۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
نرخ کود کشاورزی برای مصرف کننده تغییری نخواهد کرد

نرخ کود کشاورزی برای مصرف کننده تغییری نخواهد کرد

علی‌رغم برخی برداشت‌های اشتباه که از بند ج تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شده است، قرار نیست نرخ کود اوره برای کشاورزان تغییری داشته باشد.

به گزارش بازار، به دنبال طرح شدن احتمال حذف بند ج تبصره ۸ لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت مبنی بر فروش کود اوره مورد نیاز کشور از طریق بورس در کمیسون تلفیق نگرانی بسیاری برای تولید کنندگان این محصول فراهم شده است.

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی و همچنین سخنگوی کمیسیون تلفیق علت احتمال حذف این بند را نگرانی از بابت افزایش نرخ کود مورد نیاز کشاورزان عنوان کرده‌اند.

مازیار حسینی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و سهامدار عمده بزرگترین شرکت‌های اوره ساز کشور در رابطه با تبعات حذف این بند اظهار کرد: در خصوص مطالب مطرح شده که احتمالاً باعث رای به حذف لایحه دولت در بند ج تبصره ۸ (عرضه اوره در بورس کالا) در کمیسیون تلفیق شده دو موضوع قریب به این مضمون مطرح است؛ یکی اینکه کشاورزان خرده پا هستند و توان خرید عمده از بورس را ندارند و دیگری افزایش قیمت اوره باعث خسارت به کشاورزان خواهد شد.

وی بیان کرد: در پاسخ به این استدلال باید گفت؛ اساسا قرار نیست کشاورز بصورت مستقیم از بورس خرید کند بلکه سازمان خدمات حمایتی کشاورزی این مسئولیت را برعهده خواهد داشت که به مقدار نیاز (واقعی) از بورس اوره را تهیه و مطابق با رویه جاری خود بین کشاورزان توزیع خواهد کرد.

حسینی ادامه داد: همچنین باید تاکید شود برمبنای آنچه در بودجه پیشنهاد شده، تغییری در قیمت تحویلی به کشاورز نخواهیم داشت، بلکه سازمان خدمات حمایتی کشاورزی با هر قیمتی که صلاح می‌دانند می‌توانند اوره را به کشاورز تحویل دهند، تنها تغییر در ماخذ دریافت کننده مابه التفاوت قیمت بورس و قیمت تحویلی به کشاورز است که به صورت مستقیم به خود سازمان خدمات حمایتی کشاورزی داده خواهد شد و بدین شکل مکانیزم پیچیده و غیر اجرایی فعلی که در قالب مصوبه هیئت محترم وزیران در سال ۹۸ آمده اصلاح می‌گردد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر اذعان کرد: قطعاً این تصمیم هم باعث صرفه جویی در مصرف و واقعی کردن میزان آن خواهد شد و هم رانت و فسادی که در حال حاضر در موضوع وجود دارد را تا حد زیادی کاهش خواهد داد و قطعاً به نفع کشور و کشاورز واقعی خواهد بود.

کد خبر: ۲۰۶٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Baran IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      0 0
      خبر نداری که خیلی وقته گرون شده