۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
افزایش سرعت جذب نخبگان با کمک بخش خصوصی امکان پذیر است
رئیس سازمان فضایی ایران:

افزایش سرعت جذب نخبگان با کمک بخش خصوصی امکان پذیر است

رئیس سازمان فضایی سرعت جذب نخبگان را با کمک بخش خصوصی امکان پذیر دانست و گفت: مناقصه های اخیر سازمان فضایی نمونه‌ای از این دست خدمات است.

به گزارش بازار، حسن سالاریه صنعت فضایی کشور را یک صنعت بومی و بر خود متکی توصیف کرد و ادامه داد: در حوزه صنعت فضایی در بخش‌های بالا دستی، میان دستی و پایین دستی از طراحی و ساخت ماهواره و ماهواره بر تا ارائه داده‌های فضایی دستاوردهای ارزنده‌ای ارائه شده است.

رئیس سازمان فضایی خاطر نشان کرد: به زودی قدم به عرصه‌های جدید طراحی و ساخت ماهواره‌های دقیق‌تر سنجشی، راداری، مخابراتی و پرتابگرهای سنگین‌تر به منظور رسیدن به جایگاه کشور و رسیدن به حق طبیعی خواهیم گذاشت.

وی اضافه کرد: همچنین در توسعه زیست فضایی در مسیر نیاز محور در حال رشد و نمو هستیم. در زمینه توسعه کاربردهای داده‌های مبتنی بر فضا در حوزه‌های مختلف از کشاورزی و منابع طبیعی گرفته تا نقشه برداری و پایش منابع آبی، پیشرفت‌های خوبی انجام شده است.

رئیس سازمان فضایی تاکید کرد: با این وجود لازم است بیش از همیشه به توسعه اقتصاد، اقتصاد فضا یا به عبارت دیگر کسب درآمد و افزایش بهره وری و بهره وری در صنایع مختلف با کمک گرفتن از ظرفیت‌های داده‌های فضایی توجه شود.

وی یادآور شد: در این عرصه نیاز به توسعه اپراتورهای مخابراتی، سنجشی به صورت خصوصی داریم، باید مسیر را برای بخش خصوصی، هموار کنیم تا فضا عرصه تاخت و تاز شرکت‌های خصوصی به معنای واقعی باشد.

سالاریه افزود: بر اساس چشم انداز سند فضایی کشور در افق ۱۴۰۱ تا ۱۴۱۰ که یک ماه قبل در شورای عالی فضایی مصوب و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد، در کنار اهمیت دادن به توسعه بومی به توسعه کسب و کارها و بهره مندی شهروندان از خدمات فضایی، تاکید شده است.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، وی حرکت از نمونه سازی و تک سازی به سمت انبوه سازی و صنعتی سازی این حوزه را از ضروریات در این صنعت عنوان کرد و یادآور شد: تحقق اهدافی، چون توسعه منظومه ماهواره‌ای و اقتصادی کردن پرتاب‌ها و توسعه فناوری‌های سنجش از دور، ارتباطات و انتقال داده‌ها و در دسترس مردم قرار دادن بدون توجه به بخش خصوصی میسر نیست.

وی سرعت جذب نخبگان را با کمک بخش خصوصی امکان پذیر دانست و گفت: مناقصه‌های اخیر سازمان فضایی نمونه‌ای از این دست خدمات است.

کد خبر: ۲۰۶٬۵۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha