۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
فرصت های اقتصادی نهفته در کشت حبوبات برای کشاورزان خُرده مالک| نخود؛ در صدر گرانی‌ها
بازار گزارش می دهد؛

فرصت های اقتصادی نهفته در کشت حبوبات برای کشاورزان خُرده مالک| نخود؛ در صدر گرانی‌ها

درحالیکه در روز جهانی حبوبات بر فرصتهای اقتصادی کشت این محصولات برای کشاورزان خرده مالک تاکید شد، بازار کشور شاهد رشد قیمت انواع حبوبات است و به طور خاص بیشترین افزایش نرخ در مورد نخود رقم خورده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: حبوبات یا بُنشن انواع دانه‌ های خوراکی است که به صورت خشک مصرف می‌ شود و از معروفترین آنها می توان به لوبیا، عدس، ماش، باقلا، نخود، لپه، سویا، بادام زمینی، تمر هندی، یونجه و غیره اشاره کرد. اهمیت حبوبات تا جایی است که هر سال ۱۰ فوریه از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به نام روز جهانی حبوبات جشن گرفته می شود.

حبوبات برای آینده ای پایدار؛ شعار روز جهانی حبوبات در ۲۰۲۳

نکته جالب اینکه شعار امسال «حبوبات برای آینده ای پایدار» نشان می دهد که چگونه حبوبات به لطف نیاز کم به آبیاری، تحمل خشکی و افزایش انعطاف پذیری سیستم های کشاورزی به بهبود زندگی بشر کمک می کنند. در واقع حبوبات جزو معدود محصولات کشاورزی است که در برابر بلایای مرتبط با آب و هوا مقاومت بالایی دارد. به طوری که در مراسم روز جهانی امسال مدیر کل فائو، اذعان داشت: حبوبات به روش‌ های مختلفی در تغییر سیستم‌ های کشاورزی ما کمک می‌ کنند و می ‌توانند به ما در رسیدگی به بحران‌ های متعدد جهانی کمک کنند.

وی افزود: حبوبات می توانند به افزایش انعطاف پذیری سیستم های کشاورزی کمک کنند و به بهبود تنوع زیستی خاک کمک کنند و اجزای حیاتی سیستم های کشت متعدد هستند. در واقع، از آنجایی که جهان با چالش‌ های مهمی برای امنیت غذایی و تغذیه، مانند آفات و بیماری‌ های فرامرزی، درگیری‌ ها، و اثرات تغییرات آب و هوایی مواجه است، حبوبات می‌ توانند بخش مهمی از پاسخ باشند، زیرا آنها یک غذای مقرون‌ به‌ صرفه و مغذی هستند که می تواند برای مدت طولانی ذخیره شود.

حاشیه سود حبوبات بیش از غلات است لذا یک فرصت اقتصادی برای کشاورزان خُرد است

همچنین به گفته کارشناسان جهانی، کشت حبوبات به طور کلی فرصت ‌های اقتصادی را برای کشاورزان خرده‌ مالک ایجاد می‌ کنند، زیرا معمولاً حاشیه سود بالاتری نسبت به غلات دارند.

نکته جالب توجه اینکه از سوی سازمان فائو سال ۲۰۲۳ سال بین المللی ارزن نامگذاری شده است و به گفته کارشناسان، هم حبوبات و هم ارزن به امنیت غذایی و رژیم های غذایی متنوع، مغذی و سالم کمک می کنند و با شرایط آب و هوایی نامطلوب سازگار شده اند و به آنها اجازه می دهند در خاک های فقیر و حاشیه ای رشد کنند. از سوی دیگر ترکیب ارزن و حبوبات از طریق کشت مخلوط یا تناوب زراعی می تواند باعث افزایش پایداری و افزایش تولید و تنوع زیستی کشاورزی شود.

نخود ظرف یک ماه ۷هزار تومان گرانتر شد

بر اساس این گزارش، در حالی که کمتر از یک هفته از برگزاری مراسم روز جهانی حبوبات می گذرد گرانی انواع حبوبات در کشور خبرساز شده است. به طوری که بر اساس آمار ارائه شده در آذرماه جاری از سوی مرکز آمار ایران در خصوص تغییرات قیمت محصولات کشاورزی از جمله حبوبات در تابستان ۱۴۰۱، متوسط قیمت نخود بیش از ۶۳ درصد رشد داشته است در حالی که متوسط قیمت عدس نیز در فصل تابستان ۸۴.۴ درصد رشد داشته است. به این ترتیب قیمت پرمصرف ترین حبوبات یعنی لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و نخود مدتها است از کیلویی ۵۰ هزار تومان فراتر رفته است.

نکته جالب توجه اینکه بر اساس نرخ نامه میادین میوه و تره بار ۷رقم از حبوبات در فاصله یک ماه اخیر یعنی از دی ماه تا بهمن ماه بین ۵ تا ۷ هزار تومان افزایش قیمت داشته است که بیشترین افزایش قیمت مربوط به محصول نخود است. به عبارت دیگر قیمت نخود از کیلویی ۵۱هزار تومان در دی ماه به ۵۸ هزار تومان در بهمن ماه افزایش یافته است. از سوی دیگر در مورد حبوباتی همچون ماش و لپه طی مدت نامبرده هیچ تغییر قیمتی رخ نداده در حالی که در مورد دو محصول عدس و لوبیا چشم بلبلی هم کاهش قیمت داشته ایم.

کد خبر: ۲۰۶٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یارب جلیل IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      0 0
      با توجه به افزایش ۱۵۰درصدی گوشت قرمز باید قیمت حبوبات ۱۰۰ درصد افزایش پیداکند