۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
کش و قوس دولت و مجلس بر سر میزان تخصیص سهام عدالت
بازار گزارش می دهد؛

کش و قوس دولت و مجلس بر سر میزان تخصیص سهام عدالت

در حالی که دولت اصرار دارد تخصیص سهام عدالت باید به صورت مرحله ای اتفاق بیفتد و سال آینده به یک میلیون نفر سهام واگذار شود اما در کمیسیون تلفیق، تخصیص سهام عدالت به ۴ میلیون نفر دنبال می شود.

بازار؛ گروه بورس: تخصیص سهام عدالت به جاماندگان به یک گره بزرگ تبدیل شده است، چراکه دولت در چند وقت اخیر تلاش کرده با طرح مسائلی همچون اولویت بندی تخصیص سهام عدالت فعلا واگذاری سهام عدالت به جاماندگان را عقب بیندازد. البته وزیر کار قبل از ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس تاکید کرده بود که دولت اطلاعات دقیقی درباره جاماندگان سهام عدالت ندارد و معلوم نیست آمار دقیق سه دهک پایین جامعه چند نفر هستند به همین دلیل در دور نخست سهام عدالت به جاماندگانی تخصیص پیدا می کند که زیر پوشش نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد و...هستند.

حواشی و اظهار نظر مقام های دولتی نشان می دهد که آنها در شرایط کنونی ترجیح می دهند سهامی که قرار است به جاماندگان تخصیص دهند را در قالب پروژه مولدسازی دارایی ها واگذار کنند تا برای جبران کسری بودجه سال آینده استفاده کنند

پیش از این قرار بود سامانه ای برای جاماندگان سهام عدالت راه اندازی شود و همه اطلاعات در آن ثبت شود و استان ها داده های مورد نیاز را بارگذاری کنند و قوه قضاییه آن را مورد بررسی و تایید قرار دهد، اما تاکنون خبری از این سامانه نشده است.

حواشی و اظهار نظر مقام های دولتی نشان می دهد که آنها در شرایط کنونی ترجیح می دهند سهامی که قرار است به جاماندگان تخصیص دهند را در قالب پروژه مولدسازی دارایی ها واگذار کنند تا برای جبران کسری بودجه سال آینده استفاده کنند.

طبق مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی همه کسانی که جامانده سهام عدالت هستند سال آینده باید سهام دریافت کنند، البته باید توجه داشت این در کمیسیون تلفیق مصوب شده و باید در صحن هم تصویب شود

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه طبق مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی همه کسانی که جامانده سهام عدالت هستند سال آینده باید سهام دریافت کنند، گفت: البته باید توجه داشت این در کمیسیون تلفیق مصوب شدن و باید در صحن هم تصویب شود.

مهرداد گودرزی چگینی درباره اینکه ممکن است دوباره روی تخصیص سهام عدالت بررسی صورت بگیرد، افزود: در شرایط کنونی در احکام کلی بودجه روی تخصیص آن اشاره شده است، اما باید دارایی وزارت کار به روز شود و بر مبنای آن تخصص سهام صورت بگیرد.

او افزود: همچنین بعد از تصویب تخصیص سهام عدالت به همه جاماندگان باید شورای نگهبان هم آن را تایید کند.

دارایی دولت برای اجرای سهام عدالت کافی است

در حال حاضر دولت موظف است معادل ارزش سبد پرتفوی سهامداران عدالت به جاماندگان سهام بدهد که در شرایط کنونی ارزشی حداقل ده میلیون تومانی دارد و از آنجایی که حدود ۴ میلیون نفر در صف دریافت سهام عدالت هستند و دولت باید ۴۰ هزار میلیارد تومان سهام برای اجرای آن پیش بینی کند که عدد بسیار قابل توجهی است، زیرا دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ درآمد حاصل از فروش دارایی ها را حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده که تقریبا نیمی با ارزش سهام عدالت است که دولت باید سال آینده تخصیص بدهد.

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده اند که در صحن مجلس هم تخصص سهام عدالت به همه جاماندگان رای مثبت خواهد گرفت، زیرا سهام عدالت حق هر ایرانی است و درباره تخصیص آن هم هیچ شرط و شروطی از قبل وجود نداشته و باید برای همه به صورت یکسان اجرا شود

یک نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس در صحن مجلس هم تلاش خواهند کرد به تخصص سهام عدالت به همه جاماندگان رای مثبت بدهند، اظهار کرد: سهام عدالت حق هر ایرانی است و درباره تخصیص آن هم هیچ شرط و شروطی از قبل وجود نداشته و باید برای همه به صورت یکسان اجرا شود و نباید تنها به افراد زیر پوشش نهادهای نظارتی محدود شود.

محمد حسن آصفری با بیان اینکه دولت برای تخصیص سهام عدالت هیج مشکلی ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر دولت سهام شرکت های زیادی در اختیار دارد و هم اکنون در طرح مولدسازی دارایی ها شناسایی شده اند، به همین دلیل سال آینده به راحتی می تواند از همین سهام برای اجرای مصوبه تخصیص سهام عدالت استفاده کند.

به گزارش خبرنگار تحلیل بازار، در حال حاضر پیش بینی می شود طرح تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، اما احتمالاً در شورای نگهبان با چالش مواجه شود و این مصوبه را برای دولت هزینه ساز قلمداد کنند. بنابراین کش و قوس های فراوانی برای تخصیص سهام عدالت به جاماندگان وجود دارد و به نظر نمی رسد سال آینده یکجا این مصوبه به طور کامل اجرا نشود و احتمالا به صورت مرحله ای تخصیص ها اتفاق می افتد و ابتدا یک میلیون نفری که زیر پوشش نهادهای حمایتی هستند سهام عدالت را دریافت خواهند کرد.

کد خبر: ۲۰۷٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محسن IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      0 0
      ما فروش سهام رامیخوایم بسته دیگه عید هم آمد خبری از فروش نیست
    • محسن IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      0 0
      فروش سهام عدالت راآزادکنیددیگه عید هم آمد پول نداریم به پیر