۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
مسیر هزینه تسهیلات کلان باید مشخص شود
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس:

مسیر هزینه تسهیلات کلان باید مشخص شود

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: شفافیت از الویت های اصلی کمیسیون اصل۹۰ مجلس است و ما در یکی از این گام ها به مسیر شفافیت در نحوه هزینه‌کرد تسهیلات کلان بانکی ورود کرده ایم.

به گزارش بازار، نصرالله پژمان فر با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر، با اشاره به اهم برنامه های نظارتی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: شفافیت از اولویت‌های اصلی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی است به عنوان مثال امروز هزاران میلیارد تسهیلات خردو کلان از سوی سیستم بانکی ما پرداخت می‌شود اما هزینه‌کرد آنها شفاف نیست و ما به دنبال این بودیم که تسهیلات کلان بانکی در اختیار چه اشخاصی اعم از اشخاص حقوقی و حقیقی قرار می گیرد.

وی افزود: ما باید ریشه و منشا پول هایی که در بازار در مسیر سفته بازی و دلالی ارز و دلار و مسکن به کار گرفته می شود مشخص کنیم. در ابتدا مقاومت هایی بود و بانک مرکزی هم نتوانست به طور شفاف مسیر تسهیلات همه بانک ها را اعلام کند لذا این موضوع بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱به یک تکلیف قانونی تبدیل شد و ما از ابتدای سال تا امروز بیش از ۲هزار هزار میلیارد تسهیلات را در شبکه بانکی شناسایی کردیم و به سراغ این می رویم که مشخص شود تسهیلات پرداختی ابتدا بابت چه موضوعی پرداخت شده و سپس آیا در مسیر اصلی هزینه شده یاخیر.

وی تاکید کرد:بر اساس تعریف شورای اقتصاد تسهیلات کلان تسهیلاتی است که بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است و ما پایین تر از این رقم را هنوز بررسی نکرده‌ایم. از همه بانک ها گزارش خواستیم تا مشخص شود اگر تسهیلاتی برای رونق تولید و صنعت و یا واردات ماشین آلات پرداخت کرده، در مسیر اصلی هزینه شده یا خیر؟ با وجود برخی مقاومت ها این مسیر را ادامه خواهیم داد و در تلاش هستیم ملاک موفقیت بانک را هزینه‌کرد تسهیلات در مسیر واقعی قرار دهیم.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به حضور چشمگیر مردم در ۲۲ بهمن امسال گفت: مردم با حضور خود با مسئولین اتمام حجت کردند و این حضور به معنای این نبود که نسبت به عملکرد برخی دستگاه‌ها رضایت دارند؛ البته پیام این حضور تایید کلیت نظام بود اما مردم عزیز ما حرف های زیادی با مسئولین دارند.

وی ادامه داد: بدون ملاحظه کاری و شفاف و بدون هیچ گونه مصلحت اندیشی باید به حرف های مردم پاسخ داده شود، چرا که برخی ملاحظه کاری‌ها موجب سلب اعتماد از مسئولین و آسیب رسیدن به باورهای مردم شده است. مردم خواستار شفافیت و برخورد مناسب با کسانی که چارچوب نظام را رعایت نمی کنند و حقوق مردم را ضایع می کنند، می‌دانم.

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ما در کمیسیون نظارتی مجلس آمادگی داریم مسائل جزئی و کلان را در حوزه طرز کار بررسی کنیم و اگر مردم شکایتی در این حوزه دارند از قوای مختلف برای ما ارسال کنند و بنای ما نیز پاسخگویی در خصوص تک تک این مطالب است و فهرست ده ها پرونده ای که بر اساس تظلم خواهی مردم شکل گرفته را به زودی اعلام خواهم کرد.

وی در خصوص پیگیری کمیسیون برای اجرای قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار گفت: ما به عنوان نهادناظر به این موضوع ورود کردیم، امضا های طلایی مصیبتی در کشور ما تبدیل شده است. چرا افراد برای دریافت مجوزباید ماه ها برای گرفتن مجوز پشت در وزارت خانه ها معطل شوند.

وی افزود :گاهی در یک وزارتخانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار متقاضی منتظر مجوز هستند و قانونی برای اصلاح این روند در مجلس تصویب شد و ما برای مراقبت از اجرای قانون ورود کردیم. بخشی از مجوزها ثبت‌محور است به عنوان مثال فردی می‌خواهد منزلی در ایام تعطیلات در اختیار مسافران یا زائران قرار دهد و همین مقدار که اعلام کرد کافی است و نیازی به مراجعه به سازمان ها ندارد و برخی مشاغل با ثبت دریافت مجوز دریافت می کنند البته مدارکی نیز باید بارگذاری شود. /

کد خبر: ۲۰۷٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha