۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
جریان مذاکره غیرمستقیم برای تبادل زندانی میان ایران و آمریکا| آژانس به وظایف تخصصی خود عمل کند
سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد

جریان مذاکره غیرمستقیم برای تبادل زندانی میان ایران و آمریکا| آژانس به وظایف تخصصی خود عمل کند

کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با انتقاد از کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: برگزار کنندگان با اقدامات خود ضربه اساسی به اعتبار این کنفرانس وارد کردند و تریبون را به افراد معلوم الحال دادند.

به گزارش بازار، ناصر کنعانی روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: به خطر افتادن سلطه غربی‌ها بر جهان، در نشست امنیتی مونیخ نمود بیشتری داشت و ما گمان می کنیم که امسال این کنفرانس به نام امنیت اما به کام جنگ و جنگ طلبان تشکیل شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: کنفرانسی که به نام امنیت تشکیل شده باشد، باید فرصت برابر و مساوی به همه اعضای جامعه جهانی بدهد که دیدگاه ها و ارزیابی های خود را نسبت به فرصت ها و چالش های مرتبط با امنیت بین‌المللی و نظم جهانی و ساز و کارهایی که به تحکیم و تقویت ثبات و امنیت کمک می کند، را در این ارتباط بیان کنند.

کنعانی با تاکید بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای مهم تعیین کننده و بلامنازع در تعمیق و تحکیم امنیت منطقه‌ای و از کشورهای موثر و کمک کننده در تحکیم امنیت بین المللی است»، اظهار داشت: اینکه این کنفرانس به نام کنفرانس امنیتی تشکیل شود و از کشورهای تعیین کننده مانند جمهوری اسلامی ایران و کشور مهمی مانند روسیه دعوت نکنند به معنای این است که فرصت را برای طرح دیدگاههای مختلف و دیدگاه‌های چندجانبه در خصوص نظم و امنیت بین المللی گرفته اند و این فرصت را در اختیار یک طرف و یک جریان که به دنبال تحکیم یکجانبه گرایی در حوزه بین‌المللی اس قرار دادند.

وی ادامه داد: اشتباه فاحشی است که امسال برگزار کنندگان کنفرانس امنیتی مونیخ مرتکب شدند و مانع طرح دیدگاه‌های متفاوت و دیدگاههای متفاوت با ویژه با دولت آمریکا به دنبال یک جانبه گرایی در نظم بین المللی شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه با این اقدامات «به اعتبار کنفرانس امنیتی مونیخ ضربه اساسی و جدی وارد کرده‌اند» افزود: اشتباه دیگر اینکه برگزار کنندگان این کنفرانس به جای دعوت از جمهوری اسلامی ایران را به افراد معلوم الحال و بی‌هویتی دادند که نگاه ملت بزرگ ایران نسبت به آنها کاملاً روشن و واضح است؛ فرزند یک دیکتاتور مخلوع و فراری از وطن به عنوان یک دعوت شده در اجلاس و کنفرانس امنیتی مونیخ است که این کار یک دهن‌کجی به ملت بزرگ ایران و یک بی اعتباری و رسوایی بزرگ برای کنفرانسی است که ادعای تاثیرگذاری در امنیت بین‌المللی دارند.

کنعانی افزود: دعوت از چنین افرادی مداخله فاحش در امور داخلی کشور بزرگ است که در تامین امنیت منطقه‌ای و تامین امنیت اروپا نقش بلامنازع داشته است.

وی خاطر نشان کرد: نقش ایران در سالهای گذشته به ویژه در یک دهه اخیر در مقابله با تروریسم جریان سیاه تکفیری و داعشی کمک بزرگی به نظم و امنیت منطقه‌ای و ایجاد امنیت برای اروپا و کشورهای غربی بود، اشتباه فاحشی است که امسال برگزار کنندگان کنفرانس امنیتی مونیخ و دولت آلمان مرتکب شدند و فرصت را در اختیار جنگ‌طلبان قرارداد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: به نظر می رسد امسال بیش از هر زمان دیگری فرصت را در اختیار دولت آمریکا قرار دادند که تندروهای این کشور مواضع یک جانبه خودشان را در ارتباط با نظم و امنیت بین‌المللی از طریق امنیتی مونیخ برای بیان کنند و امیدوار هستیم دولت آلمان و برگزارکنندگان این کنفرانس در سال آینده این اشتباه فاحش خود را جبران کنند و اعتبار از دست رفته این کنفرانس را تا حدودی برگردانند.

کنعانی در پاسخ به سوال رسانه روسی درباره کنفرانس امنیتی مونیخ و دعوت نکردن از ایران و روسیه گفت: کنفرانسی که به نام امنیت برگزار می شود، قاعدتاً باید محمل و یک کرسی متوازنی را برای طرح دیدگاه های مختلف و جهانی را مطرح کند اما برگزار کنندگان فرصتی را برای برخی افراد و جریان های شناخته شده که هم عملکرد ضد امنیتی داشتند و بازیچه برخی کشورها بودند، فراهم کردند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه دعوت نکردن از ایران و روسیه به کنفرانس امنیتی مونیخ اشتباه فاحش برگزارکنندگان آن بود، اظهار داشت: اگر بنا است در این کنفرانس در ارتباط با امنیت بین المللی تبادل نظر بشود از بین بردن فرصت برای تعدادی از کشورها به ویژه اگر کشورهای موثری در حوزه امنیت بین‌المللی باشند و ایراد تریبون و جایگاه یک جانبه برای طرح دیدگاه‌های یک جانبه گرایانه به معنای از بین بردن فرصت برابر برای طرح دیدگاه‌های کمک کننده در حوزه امنیت بین‌المللی است.

وی افزود: این همان رفتار یکجانبه گرایانه است که در سیاست بین الملل برخی از کشورها مایل هستند دنبال کنند؛ چنین رویکردیی که فرصتی را فراهم کرده‌اند برای برخی افراد و جریان های شناخته شده که هم عملکرد ضد امنیتی در ارتباط با کشورهای مشخص داشته اند و هم بازیچه برخی از کشورها بوده اند در رفتارهای مداخله جویانه و ضد امنیتی علیه دیگر کشورها بوده اند، کمک کننده به صلح و امنیت من بین المللی نیست.

کنعانی تاکید کرد: دیدگاه های متوازن و طرح دیدگاه‌های مختلف که بیانگر صدای جهانیان در کرسی های بین المللی باشد می تواند کمک کننده باشد و رفتاری غیر از این، قطعاً رفتار غیرحرفه‌ای است که امسال برگزار کنندگان کنفرانس امنیتی مونیخ مرتکب شدند و همانطور که گفتم امیدوارم این اشتباه خودشان را در سال‌های آینده جبران کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد ادعاهای خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در مورد غنی سازی ۸۴ درصدی اورانیوم از سوی ایران گفت: درباره این گزارش که در رسانه ها آمده است، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این زمینه توضیحات دقیق و فنی را ارائه کرده‌است و من شما را به اظهارات دقیق آقای کمالوندی ارجاع می‌دهم.

کنعانی با تاکید بر تعهد ایران به معاهده ان پی تی و موافقتنامه جامع پادمان اظهار داشت: همکاری فنی جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک اصل مهم برای کشورمان است و به طور متقابل انتظار داریم که آژانس رفتار حرفه ای خود را در ارتباط با مساله و موضوع فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران داشته باشد و به اصول و چارچوب های همکاری حرفه ای و تخصصی با کشورهای عضو از جمهوری اسلامی ایران پایبند باشد و استفاده سیاسی از آژانس جایگاه حرفه ایی سازمان مهم بین المللی را مخدوش می‌کند.

وی ادامه داد: طرح مواردی از این دست که قاعدتاً می بایست در ارتباط های فنی و تخصصی و در دیدارهای دوجانبه مورد تبادل نظر گفتگو و بررسی قرار بگیرد در رسانه‌ها نشانه فاصله گرفتن آژانس از رفتار حرفه‌ای و جایگاه تخصصی خود است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این اقدام را قوی ترین استفاده ابزاری از آژانس دانسته و سوء استفاده از آن در روند مذاکرات رفع تحریم ها مردود می‌دانیم.

کنعانی ادامه داد: چارچوب مذاکرات در ارتباط با رفع تحریم های ظالمانه و یکجانبه علیه ایران و بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها به توافق هسته ای روشن و مشخص است و باید در همان چارچوب امتداد و استمرار پیدا کند؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در چارچوب وظایف حرفه‌ای و تخصصی که در ارتباط با توافق هسته‌ای به آنان محول و واگذار شده است، وظایف تخصصی خود را ایفا کند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله ایران به این کشتی خود گفت: این اتهام را رد میکنیم و رژیم صهیونیستی به اتهام زنی عادت کرده است ایران به تلاش های خود در ارتباط با حفظ امنیت و آزادی کشتیرانی در آب های بین المللی ادامه خواهد داد و نقش بسیار تعیین کننده ای دارد و جزو کشورهایی هستیم که عضو امنیت فراگیر برای همه کشورها تاکید میکنیم اما رژیمی که امنیت دیگران را به مخاطره می‌اندازد و به امنیت دیگر کشور ها پایبند نیست و چنین رژیم حق ندارد دیگران را وارد اتهام قرار دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد عدم فعالیت تبیینی سفرا گفت: ارزیابی شما دقیق نیست و در طول چندماه گذشته سفارت خانه های ما و سرکنسولگری های ما به رغم سختی شرایط فعالیت های دیپلماتیک خود را قرار دارند و اتفاقا کشورهای مدعی گردش اطلاعات آزاد حتی از حداقل امکانات هم برای نمایندگی های ما دریغ کردند و فضا را به سمت یکجانبه طراحی کردند.

وی در ادامه گفت: در برخی از شرایط سختی که در کشورهای غربی وجود داشت اما سفارت خانه های ما امسال همه روز ملی جمهوری اسلامی ایران را باشکوه برگزار کردند و مشارکت خوبی را شاهد بودیم و در اغلب کشورها مقامات محلی هم در سطوح مختلف شرکت کردند و دنیا فقط چند کشور اروپایی نیست و به هیچ وجه آن ها جامعه بین المللی را نمایندگی نمی کنند و حتی مردم خود را نمایندگی نمیکنند چراکه نخبگان و فعالان سیاسی آن کشورها در مراسم روز ملی جمهوری اسلامی ایران شرکت کردند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد سفر آقای امیر عبداللهیان به هند گفت: در ارتباط با برنامه های سفر وزیر امور خارجه برنامه های متراکمی را این روزها دارند و به دلیل اهمیت برخی از سفرهایی که مدنظر است مجبور به اولویت بندی به سفر خودشان هستند.

کنعانی ادامه داد: ایران و هند روابط خوبی را دارند و دو کشور در سطوح مختلف آن تبادل نظر و گفت وگو دارند؛ حضور ایران در اجلاسی که در هند برگزار شد به دلیل زمان بندی های سفر بودیم اما به دلیل برگزار کننده شاهد کلیپی بودیم که مورد اعتراض ایران و سفارت ایران در هند قرار گرفت. اقدام برگزار کننده اقدامی کاملا غیرحرفه‌ای بود. به رغم فشردگی برنامه های سفر وزیر محترم تلاش شده بود امکان برگزاری فراهم شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات عراقچی مذاکره کننده سابق هسته ای ایران در مورد بدنام سازی ایران در عرصه بین‌المللی و اینکه راه حل چیست، گفت: تهدید نمایی از ایران و ایران هراسی و تخریب چهره ایران و اهریمن سازی از ایران سیاست شناخته شده از جمله رژیم صهیونیستی بوده است و این رویکرد سازنده و جدیدی نیست اما اینکه ایران در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای کشوری تاثیر گذار و تعیین کننده است که مناسبات ایران برقرار است نشان دهنده موفقیت ایران است. در ارتباط با مناسبات با ایران شاهد تقویت روابط هستیم و میزبانی از نشست های چندجانبه هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: ایران همواره برای خنثی سازی تهدیدها موفق عمل کرده است و حتی در کنفرانس مونیخ که امسال مانع آن شدند نشان دهنده این است که صدای ایران قوی و تاثیر گذار است و پذیرش برجام هم در شرایطی که شش کشور جایگاه بین المللی دارند نشان دهنده این است که ایران به رغم دشمنی ها در حوزه بین المللی جایگاه خود را تثبیت کند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد استرداد مجرمین و ایرانیان خارج از کشور گفت: آمار دقیقی نداریم و به دلیل گستره حضور ایران طبیعتاً در کشورهای مختلف شهروندانی داریم که متاسفانه در زندان به سر می برند. موضوع تبادل زندانیان یکی از موضوعات مهم وزارت خارجه است و با برخی از کشورها در این زمینه نیز موافقت نامه های داریم که تلاش خوبی انجام شده است و حتی کشورهایی که متاسفانه مرتکب جرم شده اند و موفقیت های خوبی را شاهد بودیم و به طور مثال در کشور امارات شاهد ۲۰ تن از هموطنان ایرانی بودیم.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد ادعای رسانه آمریکایی در مورد تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا با وساطت قطر گفت: در مورد مذاکرات غیرمستقیم وجود دارد و ما هم تایید کنیم و تبادل زندانیان با واسطه صورت گرفته در حال انجام بود که با بدعهدی آمریکا انجام نشده است که اغلب زندانیان برای دور زدن تحریم ها مورد بازداشت قرار گرفتند و از نقش دولت قطر تشکر میکنیم و با حل مسائل فنی و تکنیکی در حال انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد بدهای دولت کره به ایران گفت: استدلال کره در مورد بدهی های ایران که به دلیل آمریکا متوقف شده است درست نیست و ما در این زمینه از روش های مختلف استفاده میکنیم و در مورد اظهارات رییس جمهور کره که اقدام غیر حرفه ای است.

وی در خصوص لفاظی های آذربایجان علیه ایران گفت: موضع دیروز ما صحیح بوده و طرف آذری به روش های دیپلماتیک پایبند باشد و از موضوعی که میتواند از چارچوب فنی و حقوقی و رفع سو تفاهم قرار بگیرد از روش های غیر حرفه ای دوری کند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد اخراج رژیم صهیونیستی در کنفرانسی در آفریقا و ادعای علیه ایران گفت: رژیم صهیونیستی به دلیل ماهیتی که دارد که از سوی کشورها مردود است و اخراج ان ها نشان دهنده آن است که این رژیم مطلوب نیستند و سیاست های عادی سازی با فشار آمریکا به هیچ وجه به معنای پذیرش چنین رژیمی نیست.

کد خبر: ۲۰۷٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha