اقدام به دریافت کد بورس کالا کنید. کد بورس کالا متفاوت از کد بورسی اوراق بهادار است. برای این کار می توانید از سامانه بورس کالای کارگزاری فارابی اقدام کنید.

بازار؛ گروه بورس: خرید خودرو این روزها با افزایش قیمت‌ها و قرعه‌کشی‌هایی که انجام می‌شود، اصلا کار ساده‌ای نیست؛ آن‌هم در شرایطی که نزدیک به ۱۱ میلیون نفر برای خرید تنها ۱۰ هزار خودرو ثبت‌نام می‌کنند و طبیعی است که امکان خرید از این طریق برای عمده متقاضیان امکان‌پذیر نیست! اما اخیرا یک راه کم دردسر نیز برای خرید خودرو با قیمتی کم‌تر از بازار آزاد مورد توجه قرار گرفته است. خرید خودرو از بورس، همان راه‌کاری است که می‌توانید بدون قرعه‌کشی و با قیمتی به مراتب کم‌تر از بازار آزاد، خودروی مورد نظر را خریداری کنید.

مزایای خرید خودرو در بورس چیست؟

همان‌طور که می‌دانید مدتی‌است امکان خرید خودرو از بورس کالا مهیا شده است. اما شاید برای خیلی از افراد این سوال مطرح شود که خرید خودرو از این طریق چه مزیتی دارد. در ادامه با مزایای خرید خودرو از بورس بیشتر آشنا می‌شوید:

شفافیت:

همان‌طور که می‌دانید یکی از مزایای بزرگ بورس نسبت به سایر بازارها شفافیت آن است. معاملات خودرو در این بازار در بستری کاملا شفاف انجام می‌شود و متقاضیان به‌راحتی می‌توانند فرایند انجام معاملات را از طریق بورس کالا رصد کنند.

قیمت رقابتی

سازوکار بورس بر پایه حراج قیمتی و عرضه و تقاضا است؛ بنابراین در این بازار می‌توانید به‌راحتی خودروی مورد نظر خود را با قیمتی رقابتی و منصفانه معامله کنید.

سود بیشتر

اما شاید یکی از مهم‌ترین مزایای خرید خودرو از بورس، قیمت آن باشد. خودروهای عرضه شده در این بازار با قیمت‌هایی به مراتب کمتر از قیمت آن‌ها در بازار آزاد معامله می‌شوند. آمار معاملات این خودروها نشان می‌دهد، خرید خودرو از بورس نسبت به بازار آزاد با قیمتی حدود ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان(به‌طور میانگین) پایین‌تر از بازار آزاد انجام می‌شود.

آشنایی با نحوه خرید خودرو در بورس

جهت خرید خودرو در بورس ابتدا باید اقدام به دریافت کد بورس کالا کنید. کد بورس کالا متفاوت از کد بورسی اوراق بهادار است. برای این‌کار می‌توانید از طریق ثبت‌نام در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی به‌نشانی farabi.ebgo.ir، فرایند اخذ کد آنلاین در بورس کالا را تکمیل کنند. همچنین اگر تاکنون در سجام ثبت‌نام نکرده‌اید، ضروری است در این سامانه نیز ثبت‌نام خود را تکمیل کنید.

یکی از الزامات خرید خودرو در بورس کالا، افتتاح حساب وکالتی است. حساب وکالتی برای واریز بهای تعیین شده(پیش‌پرداخت) جهت خرید خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. جهت افتتاح حساب وکالتی، معرفی‌نامه‌ای از سوی کارگزاری فارابی به‌طور آنلاین صادر می‌شود که متقاضیان باید با معرفی‌نامه مذکور به‌ یکی از بانک‌های منتخب(بانک ملت) مراجعه کنند. پس از افتتاح حساب، باید اطلاعات آن از طریق کلیک روی گزینه «اعلام شماره حساب وکالتی و در اختیار» در سامانه EBGO به کارگزاری فارابی اعلام شود.

پس از تکمیل فرایند ثبت‌نام، نام کاربری و رمز عبور ورود به سامانه خرید خودرو در بورس کالا از سوی کارگزاری فارابی برای متقاضیان پیامک می‌شود. متقاضی خرید خودرو باید پس از مشخص شدن دوره ثبت سفارش هر خودرو که توسط بورس کالا اطلاع‌رسانی می‌شود، از طریق ورود به سامانه EBGO کارگزاری فارابی نسبت به ثبت‌ سفارش خرید خودروی مورد نظر اقدام کند.

مراحل خرید خودرو از بورس

به‌صورت کلی می‌توان گفت خرید خودرو از بورس طی ۵ مرحله انجام می‌شود:

مرحله ۱: گام اول جهت خرید خودرو، اخذ کد آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی از طریق farabi.ebgo.ir است.

مرحله ۲: افتتاح حساب وکالتی نزد یکی از بانک‌های منتخب(بانک ملت) و اعلام مشخصات آن از طریق کلیک روی گزینه «اعلام شماره حساب» در سامانه EBGO را می‌توان گام دوم خرید خودرو از بورس دانست.

مرحله ۳: بعد از ثبت نام کد بورس کالا و افتتاح حساب وکالتی، در مرحله بعد باید اقدام به واریز مبلغ پیش‌پرداخت به حساب وکالتی کرد. دقت داشته باشید این‌کار باید نهایتا یک روز قبل از ثبت سفارش انجام شود.

مرحله ۴: مرحله بعدی ثبت درخواست خرید در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی است.

مرحله ۵: مرحله آخر نیز مربوط به واریز وجه باقیمانده قیمت خودرو و هزینه‌های جانبی شامل مالیات بر ارزش افزوده، عوارض، بیمه و شماره‌گذاری به حساب‌های اعلامی در اطلاعیه عرضه است.

چه افرادی نمی‌توانند از بورس خودرو بخرند؟

خرید خودرو از بورس در کنار تمام مزایایی که دارد؛ دارای محدودیت‌هایی نیز برای خریداران است. به برخی از این محدودیت‌ها در ادامه اشاره شده است:

  • در بورس هر کد ملی (خریداران حقیقی) مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه در تاریخ اعلامی و صرفا برای یک خودرو هستند.
  • متقاضیان خرید خودرو در این بازار باید شرایط سنی ۱۸ سال تمام را داشته باشند.
  • اشخاصی که در عرضه‌های قبلی در بورس و از ابتدا سال ۱۳۹۸ از شرکت‌های خودروسازی موفق به خرید خودرو شده‌اند، امکان ثبت سفارش ندارند.
  • محدودیت بعدی نیز مربوط به اشخاص اشخاص حقوقی است. این اشخاص امکان ثبت سفارش برای خودروهای سواری را ندارد.

سخن پایانی:

خرید خودرو در بورس علاوه بر این‌که از شفافیت بالایی برخوردار است، سود خوبی را نیز نصیب خریداران می‌کند. از طریق این بازار می‌توانید به‌راحتی و بدون قرعه‌کشی خودروی مورد نظر خود را تهیه کنید. البته فراموش نکنید، محدودیت‌هایی برای خرید خودرو در بورس وجود دارد که قبل از هر چیز باید به آن‌ها نیز توجه کنید. در صورت نیاز به هرگونه مشاوره یا راهنمایی می‌توانید از طریق شماره ۰۲۱۲۱۵۶۱۳۰۰ با کارشناسان بورس کالای کارگزاری فارابی در تماس باشید.

کد خبر: ۲۰۷٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha