۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۳
نرخ مالیات برای فعالیت‌های مولد تولیدی باید ثابت باشد
کارشناس مسائل اقتصادی:

نرخ مالیات برای فعالیت‌های مولد تولیدی باید ثابت باشد

کارشناس اقتصادی گفت: کاهش ۵ درصدی مالیات تولیدکنندگان در سال جاری و کاهش هفت درصدی در سال آینده، کار بسیار پسندیده‌ای است که به رونق تولید کمک می‌کند.

به گزارش بازار، عبدالمجید شیخی، اقتصاددان و استاد دانشگاه با ارزیابی مثبت از بخش‌های مختلف لایحه بودجه ۱۴۰۲، اظهار داشت: مهم‌ترین بخش بودجه بدون شک سهم مالیات در بودجه است و از گذشته چنین بوده که دولت‌ها، هزینه‌های خدمات خود را از محل بودجه عمومی تأمین می‌کردند؛ بنابراین درآمد دولت باید مبتنی بر مالیات باشد، نه فروش منابع، یا ایجاد بدهی و هزینه کردن درآمدهای آینده.

این کارشناس اقتصادی اتکا ۴۱ درصدی بودجه به مالیات را به دلیل ضعف ساختاری در نظام مالیاتی دانست و افزود: عمدتاً این مشکل از ناکارآمدی ابزارهای مالیاتی ماست و از نظام ناقص مالیاتی ما نشأت می‌گیرد که باید اصلاح شوند و اگر بخواهیم ریشه‌ای‌تر بررسی کنیم به ضعف بدنه کارشناسی در کشور بازمی‌گردد.

شیخی معتقد است: حجم اقتصاد ما می‌تواند تا هفت برابر رقم اعلام‌شده فعلی باشد؛ ما اقتصاد بزرگی داریم و متاسفانه اقتصاد ما دچار کم‌شماری است و بسیاری از بازارها زیر پایش نظام مالیاتی قرار ندارند، همچنین جولان افسارگسیخته بخش غیرمولد، متاسفانه اقتصاد ما را دچار تورم شدید کرده است؛ بنابراین باید فعالیت‌های غیرمولد را پایش کرده و با جرایم مالیاتی، عرصه را بر آن‌ها تنگ کنیم.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: نظام مالیاتی کشورمان نیاز به ابزار دارد و مسئولان بانک مرکزی کشورمان باید توجه داشته باشند که بهترین ابزار، سامانه پایش تراکنش‌های پولی و مالی است که باید آماده شود.

شیخی با بیان اینکه نیاز به چند اصلاح مالیاتی داریم، توضیح داد: نخست اینکه ضرایب مالیاتی باید اصلاح شوند، سال گذشته ۵ درصد و امسال هم ۷ درصد تخفیف ضرایب مالیاتی تولید داشته‌ایم که کار بسیار پسندیده‌ای است و بالعکس برای فعالیت‌های غیرمولد باید ضرایب مالیاتی به صورت تصاعدی افزایش یابد.

وی ادامه داد: همچنین تمام سامانه‌های فروش خدمات و کالا باید به صندوق‌های فروش مجهز شوند و تمام فعالان اقتصادی باید دستگاه کارتخوان داشته باشند و مبادله‌ای خارج از دریافت و پرداخت الکترونیکی نداشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: پایه‌های مالیاتی باید اصلاح شوند و پایه‌های مالیاتی باید گسترش یابند؛ چراکه بسیاری از فعالیت‌ها در سبد پایه‌ای مالیاتی ما قرار ندارند، اصلاحیه ششم اینکه باید بسیاری از معافیت‌های مالیاتی برچیده شوند. اصلاحیه هفتم این است که باید نظام ممیزی و نظام خوداظهاری که دچار کم‌شماری و دچار اختلالات دریافت و پرداختی و دچار تبانی و رشوه و اختلاس هستند، برچیده شود.

وی گفت: اگر سامانه تراکنش‌های پولی و مالی به ابزارهایی مانند دستگاه‌های کارتخوان و شماره‌های حساب تجاری و صندوق‌های فروش متکی باشند، دیگر نیازی به خوداظهاری و ممیزی نخواهد بود.

این کارشناس اقتصادی تشریح کرد: در کنار اصلاحیه‌های مالیاتی باید به سراغ اصلاحیه‌های پولی و بانکی نیز برویم، چرا که جولانگاهی برای فعالیت‌های غیرمولد هستند، باید عرصه را بر فعالیت‌های غیرمولد تنگ کنیم.

کد خبر: ۲۰۶٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha