۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹
محصولات بی کیفیت؛ چالش تولیدکنندگان چراغ‌های روشنایی

محصولات بی کیفیت؛ چالش تولیدکنندگان چراغ‌های روشنایی

رئیس انجمن تولیدکنندگان چراغ‌های روشنایی گفت: سازمان ملی استاندارد میتواند از ظرفیت آزمایشگاه واحدهای تولیدی برای جلوگیری از تولید و واردات کالاهای تقلبی و بی کیفیت استفاده کند.

به گزارش بازار، ناصر آزادی گفت: انجمن تولیدکنندگان چراغ‌های روشنایی متشکل از تولیدکنندگان انواع لامپ، پروژکتورها و چراغ‌های روشنایی شهری و صنعتی هستند.

وی با بیان اینکه چراغ‌های روشنایی در لیست ممنوعیت واردات قرار دارد گفت:به دلیل در نظر گرفتن کد تعرفه اجزا و قطعات چراغ و سایر برای این محصول، چراغ‌های بی کیفیت به صورت کامل وارد کشور می‌شود.

وی افزود: چراغ‌های وارداتی به دلیل کیفیت پایین، قیمت کمتری نسبت به محصولات تولید داخل دارند و موجب شده تا تولید داخل به لحاظ قیمت توان رقابت با این محصولات را نداشته باشد.

رئیس انجمن چراغ سازان گفت: واردات چراغ‌های روشنایی، توان رقابت را از تولیدکنندگان داخلی سلب کرده و بسیاری از بنگاه‌های بزرگ را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

آزادی با بیان اینکه حجم چراغ‌های روشنایی وارداتی و تقلبی در بخش خانگی و چراغ‌های سنتی نسبت به دیگر بخش‌ها بیشتر است، گفت: بخشی از محصولات ارائه شده به بازار، محصولاتی است که توسط تولیدکنندگان زیرپله‌ای تولید می‌شود و هیچ نظارتی بر آن‌ها نیست؛ ضمن آنکه استاندارد چراغ روشنایی نیز تشویقی است و استاندارد اجباری برای آن در نظر گرفته نشده است.

رئیس انجمن چراغ سازان افزود: تولیدکنندگانی که چارچوب‌های استانداردی تولید چراغ‌های روشنایی را رعایت می‌کنند، به دلیل اطمینان از کالای تولید شده خود بین ۳ تا ۵ سال و بعضی از آن‌ها تا ۷ سال گارانتی برای محصولات تولیدی خود در نظر گرفته اند، در صورتی که هیچ ضمانتی برای چراغ‌های وارداتی و تقلبی وجود ندارد.

آزادی با اشاره به نقش سازمان استاندارد در جلوگیری از تولید و توزیع محصولات بی کیفیت و تقلبی در بازار گفت: با توجه به آنکه تنوع و کاربرد چراغ‌های روشنایی گسترده است، اما سازمان استاندارد بستر و امکانات لازم را برای بررسی کنترل کیفیت و نظارت بر تولید و توزیع این محصولات ندارد و آزمایشگاه‌های مجهز کنترل کیفی در اختیار تولیدکنندگان بزرگ و مطرح این حوزه است که در حال حاضر هم به عنوان آزمایشگاه همکار با سازمان استاندارد همکاری می‌کنند.

وی افزود: انتظار داریم سازمان ملی استاندارد از توان و ظرفیت کارشناسی آزمایشگاه‌های مستقر در واحدهای تولیدی بیشتر از گذشته برای جلوگیری از تولید و واردات کالاهای تقلبی و بی کیفیت استفاده کند.

رئیس انجمن چراغ سازان، نداشتن دانش و تخصص کافی کارشناسان گمرک را نیز عامل دیگر ورود کالای بی کیفیت به داخل کشور دانست و گفت: گمرک ادعا می‌کند متخصصان و کارشناسان ما قادر نیستند جزئیات و اجزایی را که در صنعت چراغ‌های روشنایی کاربرد دارد، شناسایی کنند و به همین دلیل توان تشخیص اینکه آنچه که وارد می‌شود محصول نهایی است یا اجزایی که توان ساخت آن در داخل وجود ندارد را ندارند و براساس کد تعرفه‌ای که تعریف شده، اجازه ورود محصول را صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از این مشکل باید قوانین تعرفه‌ای اصلاح شود و در تعریف گزینه سایر که میانبری برای دور زدن قانون شده است، بازنگری شود همچنین کارگروه‌های تخصصی که در انجمن چراغ سازان شکل گرفته می‌توانند به عنوان بازوی مشاورتی با گمرک همکاری کنند تا بتوان این مشکل را برطرف کرد.

کد خبر: ۲۰۵٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha