۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۳
مراقب باشیم ارز نیمایی تکرار اشتباه نابخشودنی دلار ۴۲۰۰ نشود! ‌
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی:

مراقب باشیم ارز نیمایی تکرار اشتباه نابخشودنی دلار ۴۲۰۰ نشود! ‌

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: چند نرخی بودن ارز در این سال‌ها نه فقط مزیتی برای اقتصاد کشور نداشته؛ بلکه مشکلات متعددی هم ایجاد کرده است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، حمیدرضا صالحی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تبعات چند نرخی بودن ارز در اقتصاد کشور بیان کرد: باید پذیرفت که مهم‌ترین پارامتر اقتصاد هر کشور زیرساخت‌های اقتصادی است و یکی از زیرساخت‌های اساسی اقتصاد، نرخ ارز است. اگر به هر دلیلی نرخ ارز از حالت علمی و اقتصادی فاصله گرفته و به صورت دستوری تعیین شود، کلیه معادلات بعدی در اقتصاد بر هم خواهد خورد. نرخ ارز را می‌توان به یکی از ستون‌های اصلی یک ساختمان تشبیه کرد که اگر به هر دلیلی دستکاری شود خطر تزلزل و تخریب کل ساختمان وجود دارد.

وی اضافه کرد: نکته اینجاست که وقتی راه حل نادرستی در مورد یکی از پارامترهای اقتصادی در پیش می‌گیریم، به نتایج نادرستی هم می‌رسیم و برای پاک کردن تبعات ناشی از این اشتباه، ناچاریم به دنبال راه حل‌های دیگری باشیم و... و در نهایت به سردرگمی در اقتصاد می‌رسیم.

صالحی در ادامه اظهار کرد: به دلیل همین دستوری بودن نرخ ارز است که اگرچه ارزش ریال افت کرده، اما صادرات جذابیتی ندارد! سرکوب نرخ ارز، راهکار کنترل نرخ تورم نیست و این اشتباه بزرگی است که سیاست‌گذاران اقتصادی در کشور ما حدود نیم قرن است که اصرار به تداوم آن دارند. "ارز" خود یک محصول است و نرخ آن بر اساس تورم داخلی منهای تورم مبدا ارز تعیین می‌شود. سرکوب نرخ ارز یعنی فشرده کردن فنر نرخ ها و باید منتظر رها شدن این فنر در آینده باشیم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه عدم سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاهی و زیرساخت‌های گازی و... در سنوات گذشته، این روزها مشکلات متعددی برای مردم ایجاد کرده؛ عنوان کرد: قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب نرخ ارز در چند سال گذشته نه تنها موجب تسهیل سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف نشده، بلکه از جذابیت سرمایه‌گذاری هم کاسته؛ تا جایی که سرمایه‌گذاران خارجی رغبتی برای سرمایه‌گذاری در حوزه های مختلف تولیدی در کشور ما ندارند و اکثر سرمایه‌گذاران داخلی هم ترجیح می‌دهند به جای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف تولیدی، در بازارهای سوداگرانه سرمایه‌گذاری کنند تا بازده بیشتری کسب کنند!

وی ادامه داد: با این تفاسیر، سرکوب نرخ ارز در این سال‌ها نه فقط مزیتی برای اقتصاد کشور نداشته؛ بلکه مشکلات متعددی هم ایجاد کرده و امیدواریم سیاست‌گذاران اقتصادی با پذیرفتن این اشتباه و حرکت به سوی تک نرخی شدن ارز، از بار این مشکلات بکاهند. دلار ۴۲۰۰ تومانی، یکی از بزرگترین اشتباهات اقتصاد کشور بود و دلار نیمایی این روزها ادامه همان مسیر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی است. یکبار تاوان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را داده‌ایم و دلیلی ندارد که اشتباهات گذشته را مدام تکرار کنیم.

کد خبر: ۲۰۶٬۵۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha