۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
پتروشیمی زنجان ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود (پتروشیمی) زنجان:

پتروشیمی زنجان ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

زنجان- مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود (پتروشیمی) زنجان گفت: با فعال شدن بخش‌های مختلف پروژه پتروشیمی زنجان، پیشرفت فیزیکی آن در زمان حاضر به ۴۸ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار بازار، محمدرضا مدیری صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: ماه گذشته سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه را صادر کرد و در پی تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده در جلسه یکشنبه گذشته (۱۶ بهمن) در زنجان، مراحل اداری این افزایش سرمایه بلافاصله شروع شده است.

وی تصریح کرد: سرمایه ثبتی این شرکت از ابتدای پذیره‌نویسی تا ۹ سال بعد از آن، در رقم ۵۶ میلیارد تومان ثابت مانده بود که به نوبه خود تأمین مالی پروژه را دچار مشکل جدی ساخته بود. این سرمایه طی دو مرحله در سال‌های ۹۴ و ۹۷ و از محل آورده نقدی سهام‌داران به ۳۵۰ میلیارد تومان رسیده که پس از پایان مرحله سوم (مرحله جاری) این رقم به ۶۱۲.۵ میلیارد تومان خواهد رسید.

وی افزود: سازمان بورس با مرحله چهارم افزایش سرمایه نیز موافقت کرده که ۲۶۲.۵ میلیارد تومان دوباره از محل آورده نقدی سهام‌داران و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها خواهد بود که به این ترتیب طی دو سال آینده سرمایه ثبتی شرکت به حدود ۱۳۸۱ میلیارد تومان خواهد رسید.

این مقام مسئول با تأکید بر اعتبار ۶۰۰ میلیون یورویی برای بهره‌برداری از طرح پتروشیمی زنجان، اظهار کرد: بخشی از تأمین مالی شرکت به میزان ۳۰۶ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی است که برای استفاده از آن ضروری است سهام‌داران ۷۷ میلیون یورو آورده داشته باشند که سال ۹۷، ۳۲ میلیون یوروی آن پرداخت شد و ۴۵ میلیون یوروی باقی نیز باید تأمین شود.

وی افزود: کاهش شدید ارزش پول ملی طی سال‌های اخیر با وجود ثابت ماندن اعتبار ۶۰۰ میلیون یورویی برای بهره‌برداری از طرح، مبلغ سرمایه‌گذاری ریالی طرح را به نحو قابل‌توجهی افزایش داده است.

مدیری با اعلام اینکه از ۲۶۲.۵ میلیارد تومانی که در مرحلۀ سوم افزایش سرمایه از محل آوردۀ نقدی سهام‌داران تدارک دیده می‌شود به طور عمده بدهی به بانک آینده تسویه می‌شود، افزود: با تتمه آن نسبت به گشایش اعتبار اسنادی جدید برای خرید تجهیزات اقدام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود (پتروشیمی) زنجان با اعلام پیشرفت فیزیکی ۴۸ درصدی پروژه، با ابراز نارضایتی از سرعت و نحوه پرداخت‌های ارزی از محل اعتبارات مسدود شده صندوق توسعه ملی نزد بانک مرکزی، از حمایت و پیگیری‌های گسترده استاندار، مصطفی طاهری، نماینده زنجان و طارم و مرتضی خاتمی، نماینده ماهنشان و ایجرود در مجلس قدردانی کرد و گفت: پیش از این غیر از یکی از استانداران اسبق، این طرح از سوی مقامات ارشد و نمایندگان استان نه تنها پشتیبانی نشد بلکه گاهی موانعی بر سر راه آن گذاشته شد.

مدیری در تبیین روند تأمین مالی این طرح ملی، تصریح کرد: با وجود ارزش ۶۰۰ میلیون یورویی این طرح، معادل ارزی سرمایه جذب شده از محل پذیره‌نویسی و فروش سهام در سال ۸۵، حدود ۵۰ میلیون یورو بود که فاصله زیادی با ۶۰۰ میلیون یورو داشت و با سقوط ارزش پول ملی، نیاز ریالی پروژه به‌طور مرتب افزایش یافته است.

وی گفت: بعد از حدود هشت سال توقف عملیات اجرایی، پیمانکاران از اردیبهشت سال ۹۹ دوباره در این طرح فعال شده‌اند و هم‌اینک پیمانکاران پست برق، مخازن آب، برج‌های فرآیندی و تأسیسات زیرزمینی به‌طور همزمان در سایت پروژه مشغول به فعالیت‌اند.

سومین مرحله افزایش سرمایه پتروشیمی زنجان به تصویب رسید

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر سهام‌داران زنجانی در افزایش سرمایه مرحله سوم مشارکت نکنند، نسبت سهام آنان به کل کاهش می‌یابد، لذا امیدوارم سهام‌داران صبور در این گام‌های مهم و پایانی نیز مشارکت کنند و منافع طولانی‌مدت استقرار این صنعت عظیم را در زنجان مد نظر قرار دهند.

وی گفت: جزئیات نحوه شرکت در افزایش سرمایه طی یک ماه آینده از طریق سامانه سجام و یا پست به اطلاع سهام‌داران خواهد رسید و اگر سهام‌داری تغییر آدرس داده ضروری است طی تماس با امور سهام شرکت یا حضور در محل دفتر آن، نسبت به اصلاح آدرس خود اقدام کند

کد خبر: ۲۰۶٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Hamed IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      0 0
      آب مورد نیاز این پتروشیمی قراره از کجا تامین بشه ؟؟