۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷
کاهش ۶۱ درصدی صادرات پسته

کاهش ۶۱ درصدی صادرات پسته

ارزش دلاری صادرات پسته ایران در ۱۰ ماه نخست جاری ۳۲۷ میلیون و ۶۰۰هزار دلار اعلام شده که بر بنیاد گزارش گمرک جمهوری اسلامی در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰حدود ۶۱ درصد کمتر است.

به گزارش بازار، حجم پسته صادراتی ایران در این دوره زمانی ۴۶هزار و ۳۴۶ تن گزارش شده است و مقصدهای صادراتی هم ۵۲ کشور در سال ۱۴۰۰ارزش ۱۱۹ هزار تن پسته صادراتی ۷۹۷ میلیون دلار اعلام شده بود.

در سال جاری مشتریان پسته ایران هم ۲۰کشور کمتر شده است ایران در سال گذشته به ۷۲ کشور پسته صادر کرده بود در حالیکه در سال ۱۴۰۱، ۵۲ کشور از ایران پسته خریدند.

در امد ایران از صادرات پسته در حالی کمتر شده است که گمرک جمهوری اسلامی از افزایش حدود ۳۲ سنتی میانگین قیمت پسته در ۱۰ ماه نخست امسال خبر داده است قیمت یک کیلو گرم پسته در سال ۱۴۰۰حدود ۶ ممیز ۶۸ دلار اعلام شده بود که در سال ۱۴۰۱ به هفت دلار رسید.

مهم ترین دلایل افت شدید صادرات پسته چیست؟
۱- در سال های اخیر از موثرترین دلایل افت شدید صادرات پسته در ایران می توان به سرمازدگی در بهار و دمای غیرعادی بالا در تابستان اشاره کرد. علاوه بر این کاهش حجم تولید، مشکلاتی در زمینه کیفیت پسته ایرانی نیز به وجود می آورد. به گفته اقتصاددانان بخش سرمایه گذاری سازمان خواروبار و کشاورزی ایران، هر قدر تولید پسته در ایران کاهش یابد، عرضه پسته به بازار جهانی نیز کاهش می یابد.

۲- وجود شرایط سخت لجستیکی (Logistics) در دنیا (مدیریت تدارکات از ذخیره و انبارداری تا حمل‌ونقل و تحویل کالا به مشتری) و شرایط کلان اقتصادی کشور است.

از جمله این شرایط می توان تحریم های اقتصادی و عدم خرید و فروش محصولات ایرانی در بازارهای بین المللی اشاره کرد. این محدودیت های قابل توجه در مبادلات ارزی بر صادرات هر نوع محصولی از جمله پسته تاثیر گذار خواهد بود. تحریم‌های اقتصادی علیه ایران همه اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار داده است. تحریم ها، صادرات همه محصولات ایرانی را به چالش کشیده است. این تاثیرات بر صادرات پسته و قالی که در طول تاریخ پرچمدار تجارت ایران در جهان بوده است؛ بیشتر به چشم می خورد.

۳-یکی از دلایل افت شدید صادرات پسته در ایران همچون سایر محصولات کشاورزی دیگر، رسیدگی نامناسب تا زمان برداشت محصول است. این رسیدگی ها عبارتند از:
فراهم نمودن خاک مناسب
مکان مناسب برای رشد درخت های پسته
نور کافی
آبیاری مناسب
عدم سرمازدگی شدید
کوددهی کافی و باکیفیت

در مرحله برداشت نیز اگر به هنگام چیدن میوه از درخت دقت لازم انجام نشود به محصول آسیب وارد می شود. در نتیجه در کیفیت نهایی و ظاهر پسته که در امر صادرات بسیار مهم است تاثیر قابل توجهی دارد. رعایت کامل اصول بهداشتی در مرحله برداشت و عدم وجود ضایعات و آفات همراه پسته در این رابطه بی تاثیر نیست.

۴- بالا بودن سرمایه گذاری و عدم تمایل سرمایه گذاران از جمله دلایل کاهش صادرات پسته
همانطور که می دانید پسته یک محصول با ارزش و گران است و قطعا سرمایه گذاری در این رابطه نیاز به هزینه بالایی دارد. بنابراین سرمایه گذاران و تاجران تمایل کمتری به قدم گذاشتن در عرصه صادرات پسته رابطه دارند. این گران بودن فقط مربوط به کشت و برداشت و سایر فرآیندهای عرضه نیست. بلکه هنگام حمل و نقل و تعرفه های بالای گمرکی نیز شامل این موضوع می شود.

۵- نداشتن تبلیغات مناسب می تواند یکی از دلایل دلایل افت شدید صادرات پسته در ایران باشد. در بحث صادرات نه فقط برای پسته بلکه برای هر محصولی امر تبلیغات و بازاریابی بسیار مهم و تاثیرگذار است. بازاریابی فقط شامل تبلیغات نیست بلکه بسته بندی زیبا و شیک و البته کاربردی می تواند در این رابطه خود یک تبلیغ بزرگ باشد. تبلیغات خوب نام آن برند را جهانی و در ذهن مردم ماندگار خواهد کرد.

کد خبر: ۲۰۶٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      0 0
      خب درکشور قیمتشو تا میتونیم ببریم بالاتاضررتون جبران بشه..حالاکه ۵۰۰تومنه.عید میشه ۱میلیون..برعکس دنیا وقتی جنسی قدرت خریدنداره ارزونش میکنن ولی در ایران گرون..مثل بنزین