۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۳
حمایت همه بانک ها از نهضت ملی مسکن در سال دوم| افزایش چند درصدی سقف وام خرید در اختیار بانک مرکزی
سرپرست بانک مسکن در گفتگو با بازار اعلام کرد

حمایت همه بانک ها از نهضت ملی مسکن در سال دوم| افزایش چند درصدی سقف وام خرید در اختیار بانک مرکزی

عسکری سرپرست بانک مسکن با بیان اینکه در دنیا تمام تامین مالی مسکن بر دوش بانک ها نیست اما در ایران بیشترین اتکا به بانک ها است گفت: سایر بانکها در سال دوم برای نهضت ملی مسکن بیشتر به میدان می آیند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: روند مثبت ارایه تسهیلات نهضت ملی مسکن در طی ماههای گذشته نشان می دهد که بانک مسکن همچنان در اعطای تسهیلات به این طرح اصرار دارد. طبق گزارش اخیر بانک مسکن، تاکنون بیش از ۸۴۵ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کردند که ۲۱۲ هزار و ۵۱۰ واحد به مبلغ ۷۲ هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان انعقاد قرارداد شده است.

این آمار نشان می دهد که مبلغ کل واریزی به حساب سازندگان از محل تسهیلات و آورده ۵۱ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان است که از این میزان ۱۸ هزار و ۸۰۱ واحد از محل آورده و ۳۲ هزار و ۴۴۹ میلیاردتومان از محل تسهیلات واریز شده است.

حمایت سایر بانک ها از نهضت ملی مسکن در سال دوم| افزایش چند درصدی سقف وام خرید در اختیار بانک مرکزی

اگر چه در سال نخست طرح نهضت ملی مسکن سایر بانک ها همکاری خوبی با این طرح نداشته اند و همین مساله بارها مورد انتقاد نمایندگان مجلس و رئیس جمهور شده است اما ظاهرا فراخوان وزیر راه و شهرسازی به بانک ها و تفاهمی که با آنها داشته است آنها را تا حدودی به ورود برای طرح نهضت ملی مسکن ترغیب کرده است. اما در این میان بانک مسکن تاکنون با ۲۱۲ هزار و ۵۱۰ واحد به مبلغ ۷۲ هزار و ۳۶۸ میلیاردتومان قرارداد منعقد کرده است.

علی عسکری سرپرست بانک مسکن در خصوص اینکه چرا بانک ها با طرح نهضت ملی مسکن همکاری نمی کنند؟ می گوید: اگر چه در سال اول این همکاری تا حدودی پایین بود اما با با توافقی که وزیر راه و شهرسازی با بانک ها کردند در سال دوم قطعا بهتر به میدان خواهند آمد.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری بازار با «علی عسکری» سرپرست بانک مسکن را با هم می خوانیم:

* بانک مسکن همواره در دی ماه و بهمن ماه به موضوع افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق تسهیلات اقدام می کرد؟ اما ظاهرا این بار چند ماهی به تاخیر افتاده است؟

بانک مرکزی باید سقف تسهیلات مسکن و میزان آنرا تعیین و تکلیف کند که آیا بانک ها می توانند سقف تسهیلات را افزایش دهند یا خیر؟ با توجه به سیاستهای پولی، بانک مرکزی به هر حال باید تصمیم بگیرد که اگر به بانک ها ابلاغ کند ما نیز در هیات مدیره تصمیم می گیریم و بخشنامه آنرا ابلاغ می کنیم.

پیشنهاد بانک مسکن این بود که سقف تسهیلات مسکن ۵۰ درصد افزایش یابد حالا اینکه ۵۰ درصد افزایش یابد یا کمتر آنرا سیاستهای پولی کشور تعیین می کند که قرار است در این حوزه چقدر اعتبار دهی داده شود

* پیشنهاد بانک مسکن برای سقف تسهیلات ۵۰ درصد بوده است که به سقف کنونی وام خرید مسکن اضافه شود؟

تصمیم را باید بانک مرکری بگیرد. پیشنهاد بانک مسکن این بود که ۵۰ درصد افزایش یابد حالا اینکه ۵۰ درصد افزایش یابد یا کمتر آنرا سیاستهای پولی کشور تعیین می کند که قرار است در این حوزه چقدر اعتبار دهی داده شود.

سپرده گذاران صندوق مسکن یکم می توانند تا ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند و مابقی را تا سقف مشخص شده از اوراق حق تقدم (تسه) وام دریافت کنند

* در سالهای قبل برخی از متقاضیان وام مسکن از محل سپرده گذاری در صندوق مسکن یکم صاحب مسکن شدند. اما بعد از مدتی این صندوق به کار خود پایان داد. تکلیف آنها که هنوز در این صندوق سپرده دارند چه می شود؟

سپرده گذاران صندوق مسکن یکم می توانند تا ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند و مابقی را تا سقف مشخص شده از اوراق حق تقدم (تسه) وام دریافت کنند.

در دنیا تامین کننده منابع تامین مالی مسکن صرفا بانک ها نیستند. از طریق گواهی و اوراق بدهی و عمدتا از این طریق تامین مالی می شود. اما در ایران بیشترین اتکا به بانک ها است

* چالشی که این روزها بخش مسکن دارد نبود تامین مالی است. در تمام دنیا به این شکل است که تمام تامین مالی بخش مسکن بر دوش بانک ها نیست؟ قبول دارید؟

در دنیا تامین کننده منابع تامین مالی مسکن صرفا بانک ها نیستند. از طریق گواهی و اوراق بدهی و عمدتا از این طریق تامین مالی می شود. اما در ایران بیشترین اتکا به بانک ها است. پروژه هایی که تاکنون سه مورد آن از منابع مالی مردم، صندوق مسکن و ساختمان و بازار بورس احداث شده نمونه های مشخصی است که نشان می دهد از این مسیر به خوبی می توان مردم را صاحب مسکن کرد.

به هر حال بانک های دیگر در سال اول یک مقدار به میدان نیامدند اما با توافقی که وزیر راه و شهرسازی با بانک ها کردند در سال دوم قطعا بهتر به میدان خواهند آمد

* چرا به این موضوع که بانک های دیگر در نهضت ملی مسکن با دولت همکاری نمی کنند به رئیس جمهور گزارش نمی دهید؟

همه این را می دانند. بنده مسئول بانک مسکن هستم مسئول سیاستهای کشور نیستم. به هر حال بانک های دیگر در سال اول یک مقدار به میدان نیامدند اما با توافقی که وزیر راه و شهرسازی با بانک ها کردند در سال دوم قطعا بهتر به میدان خواهند آمد. تاکنون ۸۴۵ هزار و ۵۷۹ نفر متقاضی پذیرفته شده در طرح نهضت ملی مسکن در بانک افتتاح حساب کردند. مبلغ کل واریزی به حساب سازندگان از محل تسهیلات و آورده ۵۱ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان است که از این میزان ۱۸ هزار و ۸۰۱ واحد از محل آورده و ۳۲ هزار و ۴۴۹ میلیاردتومان از محل تسهیلات واریز شده است. بنابراین بانک مسکن تاکنون با ۲۱۲ هزار و ۵۱۰ واحد به مبلغ ۷۲ هزار و ۳۶۸ میلیاردتومان قرارداد منعقد کرده است.

* سرپرستی بانک مسکن تا چه زمانی ادامه می یابد؟ آیا حکم مدیر عاملی بزودی صادر خواهد شد؟

مگر بنده تعیین کننده هستم. توکل بر خدا.

کد خبر: ۲۰۷٬۱۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عبد IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      1 0
      چرا بانک مسکن متمم را نمیدهد مردم خیلی زجر میکشند