۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
روسیه توربین‌های ساخت ایران را جایگزین توربین‌ زیمنس آلمان می‌کند

روسیه توربین‌های ساخت ایران را جایگزین توربین‌ زیمنس آلمان می‌کند

توربین‌های گازی ام جی تی-۷۰ شبیه تجهیزات زیمنس است که به دست جمهوری اسلامی توسعه یافته و تولید شده است.

به گزارش بازار، پس از توقف عملیات نیروگاه‌های برق آبی روسیه به علت تحریم‌ها در سال گذشته، قطعات طراحی شده به دست ایران جایگزین تجهیزات آلمانی در این نیروگاه‌ها خواهند شد.

سال گذشته، پس از آن که تحریم‌ها مانع از سرویس تجهیزات ساخت آلمان در نیروگاه‌های برق آبی روسیه شد، مسکو مونتاژ قطعات ایرانی را برای جایگزینی توربین‌های زیمنس آلمانی در نیروگاه‌های خود، آغاز کرده است.

توربین‌های گازی ام جی تی-۷۰ شبیه تجهیزات زیمنس است که به دست جمهوری اسلامی توسعه یافته و تولید شده است. این کشور پیش از موج اخیر تحریم‌های ضد ایرانی، مجوز مونتاژ و بومی سازی آن‌ها را دریافت کرده بود.

در حال حاضر، روسیه می‌تواند توربین‌های کوچک و متوسط را در داخل کشور تولید کند، اما دستگاه‌هایی با ظرفیت بزرگ بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ مگاوات در یک کارخانه زیمنس در روسیه مونتاژ می‌شده است (که به علت تحریم‌های اروپا، اکنون دیگر در کارخانه زیمنس در روسیه، مونتاژ نمی‌شود). توربین‌های ایرانی می‌توانند به طور بالقوه جایگزین تجهیزات تولید شده توسط این غول صنعتی آلمانی (زیمنس) شوند که سال گذشته به علت تحریم ها، فعالیت خود را در روسیه متوقف کرد.

این اقدامات به روابط صنعتی میان روسیه و تأمین کنندگان تجهیزات غربی آن، ضربه زده است. سال گذشته، گازپروم، غول انرژی دولتی روسیه به علت مشکلات فنی مربوط به سرویس توربین ها، مجبور شد به تدریج ارسال گاز به اروپا را از طریق خط لوله نورد استریم ۱ کاهش دهد. این توربین‌ها که توسط شرکت زیمنس ساخته شده اند، نیاز به تعمیر و نگهداری منظم در کارخانه این شرکت در مونترال (کانادا) داشتند، که به علت تحریم‌های اتاوا علیه صنعت انرژی روسیه، این توربین‌ها در این کشور باقی ماندند. پس از درخواست آلمان که نگران کمبود گاز در صورت بسته شدن این خط لوله بود، کانادا این توربین‌ها را از تحریم معاف کرد. در نتیجه، اجازه داده شد این توربین‌ها به آلمان و از آنجا به روسیه ارسال شوند. با این حال، گازپروم از پس گرفتن آن‌ها بدون ضمانت قانونی برای تعمیر آن‌ها در آینده، خودداری کرد.

کد خبر: ۲۰۵٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha