۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
انتقاد از روند کند بازگشت سرمایه؛ به روز آوری تجهیزات تولید نیاز به هزینه سنگینی دارد
عضو هیات مدیره شرکت سیال سنجش در گفتگو با بازار؛

انتقاد از روند کند بازگشت سرمایه؛ به روز آوری تجهیزات تولید نیاز به هزینه سنگینی دارد

کرج- مقیمی عضو هیات مدیره شرکت سیال سنجش بازگشت پول حاصل از فروش کنتورها را مشکل اصلی این شرکت نام برد و گفت: این روند موجب توقف چرخه تولید ما می شود.

گروه استانها بازار؛ «شرکت سیال سنجش» یکی از تولیدکنندگان کنتورهای آب هوشمند است که در سایزهای یک، یک دوم، سه چهارم و یک و یک دوم اینچ که معروف به کنتورهای آلتراسونیک می باشد و همچنین کنتورهای هوشمند چاه های کشاورزی تولید می کند. در واقع محصولات تولیدی این شرکت مورد نیاز دستگاه های دولتی است.

گفتگوی خبرنگار بازار با «مهدی مقیمی» مدیرعامل شرکت سیال سنجش در خصوص شرایط و روند تولید این شرکت را با هم می خوانیم.

*از روند تولید و تامین مواد اولیه خود بگویید.

عمده مواد تولید کنتورهای مکانیکی برنج هست که از بازار آزاد تهیه می‌کنیم. مجموعه کارخانه واقع در شهرک شکوهیه استان قم است که همه کارها و مراحل تولید از ریخته گری، تزریق پلاستیک و قطعات اندازه گیری گرفته تا مونتاژ و کنترل کیفی همه در خود کارخانه انجام و در نهایت محصول آماده می‌شود.

*با توجه به نوسانات قیمت موجود در بازار چطور محصولات خود را آماده می‌کنید و تحویل می‌دهید؟(خصوصا در مناقصاتی که شرکت می کنید)

به طور شفاف بگویم ما نتوانستیم هیچ قیمتی را برای مناقصات اعلام کنیم. به عنوان مثال تا دو ماه پیش برنج را به قیمت کیلویی ۱۷۲ هزار تومان می‌خریدیم اما الان کیلویی ۲۱۵ هزار تومان خریداری می‌کنیم. رقم تفاوتی که به وجود آمد، باعث شد که در یکی از مناقصاتی که در آن برنده شده بودیم اعلام انصراف کنیم. چون در قراردادهایی که در خرید اتفاق می‌افتد هیچ بندی برای تعدیل یا فورس ماژور نمی‌گذارند که در واقع رقم نوسانات را بتوانند مستهلک کنند. به همین دلیل با مشکل اساسی مواجه شدیم.

*در خصوص کنتورهای کشاورزی و اهمیت استفاده از آنها در این حوزه توضیح بدید.

ما در کشور تقریبا نزدیک به ۵۰۰ هزار حلقه چاه مجاز داریم که قریب به ۱۰۰ هزار حلقه از این چاه ها کنتور دارند و ۴۰۰ هزار حلقه عملا بدون کنتور هستند. این موضوع باعث شده برداشت از چاه ها به صورتی باشد که منابع آب های زیرزمینی با مشکل مواجه شده و برخی از دشت ها دچار فرونشست شدند و مسئله آب در کشور هر روز به سمت بحران و بحرانی تر پیش می‌رود.

کاری که ما در مجموعه انجام دادیم تولید یک محصول جدید در سایز های ۶،۴،۳،۲ اینچ در حوزه چاه های کشاورزی است. به این معنی که کنتور ها را در این فضا هوشمند می‌کردیم که بدون مراجعه مامور آب برای قرائت کنتور اطلاعات آن به دفتر آب و فاضلاب آن منطقه ارسال می‌شد و با اینکار مشکل مدیریت به نوعی برطرف می‌شود.

ظرفیت تولید این حوزه در ایران تقریبا سالانه ۲۰ هزار کنتور است که ما هم یکی از آن تولیدکنندگان هستیم و با توجه به ظرفیت تولیدی که در حال حاضر موجود است پیش بینی می شود تقریبا نزدیک به ۱۵ یا ۲۰ سال آینده می توانیم ظرفیت موجود نیاز بازار امروز را تهیه کنیم. لذا این امری است که مسئولین باید بیشتر به آن بپردازند تا بتوانند این صنعت را تقویت کنند و پاسخگوی نیاز آبی کشور باشند.

برای شرکت سیال سنجش مشکل اصلی بازگشت پول است کنتور را به سازمانها در استانهای مختلف می فروشیم، با شرکت در مناقصه ها و برنده شدن در آنها محصولات را برایشان ارسال می کنیم اما چون در قالب پرداخت اوراق چندین ساله هستند که اکثرا هم با سنوات زیاد است این موضوع باعث شده تا بازگشت پول و چرخه نقدینگی ما به مشکل بخورد چرا که مشتری عمده ما دولت هست

*در بحث تامین مواد اولیه مشکلی ندارید؟

در بحث تامین مواد مشکل اساسی نداریم، مشکل اصلی ما بازگشت پول هست. کنتور را به سازمانها در استانهای مختلف می فروشیم، با شرکت در مناقصه ها و برنده شدن در آنها محصولات را برایشان ارسال می کنیم. اما چون در قالب پرداخت اوراق چندین ساله هستند که اکثرا هم با سنوات زیاد است این موضوع باعث شده تا بازگشت پول و چرخه نقدینگی ما به مشکل بخورد چرا که مشتری عمده ما دولت هست.

به عنوان مثال مطالبات شرکت ایران انشعاب از مجموعه دولت نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان است و این معضل موجب متوقف شدن چرخه تولید شده به این معنی که اگر کارخانه ظرفیت تولید یک میلیون و پانصد هزار کنتور در سال را دارد، در حال حاضر با مقدار ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار کنتور در سال کار انجام می‌دهد و این مسئله باعث می‌شود که مشکل داشته باشیم. از طرفی اگر تولید نکنیم هم قطعا قیمت کنتور در بازار به مراتب از این قیمتی که هست بالاتر می‌رود. اما در نهایت در بازگشت پول ما مشکل وجود دارد و موضوعی است که باید به طور جدی رسیدگی شود.

*نحوه پرداخت تسهیلات بانکی چطور است؟

به گفته برخی دوستان در بانک، تسهیلات بانکی از بهمن ماه سال گذشته محدود یا متوقف شده است. ما در خرید خارجی بعضی از مواد کنتور ها که باید دارای مکانیسم ها و تاییدیه اروپایی باشند، معمولا دچار مشکل می‌شویم. وقتی در پروسه تسهیلاتی هم که بانک ها ارائه می‌دهند مشکل پیش می‌آید، روند تولید ما را کند می کند این هم یکی از معضلاتی هست که ما در تولید با آن مواجه هستیم.

* آیا برای دریافت وام بانکی در بحث بروکراسی اداری تاکنون با مشکل مواجه شدید؟

در زمینه صدور ضمانت نامه ها با توجه به منابعی که داخل بانک از ما موجود است، مشکل خاصی نداریم. اما در بخش تسهیلات، سقف تسهیلاتی که به ما تعلق گرفته محدود است به همین دلیل در تراکنش های مالی که در شرکت اتفاق می‌افتد مقداری محدودیت داریم و ما هم مانند سایر تولیدکنندگان با مشکل روبرو هستیم.

*در خصوص بروز رسانی تجهیزات در شرایط تحریم چه شرایطی دارید؟

تقریبا در سه سال اخیر در بخش تحقیق و توسعه یک سرمایه گذاری انجام شد که منجر به ایجاد یک شرکت دانش بنیان شد که این شرکت در تعامل با شرکت های دانش آب وظیفه تحقیقاتی را برعهده دارد. پس از دوسالی که به دلیل شرایط کرونا نمایشگاه تعطیل بود، محصولاتی که ما در سه سال اخیر توسعه دادیم بر اساس دانش بنیان بوده اند.

با توجه به همکاری که با متخصصان دانشگاهی کشور داشتیم موفق شدیم برخی از محصولات به روز دنیا را در این حوزه بومی سازی کنیم و به منصه تولید و تیراژ برسانیم. با توجه به تلاشی که انجام شد محصولات دانش بنیان مان امسال در نمایشگاه عرضه شدند.

تجهیزات تولیدمان نسبتا" قدیمی محسوب می‌شوند و زیرساختی هست که باید هزینه سنگینی روی آن انجام شود تا به روز شود ولی با توجه به شرایط اقتصادی برای ما ممکن و مقدور نیست که بتوانیم زیرساخت ها را ارتقا بدهیم و فعلا با وضع موجود به تولید فکر می‌کنیم

البته تجهیزات تولیدمان نسبتا" قدیمی محسوب می‌شوند و زیرساختی هست که باید هزینه سنگینی روی آن انجام شود تا به روز شود. ولی با توجه به شرایط اقتصادی برای ما ممکن و مقدور نیست که بتوانیم زیرساخت ها را ارتقا بدهیم و فعلا با وضع موجود به تولید فکر می‌کنیم که بخش اول و مهم ترین قسمت تولید این است که متوقف نشود و با توجه به زیرساخت های موجود بتوانیم با ایجاد محصولات جدیدتر، ورود به فضای هوشمند سازی و بالابردن کیفیت کنتور های مکانیکی و آلتروسونیک و در آینده هم کنتور های الکترومغناطیسی کیفیت را ارتقا دهیم.

*بازار هدف شما کجاست و آیا صادرات هم دارید؟

عمده بازار ما داخلی است، البته برای بازار خارجی هم مراجعاتی از کشورهای همسایه در بحث مربوط به خرید کنتور ها داشتیم اما رقابت با قیمت های کنتور های چینی در بازار های منطقه به جهت پشتوانه، زیرساخت و تسهیلاتی که دولت باید ایجاد بکند وجود ندارد و به طور کلی بحث اقتصادی اش برای ما به صرفه نیست.

این اتفاقات کوچک و موردی است، برای بازاریابی خارجی هم اقدامی نکرده ایم. یکی از معضلات موجود برای صادرات این است که مجوز آن را باید یک شرکت اروپایی به ما بدهد و به دلیل تحریم ها اخذ این مجوز برای ما معضل شده و نمی‌توانیم اقدامی برای دریافت آن بکنیم و این موجب محدودیت دسترسی ما به بازارهای منطقه شده است.

راهکارهایی دارد اما به این معنا نیست که در واقع از اینجا اقدام کنید و بعد صادر کنید، باید به آن کشور ثالث بروید تولید را آنجا انجام بدهید و صادرات از همان مبدا باشد که این با سیاست های کلی شرکت ما هم راستا نیست.

* میزان اشتغال زایی شما چقدر است؟

در حال حاضر بیش از صد نفر در کارخانه و مجموعه شرکت مشغولند، البته ظرفیت افزایش آن وجود دارد که بستگی به کشش بازار دارد و باید اقتصادی بازار رونق پیدا کند تا انگیزه برای تولید بیشتر ما و در نهایت افزایش اشتغال وجود داشته باشد.

کد خبر: ۲۰۵٬۹۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha