۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
در روز برفی ایمن برانید|زنجیر چرخ را درست نصب کنید
بازار گزارش می دهد

در روز برفی ایمن برانید|زنجیر چرخ را درست نصب کنید

نصب زنجیر چرخ، ترمزگیری صحیح، عدم تغییر مسیر و میدان دید کافی چهار پارامتر اصلی ایمن راندن در روزهای برفی است، لاستیک بیشترین سهم را در روزهای برفی برای پایداری خودرو دارد.

بازار؛ گروه خودرو: تصادف در روزهای برفی یکی از عوامل اصلی ترافیک و چالش جدی رانندگان است، رانندگی در شرایط بد جوی مستلزم توجه به نکات ایمنی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است. اگر تصادفات را بررسی کنید، درخواهید یافت که کاهش میدان دید، عدم توان ترمزگیری و عدم مهارت در کنترل فرمان منجربه حادثه خواهد شد. هرچند که برخی از خودروهای مونتاژی یا داخلی نقاط کور فراوانی دارند که در صورت کاهش میدان دید، ضریب خطا رانندگی افزایش خواهد یافت. البته شرایط بحرانی نیز به دلیل عیوب فنی امکان بروز حادثه را دارد، در این گزارش به بررسی نکات رانندگی در روزهای برفی خواهیم پرداخت:

در زمان استفاده از زنجیر چرخ خودرو، برای پیشگیری از بروز حوادث و کاهش ایمنی باید با سرعت کمتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت رانندگی کنید

زنجیر چرخ را درست ببندید

پیش از بستن زنجیر چرخ به عنوان مالک خودرو ابتدا باید بدانید که چرخ محرک یا لاستیک متصل به دیفرانسیل، کدام محور است. اگر مالک خودروهای مانند پراید، پژو، دنا، شاهین، ساینا و انواع خودرو چینی هستید، باید زنجیر چرخ را به لاستیک ها جلو ببندید. اگر خودرو دیفرانسیل عقب مانند انواع پیکاپ تک دیفرانسیل یا محصولات آلمانی هستید، باید زنجیر را به لاستیک عقب وصل کنید. گفتنی است که در زمان استفاده از زنجیر چرخ خودرو، برای پیشگیری از بروز حوادث و کاهش ایمنی باید با سرعت کمتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت رانندگی کنید. در زمان استفاده از زنجیر چرخ درمسیرهای پر از دست انداز از افزایش شتاب یا ترمزگیری ناگهانی پرهیز کنید، زیرا این عامل به شدت ایمنی را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید در زمان دور زدن نیز با احتیاط سعی کنید دور بزنید، تا از بروز حوادث پیشگیری کنید.

جهت نصب زنجیر چرخ کافی است، زنجیر را جلو یا عقب چرخ مورد نظر به گونه ای که خارهای آن به سمت زمین باشد، قرار دهید. سپس به آرامی خودرو را به سمت زنجیر حرکت دهید تا تایر وسط زنجیر قرار بگیرد. سپس زنجیر را دور لاستیک ببندید و قلاب ها را در اتصال دهنده های مورد نظر نصب و با آچار مخصوص سف کنید. پس از انجام این موارد، به آرامی چند متر با خودرو حرکت کنید تا زنجیر سفت شود.

در روز برفی ایمن برانید|زنجیر چرخ را درست نصب کنید

در خودروهای مجهز به سیستم ترمز ای بی اس، در زمان ترمزگیری ضربات کوبشی را حس خواهید کرد. در بروز چنین موضوعی پدال ترمز را رها نکنید

درست ترمز بگیرید

ترمزگیری غیر اصولی در زمان بارش برف یا باران یکی از عوامل اصلی تصادفات است، چرا که ضریب اصطکاک لاستیک با سطح جاده در کمترین مقدار قرار داشته و امکان حرکت غلتشی تایر در زمان ترمزگیری بیشتر خواهد شد. زمانی که سطح جاده یا خیابان مملو از آب است، راننده اگر ترمز بگیرد، در اثر افزایش و کاهش ناگهانی دمای سطح دیسک ترمز و لنت ترمز، اصطکاک لازم جهت کاهش سرعت خودرو و متوقف کردن آن در سیستم ترمز از بین خواهد رفت. این مساله به سرعت زمینه لازم جهت برخورد و بروز حادثه را فراهم می کند. در خودروهای مجهز به سیستم ترمز ای بی اس، در زمان ترمزگیری ضربات کوبشی را حس خواهید کرد. در بروز چنین موضوعی پدال ترمز را رها نکنید، گفتنی است که سیستم های ایمنی مانند ای بی اس و تی سی اس ضامن بهبود خطای رانندگی نیستند. گفتنی است که اگر در معابری که آب گرفتگی وجود دارد حرکت کردید، بدون ترمز گیری مسافت کمی را پیمایش کرده سپس توقف کوتاه جهت خشک شدن سطح دیسک ترمز داشته باشید. اگر خودرو شما دارای لاستیک با آج کم یا تولید بیشتر از دو سال است، از حرکت در روزهای برفی پرهیز یا با دقت حرکت کنید.

در روز برفی ایمن برانید|زنجیر چرخ را درست نصب کنید

اگر با خودرو مجبور به حرکت در سطوح لغزنده، یخ زده و آب گرفته هستید، از هر گونه تغییر مسیر ناگهانی پرهیز کنید

تغییر مسیر ناگهانی ممنوع

اگر با خودرو مجبور به حرکت در سطوح لغزنده، یخ زده و آب گرفته هستید، از هر گونه تغییر مسیر ناگهانی پرهیز کنید. چرا که این مورد با در نظر گرفتن کاهش پایداری خودرو، ضریب تصادف را افزایش خواهد داد. زیرا وجود برف یا باران در سطح جاده چسبندگی تایر به کمک آج های آن را به شدت کاهش می دهد، بنابراین تغییر ناگهانی مسیر خودرو منجربه انحراف خواهد شد. در شرایطی که خودرو روی برف یا یخ دچار لغزش شد، فرمان را عکس مسیر انحراف بچرخانید. در این شرایط هرگز اقدام به ترمزگیری نکنید، برای کنترل خودرو اقدام به رانندگی با دنده سنگین یا استفاده از دنده معکوس کنید. توجه داشته باشید، اگر خودرو چینی مجهز به فرمان برقی دارید، از گردش زیاد فرمان در روزهای برفی خودداری کنید، این عمل می تواند منجربه اختلال در عملکرد فرمان برقی خودرو شود. اگر خودرو مجهز به دنده اتوماتیک دارید، برای حرکت در شرایط برفی حالت برف گیربکس را فعال کنید. این مورد می تواند ضریب گشتاور را کنترل و خودرو با پایداری بهتری حرکت کند.

در روز برفی ایمن برانید|زنجیر چرخ را درست نصب کنید

میدان دید شرط رانندگی

در شرایط بد جوی دو سیستم روشنایی و تهویه مطبوع باید به درستی عمل کند، چرا که میدان دید راننده در شرایط بارش برف یا باران بستگی به دو سیستم مذکور دارد. در روزها برفی یا بارانی علاوه بر روشن کردن چراغ های خودرو، باید چراغ های مه شکن را نیز روشن کنید. این مورد سبب توجه بیشتر رانندگان به رعایت فاصله ایمنی و کاهش میزان خطای دید می شود. پس از چراغ ها، عملکرد درست سیستم تهویه از شروط اصلی رانندگی است. در فصول سرد سال بخار کردن شیشه ها یکی از چالش های اصلی مالکان خودروها است، در این فصول باید وضعیت ورود هوا به کابین در سیستم تهویه مطبوع، ورود هوا بیرون باشد. پرتاب باد نیز باید روی شیشه ها در صورت بخار فراوان قرار بگیرد. اگر مقدار رطوبت کابین به حدی است که میدان دید راننده تحت تاثیر قرار می گیرد، کلید A/C را فعال کنید. روشن شدن این کلید، در زمان فعال بودن سیستم بخاری منجربه جذب رطوبت می شود. این شیوه منجربه کاهش دمای بخاری نمی شود، همچنین مصرف سوخت خودرو نیز افزایش نخواهد یافت.

کد خبر: ۲۰۵٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha