۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
صدور الکترونیکی گواهی حق تقدم از ابتدای سال ۱۴۰۲

صدور الکترونیکی گواهی حق تقدم از ابتدای سال ۱۴۰۲

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ گواهی نامه حق تقدم به صورت الکترونیک صادر می‌شود که این امر در راستای تسهیل روند افزایش سرمایه از محل آورده نقدی است.

به گزارش بازار، وحید روشن قلب در نشستی که صبح امروز چهارشنبه در سازمان بورس برگزار شد، افزود: فرایند افزایش سرمایه از محل آورده نقدی به این صورت پیش بینی شده که شرکت حق تقدم را به صورت پستی به متقاضیان ارسال می‌کرد.

روشن قلب اظهار داشت: در این روش در صورت نیاز به واریز وجه، جهت افزایش سرمایه شرکت باید مدارک واریز وجه برای شرکت، به صورت پستی ارسال شود.

وی گفت: بر اساس برنامه ششم این مجوز به سازمان بورس داده شد که فرایند فوق به صورت الکترونیکی طراحی شود که امسال مراحل اجرایی شدن دستورالعمل نهایی و در دی ماه در هیئت مدیره تصویب و به شرکت‌ها ابلاغ شد.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس افزود، به دلیل فراهم نبودن زیرساخت الکترونیکی، در سنوات قبل این اقدام انجام نشده بود.
روشن قلب گفت: سهام دار در این روش وارد درگاه الکترونیکی خود شده و می‌تواند به صورت برخط حق تقدم‌های متعلق به خود را مشاهده کند.

وی ادامه داد:اگر سهامدار مطالبات داشته باشد صرفا با تایید امکان استفاده از حق تقدم در افزایش سرمایه مشارکت می‌کند. اگر نیاز به واریز وجه بود نیز بدون مراجعه به بانک و ارسال مدارک پستی واریز آنی انجام خواهد داد.

روشن قلب تصریح کرد: زمان شرکت در افزایش سرمایه ۶۰ روز است، هم اکنون دیگر نیاز به ارسال پستی نیست و صرفا از طریق مراجعه به سامانه نسبت به مشارکت در افزایش سرمایه اقدام می‌کند.

وی گفت: از ابتدای سال بعد این فرایند الزامی خواهد شد، این درحالی است که برای سهامداران سنتی بازار سرمایه همچنان فرایند پستی پابرجاست. هم اکنون افزایش سرمایه از محل آورده نقدی ۷ ماه طول می‌کشد که با رویه جدید ۳ ماه از زمان مذکور کاسته خواهد شد.

دستورالعمل ارسال گواهینامه حق تقدم خرید سهام جدید به طور الکترونیکی در ۶ ماده و ۳ تبصره که ۵ دی ماه ۱۴۰۱ به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده بود، هجدهم بهمن برای اجرا به کلیه ناشران ثبت‌شده نزد سازمان ابلاغ شد.

بر اساس این دستورالعمل ناشر موظف به اطلاع‌رسانی نحوه دریافت گواهینامه حق تقدم سهام جدید در آگهی پذیره‌نویسی افزایش سرمایه است؛ این مصوبه برای کلیه ناشران ثبت شده نزد سازمان لازم الاجراست.

همچنین ناشران باید مشخصات حساب تخصیص‌یافته بابت افزایش سرمایه و مبلغ مطالبات حال‌شده هر یک از سهامداران را مطابق با فرمت اعلامی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به آن شرکت ارسال کند.

در این راستا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه موظف است که ظرف ۳ روز کاری از زمان دریافت مشخصات موضوع این ماده، تأیید یا عدم تأیید انجام مراتب مربوط را جهت اطلاع به ناشر و جهت صدور تأییدیه انتشار آگهی پذیره‌نویسی به سازمان اعلام کند.

لازم به ذکر است؛ دستورالعمل مذکور بر اساس بند «چ» ماده ۶۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی مصوب ۱۳۹۶ و همچنین بر وفق بند ۲ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار مصوب ۱۳۸۴، تدوین و ابلاغ شده است.

کد خبر: ۲۰۶٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha