۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
چشم انداز فاندامنتال منفی بازار طلا | آیا قیمت در مسیر ریزش بیشتر قرار دارد؟
بازار بررسی کرد؛

چشم انداز فاندامنتال منفی بازار طلا | آیا قیمت در مسیر ریزش بیشتر قرار دارد؟

طلا روز جمعه به کف قیمتی سال جاری میلادی رسیده و اکنون این سوال را ایجاد کرده که آیا باید طی روزهای آتی منتظر کاهش بیشتر قیمت بود یا طلا از همین نقطه به سمت مسیر صعودی خود باز خواهد گشت؟

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت طلا بر خلاف هفته های گذشته از سال جاری میلادی که روند صعودی خوبی به نمایش گذاشته بود، طی روزهای گذشته بار دیگر با ریزش مواجه شده و روز جمعه به کف قیمت سال ۲۰۲۳ خود روی ۱۸۲۴ دلار رسیده و با اینحال، روز شنبه قیمت اندکی افزایش یافته و به ۱۸۴۲ دلار رسید.

به نظر می رسد طلا طی روزهای گذشته کاملا از رالی قیمت خود که از واپسین روزهای سال ۲۰۲۲ آغاز شده بود، عقب کشیده و پتانسیل لازم برای ادامه مسیر افزایش قیمت را در اختیار ندارد. البته کند شدن شیب صعودی طلا در بسیاری از بازارهای مالی بین المللی دیگر نیز به چشم خورده و طلا در این مسیر تنها نیست.

ضعف قیمت طلا در پس سیاست های احتمالی فدرال رزرو

سه شنبه شب هفته گذشته، شاهد یک رخداد مهم و تعیین کننده در اقتصاد آمریکا بودیم و آن انتشار شاخص قیمت مصرف کننده یا همان CPI توسط فدرال رزرو ایالات متحده بود. فدرال رزرو در گزارش خود تایید کرده که شیب صعودی افزایش قیمت ها و تورم کلی در آمریکا از منظر کلان کنترل شده که این می توانست به تنهایی یک خبر خوب برای طلا و بازارهای دیگری همچون بورس های خارجی تلقی شود. اما مشکل اینجا است که نرخ اعلامی تورم، ۰.۵ درصد بالاتر از پیش بینی فدرال رزرو برای ماه ژانویه اعلام شد.

همین موضوع سبب ایجاد ترس در بازارهایی همچون طلا شد. چراکه اکنون سرمایه گذاران معتقدند افزایش نرخ تورم هرچند به میزان بسیار کم، می تواند مقدمه ساز بازگشت فدرال رزرو به سیاست های تهاجمی خود در خصوص نرخ بهره بانکی و در نتیجه ریزش سنگین بازارهای مالی شود. لذا حجم خریدها در بازار های مختلف طی روزهای گذشته از جلسه سه شنبه شب فدرال رزرو کاهش محسوسی را تجربه کرده و همین امر از جمله مهمترین دلایل عدم پیشرفت قیمت طلا تلقی می شود.

نکته مهم دیگر در خصوص فدرال رزرو این است که اکنون، مهمترین نهاد اقتصادی آمریکا مشغول ارزیابی این نکته است که آیا کاهش میزان نرخ بهره بانکی از ۵۰ واحد به ۲۵ واحد عامل بازگشت مجدد تورم در ماه ژانویه شده است یا اینکه این رشد تورم دلایل دیگری دارد. اما آنچه برای سرمایه گذاران مهم است اینکه هرگونه تصویب نرخ بهره بانکی به بالای ۲۵ واحد، نشان دهنده آماده شدن فدرال رزرو برای بازگشت به مسیر سفت و سخت اجرای سیاست افزایش نرخ بهره بانکی بوده که در این صورت، باید منتظر ریزش سنگین در بازارهای مالی بود.

از سوی دیگر، نظرسنجی اخیر موسسه تحقیقاتی تامسون رویترز که هفته گذشته منتشر شد نشان می دهد که اکثر اقتصاددانان معتقدند فدرال رزرو تا پایان سال جاری میلادی، قصد عقب کشیدن از مسیر افزایش نرخ بهره بانکی را نداشته و دستکم، طی دو مرحله دیگر طی ماه های آتی این نرخ را افزایش خواهد داد. این موضوع را می توان به چشم یک فاکتور فاندامنتال بسیار منفی برای بازارهای مالی در نظر گرفت؛ بازارهایی که با بهبود شرایط اقتصادی از اوایل سال جاری در آمریکا، اروپا و چین امیدوار به بهبود سریع وضعیت دارایی های مهمی همچون طلا بودند.

نکته مهم دیگر در خصوص شاخص های اقتصادی ایالات متحده، انتشار شاخص قیمت تولید کننده (PPI) در روز پنجشنبه بود. این شاخص همانطور که از نامش پیداست، وظیفه پایش میزان هزینه تولید را بر عهده دارد. بر اساس آمار منتشر شده روز پنجشنبه، شاخص PPI در ماه ژانویه به نسبت ماه قبل، ۰.۷ درصد افزایش یافته و در بازه زمانی سالانه نیز از ۶.۵ درصد اعلام شده که ۰.۵ درصد بالاتر از انتظارات فدرال رزرو بوده است.

تمامی این فاکتورها می توانند فدرال رزرو را وادار به بازگرداندن نرخ های بهره بانکی بالا به سیستم بانکی ایالات متحده نماید؛ موضوعی که دو تن از مقامات این نهاد آن را تایید کرده و معتقدند که میزان افزایش نرخ بهره بانکی برای ماه مارس، ۵۰ واحد خواهد بود.

افزایش شاخص دلار و فشار فروش جدید برای طلا

همانطور که می دانیم، شاخص دلار (DXY) نسبت معکوس با طلا و سایر کالاهای سرمایه ای یا حتی بورس و بازار کریپتو دارد. به این معنا که هر قدر شاخص دلار افزایش یافته و ارز ملی آمریکا قدرتمند تر شود، باید منتظر ریزش بازارهای مالی باشیم و بر عکس.

شاخص دلار در روز شنبه به حدود ۱۰۴ رسیده که می تواند راه را برای افزایش بیشتر هموار سازد. از سوی دیگر، در صورت تصویب نرخ ۵۰ واحدی بهر بانکی برای ماه مارس، باید شاهد افزایش تقاضا برای دلار و در نتیجه قدرتمند تر شدن شاخص آن باشیم. از منظر تکنیکال، شاخص دلار در اوج ۶ هفته ای خود قرار داشته که این اصلا برای بازارهای مالی پدیده خوبی تلقی نمی شود.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا

از منظر تحلیل فنی، این هفته شاهد پدیده مهمی بودیم و آن، شکست قیمت طلا به زیر محدوده SMA۵۰ بوده که این موضوع می تواند راه را برای به دست گرفتن بازار توسط خرس ها هموار سازد. در صورت ادامه ریزش قیمت، دو نقطه حمایت پیش روی ما قرار خواهد داشت که نخست، ۱۸۰۰ دلار و در صورت ادامه ریزش، نقطه SMA۱۰۰ روی ۱۷۸۳ دلار خواهند بود.

چشم انداز فاندامنتال منفی بازار طلا | آیا قیمت در مسیر ریزش بیشتر قرار دارد؟

اما در صورت بهبود شرایط بازار، قیمت می تواند تا محدوده بین ۱۸۳۵ الی ۱۸۳۶ دلار رشد نماید که مهمترین مقاومت فوری در این مسیر، روی ۱۸۵۰ دلار قرار خواهد داشت. این مقاومت همچنین نقطه SMA۵۰ نیز محسوب می شود که در صورت شکسته شدن مجدد آن توسط گاوها، قیمت می تواند به راحتی تا ۱۸۶۱ دلار پیشرفت داشته باشد. در صورت عبور قیمت از این نقطه، نیز مقاومت های بعدی روی ۱۸۵۱ و ۱۹۰۰ قرار خواهند داشت. در ادامه، جدول کامل نقاط حمایت و مقاومت پیش روی بازار ارائه شده است:

چشم انداز فاندامنتال منفی بازار طلا | آیا قیمت در مسیر ریزش بیشتر قرار دارد؟

کد خبر: ۲۰۶٬۹۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha