۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
صادرات ۱۷۴ میلیون یورویی پسته ایران به اروپا و چین
در سال ۲۰۲۲ رخ داد

صادرات ۱۷۴ میلیون یورویی پسته ایران به اروپا و چین

ایران با صادرات ۱۷۴ میلیون یورو پسته به اروپا و چین در سال میلادی گذشته پس از آمریکا دومین صادرکننده پسته به این دو منطقه شناخته شد.

به گزارش بازار، مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورو استات) از صادرات ۱۱۱ میلیون یورویی پسته ایران به اروپا در سال ۲۰۲۲ خبر داد.

صادرات پسته ایران به اروپا در این سال با افت ۴۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۹۲ میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده بود. خشکسالی و در نتیجه کاهش تولید از جمله عوامل افت صادرات پسته ایران به اروپا در سال ۲۰۲۲ بوده است.

مغز پسته ایران بازار بهتری در اروپا دارد. درحالی که تنها ۴۳ میلیون یورو پسته ایران به اروپا در سال ۲۰۲۲ صادر شده است میزان صادرات مغز پسته ایران به اروپا در همین سال ۶۸ میلیون یورو بوده است.

آلمان بزرگ‌ترین مشتری پسته ایران در بازار اروپاست. از کل صادرات ۱۱۱ میلیون یورویی پسته ایران به اروپا ۷۵ میلیون یورو به مقصد آلمان بوده است.

ایران بعد از آمریکا دومین صادرکننده بزرگ پسته به اروپا در سال میلادی گذشته بوده است. آمریکا در این سال ۷۵۶ میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده که این رقم با رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.

به گزارش ایرنا، آمارهای گمرک چین نیز نشان می‌دهد ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶۳ میلیون یورو پسته به چین صادر کرده است.

واردات پسته چین در این سال کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. آمریکا در این سال ۲۰۸ میلیون یورو پسته به چین صادر کرده است که این رقم با کاهش ۵۱ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.

صادرات پسته ایران به چین نیز در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۸۲ درصد کاهش داشته است. ایران پس از آمریکا دومین صادرکننده پسته به چین در سال ۲۰۲۲ بوده است.

بر این اساس مجموع صادرات پسته ایران به اروپا و چین در سال میلادی گذشته ۱۷۴ میلیون یورو برآورد شده است.

کد خبر: ۲۰۶٬۸۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha