۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
نحوه نگهداری از ابزارآلات بادی

نحوه نگهداری از ابزارآلات بادی

ابزارهای بادی، ابزارهای قدرتمندی می باشند که به وسیله هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسور، کار می کنند.

به گزارش بازار، ابزارهای بادی، ابزارهای قدرتمندی می باشند که به وسیله هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسور، کار می کنند. ابزارهای بادی یا پنوماتیک برای داشتن طول عمر بالا و حفظ کیفیت به مراقبت و نگهداری مناسب نیازمند اند؛ بنابراین نگهداری صحیح از این ابزارها را باید مورد توجه خود قرار دهیم تا از کیفیت اولیه آنها بهره‌مند باشیم. همچنین قیمت بالا و حساسیت ابزارآلات بادی بیانگر اهمیت استفاده صحیح از آنها میباشد.

در این مقاله روش های نگهداری صحیح از ابزارهای بادی را برای شما بیان می کنیم تا با استفاده از این روش ها از طول عمر آنها اطمینان یابید.

نحوه نگهداری از ابزارآلات بادی

مواردی که باعث استهلاک و خرابی ابزارهای بادی میشود:

  • گرد و غبار
  • آبکشی مخازن
  • خشک کردن دستگاه
  • رطوبت موجود در باد
  • استفاده از روغن نامناسب
  • بررسی فیلترهای هوا بطور منظم
  • تمیز کردن ابزار پس از هربار استفاده
  • رطوبت موجود در باد

همانطور که میدانید ابزارآلات پنوماتیک از سیستم پیچیده ای از چرخ دنده، روتو ها، پیستون ها، اورینگ و غیره به منظور تبادل هوای فشرده به انرژی، ساخته شده اند. زمانی که ابزار هوای فشرده را به انرژی تبدیل میکند، رطوبت تولید شده، با روغن در ابزار ترکیب میشود. مقداری از آب با جریان باد به درون ابزار بادی نفوذ میکند و داخل آن میماند و موجب صدمه زدن به دستگاه میشود. به همین دلیل پیشنهاد میشود که در صورت زنگ زدگی در مناطق مرطوب حتما از بسته های رطوبت گیر درمحل استفاده کنید.

استفاده از روغن نامناسب

دستگاه های بادی در هر دقیقه، یک قطره روغن استفاده میکنند. روغن مورد استفاده فقط روغن معمولی (موتور سیکلت) میباشد. (روغن پارافین یا روان کننده نیز میتواند مورد استفاده قرار گیرد.)

استفاده از روغن های مناسب علاوه بر کارایی بهتر دستگاه از آسیب رسیدن به آن نیز جلوگیری میکنند. بطور مثال روغن هایی از قبیل روغن ۱۰ هیدرولیک باعث خوردگی داخل دستگاه میشود.

بمنظور روغن کاری حتما باید از واحد مراقبت استفاده کنید. نگهداری ابزار بادی نیاز به واحد مراقبت دارد. واحد مراقبت وسیله ای است که از سه قسمت متصل به هم تشکیل شده است که شامل: رطوبت گیر، فشار شکن و روغن زن میباشد.

images_1676881123_63f32ce3b1f3a.png

تمیز کردن ابزار پس از هربار استفاده

دستگاه های بادی مانند بسیاری از ابزارها بعد از استفاده نیاز به تمیزکردن دارند. ماندگاری رطوبت در دستگاه و یا وجود هرگونه آلودگی در ابزارهای بادی باعث کاهش طول عمر و کارایی دستگاه میشود. به همین دلیل حتی بعد از تایم کوتاه استفاده از دستگاه آن را با یک دستمال خشک، تمیز کنید.

محکم کردن اتصالات بطور منظم

زمانی که این ابزارآلات با لرزش حرکت میکنند، باعث شل شدن به مرور پیچ و مهره ها میشود. دقت داشته باشید که بطور منظم پیچ ها و سایر اتصالات ابزار را سفت کنید. شلنگ ها را مرتب بررسی نمایید و از محکم بودن در سر جای خودش اطمینان حاصل کنید و یا اینکه هر چند وقت یکبار آنها را تعویض کنید.

آبکشی مخازن

مخازن هوای ابزارهای بادی درحین استفاده رطوبت را جذب میکنند و به همین دلیل در برخی از این مدل ها شیرهایی برای خروج رطوبت وجود دارد. درصورت استفاده از ابزار های بادی باید مخزن را خشک کنید و در غیر اینصورت هرچند وقت یکبار مخزن را از کمپرسور هوا جدا کنید و آن را بصورت دستی آبکشی و خشک کنید تا رطوبتی در آن باقی نماند.

بررسی فیلترهای هوا بطور منظم

چنانچه ابزارآلات بادی شما دارای فیلتر هوا هستند، باید آنها را بطور مرتب تعویض کنید و بعد از مدتی استفاده از ابزار، فیلتر هوا را بررسی کنید و درصورت نیاز آنها را تعویض کنید. نصب مرتب فیلتر هوای جدید در بهتر کار کردن دستگاه کمک میکند.

گرد و غبار

فیلتر/ رگلاتور/ روان کننده/ (FRL) یا فشار شکن برای هر ابزاری از اهمیت بالایی برخوردار است. فیلتر از ورود گرد و غبار و آلودگی به داخل ابزار جلوگیری میکند. رگلاتور سطح psi فشار باد را در حالت استاندارد نگه میدارد و روان کننده با روغن کاری ابزار، طول عمر آن را افزایش میدهد.

در این مقاله سعی کردیم راه های درست استفاده و مراقبت از دستگاه های بادی و روشهای افزایش طول عمر دستگاه را مورد بررسی قرار بدهیم. موارد ذکر شده تنها قسمتی از راه های نگهداری ابزار های بادی بود و روش های مراقبت از آنها با توجه به نوع و کارایی دستگاه متفاوت است.

pumaair  ارائه دهنده انواع ابزارآلات بادی 

کد خبر: ۲۰۷٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha