۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
کود و سموم کشاورزی در جستجوی سهمی از بازارهای جهانی؛ گران کردن مدام محصول برای داخل اشتباه است
بازار گزارش می دهد؛

کود و سموم کشاورزی در جستجوی سهمی از بازارهای جهانی؛ گران کردن مدام محصول برای داخل اشتباه است

در حالیکه شرکتهای سم و کود فقط با افزایش قیمت در پی سودآوری هستند ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران میگوید حاکمیت باید باب صادرات و تبادل با دنیا را برای آنها باز کند تا از بازارهای جهانی سهم ببرند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که دنیا با بحران غذایی مواجه است و عواملی مانند جنگ و خشکسالی و دیگر بلایای طبیعی همچون زلزله اخیر ترکیه و سوریه این بحران را تشدید می سازد و خطر ناامنی غذایی در سطح جهانی وجود دارد، کارشناسان می گویند بایستی در بحث تولید محصولات کشاورزی رشد و توسعه جهانی رقم بخورد. در این بین از اصلی ترین راهکارهای پیشنهادی استفاده از روشهای مکانیزه کشاورزی، تقویت خاک، استفاده از روشهای نوین آبیاری و دیگر موارد است. از سوی دیگر در افزایش تولید نمی توان نقش استفاده از نهاده های با کیفیت همچون بذر اصلاح شده، سموم و کود های کشاورزی با کیفیت بالا را نادیده گرفت. ایران نیز مستثنی از این امر نیست و تولید کننده های داخل اگرچه در حوزه بذر آنچنان قوی عمل نکرده اند اما به نظر می رسد در بخش سموم و کودهای کشاورزی تولیدات نسبتا قابل قبولی را ارائه داده اند. هرچند در این مسیر کم و کاستی هایی نیز دارند و هنوز نتوانسته اند همانند محصولات خارجی جایگاه خود را در عرصه های کشاورزی کشور باز کنند.

حذف تدریجی کودهای شیمیایی از عرصه های کشاورزی؛ راهکاری برای نجات اراضی کشاورزی از تخریب های جدی

محمد صحرایی یک تولید کننده کودهای ماکرو و میکرو در گفتگو به بازار می گوید: محصولات تولیدی ما در واقع برای تغذیه گیاه از ابتدا تا انتهای فصل است که شامل ریزمغذی ها و محصولات ماکرو است.

او در خصوص ماهیت محصولات تولیدی خود نیز می گوید: ترکیبات محصولات ما شیمیایی است البته ما گواهی ارگانیک داریم اما به هر حال وقتی ترکیب شیمیایی باشد قطعا ارگانیک به آن تعلق نمی گیرد با این وجود مضراتی که کودهای شیمیایی دارد محصولات ما ندارد.

صحرایی تاکید می کند: به عنوان مثال ۲لیتر از کود تولیدی ما کارکردی معادل ۱۰۰کیلو کود اوره یا همان کود سفید را دارد؛ یعنی شیرابه و خالص مفید این صد کیلو برای خاک همین محصولی است که ما مستقیم در اختیار خاک قرار می دهیم. در حالی که مابقی آن چیزی که در آن صد کیلو کود اوره وجود دارد بافت خاک را از بین می برد.

او ادامه داد: متاسفانه مصرف بی رویه کودهای شیمیایی و بخصوص کودهایی که از طریق ارگان های دولتی توزیع شد بافت خاک را به شدت تخریب کردند. به طوری که مصرف بی رویه کود اوره به صورت اختصاصی بعد از ۱۰ سال مرغوبترین زمین کشاورزی را به بی کیفیت ترین تبدیل می کند و می توان روی آن ساختمان سازی کرد.

او ادامه داد: ما حتی طی یک پروپوزال به وزارت جهاد فرستادیم و به صورت علمی ثابت کردیم که منبع اصلی سرطان ها مصرف کودهای شیمیایی است اما چون سالیان سال است این کودها از طریق ارگانهای مختلف پخش می شود سخت بود که به یکباره آن را کنار بگذارند و به تدریج در حال کنار گذاشتن هستند اما هنوز حذف نشده است.

محصول داخلی گران تمام می شود تولید کننده به ناچار از کیفیت می زند

این تولید کننده همچنین در پاسخ به این سوال که محصولات تولیدی شما چقدر قابل رقابت با نمونه های خارجی است می گوید: ما چند محصول داریم که مشابه ایرانی ندارد که در واقع ۱۳کود در یک بسته بندی است و به این دلیل رقبا نمی توانند این کود را تولید کنند که عناصر حس رقابتی دارند؛ یعنی این ۱۳ عنصر نمی تواند در یک ترکیب کنار هم قرار بگیرند اما ما با یک تکنولوژی خاص این ۱۳عنصر را در کنار هم قرار داده ایم.

او همچنین در خصوص اینکه چرا کشاورزان با محصولات داخلی چندان ارتباط برقرار نمی کنند و کماکان به دنبال کود و سموم خارجی هستند نیز می گوید: مساله اینجا است که کیفیت محصولات داخلی مانند نمونه های خارجی بالا نیست چرا که این محصولات گران قیمت است و برای تولید کننده گران تمام می شود. لذا تولید کننده برای تولید محصولی با قیمت مناسب به ناچار کیفیت محصول را کم می کند.

این تولید کننده همچنین در خصوص زمینه های صادراتی محصولات داخلی می گوید: در مجموعه خود ما تا پیش از این روی صادرات کار نمی کردیم اما امسال رایزنی هایی با عراق، افغانستان و کشورهای آفریقایی کرده ایم و نمونه ها را ارسال کرده ایم که از نظر کیفی تایید شده و فعلا به دنبال مجوزهای لازم برای ارسال هستیم. لذا بحث صادرات نسبتا مهیا است و می توان در این حوزه هم ورود کرد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور: حاکمیت بایستی باب صادرات را برای تولید کننده های سم و کود کشور فراهم کند تا ضمن صادرات محصولات خود بتوانند با دنیا تبادل علمی و فنی داشته باشند

در حالی که تولید کننده های سموم و کودهای کشاورزی با موانعی تولیدی بسیاری همراه هستند، علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور معتقد است تمامی این چالش ها ریشه در منابع مالی دارد.

ایمانی در گفتگو با بازار می گوید: در حوزه سم و کود یک نکته بسیار مهم بحث تامین منابع است و شرکتی که بخواهد فعالیت کند باید کارگر و تکنولوژی به کار بگیرد و بخش تحقیق و توسعه داشته باشد و غیره که همگی اینها نیاز به منابع مالی قوی دارد.

تولید کننده داخلی نباید فقط با افزایش قیمت به دنبال سودآوری باشد بلکه باید در بازارهای جهانی برای گرفتن سهم بیشتر رقابت کند

وی ادامه داد: حاکمیت باید به اینها کمک کند و شرایطی ایجاد کند که ضمن اینکه این شرکتها می توانند و این پتانسیل و قابلیت را دارند که نیاز داخلی را تامین کنند باب صادرات را هم برای اینها باز کنند؛ یعنی بخش اقتصادی وزارت امور خارجه بازاریابی مناسبی را برای این تولید کننده ها ایجاد کنند تا بتوانند تبادل علمی، فنی و تکنولوژیکی با دنیا داشته باشند و هم اینکه بتوانند موادشان را عرضه کنند.

ایمانی افزود: به عبارت دیگر حاکمیت باید به تولیدکننده های سم و کود کمک کند تا در دنیا رقابت کنند. الان در هر جای دنیا نگاه می کنید می بینید تبلیغات روی رقابت است و همه به دنبال گرفتن سهمی بیشتر از بازارهای جهانی هستند.

او تصریح کرد: بنابراین در ایران هم نباید به نحوی باشد که تولید کننده فقط با افزایش قیمت محصول خود ایجاد سودآوری کند بلکه باید جامعه مخاطب را هم در نظر بگیرند؛ یعنی اگر سم به حدی گران باشد که از توان کشاورز خارج باشد کجا می خواهند محصول خود را بفروشند! لذا حاکمیت باید کمک کنند که محصولات اینها به نحوی باشد که قابلیت مصرف برای کشاورز داشته باشد و از توان کشاورز خارج نباشد؛ یعنی راهی بازارهای جهانی نیز شود.

کد خبر: ۲۰۶٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • میلاد IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      0 0
      با این قیمت کود که گذاشتن کشاورزی نابود خواهد شد اولا با بالابردن قیمت کود سم و ادوات کشاورزی و در قیمت گزاری دستوری در محصولات باغی ظلم به کشاورز میشه کشاورزی که حتی بیمه نداره بعد میانسالی خواهشا مسولین دریابند و پاسخگو باشند