۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
حقوق ۸۳ درصدی اشتغال بخش تعاون در سال جاری
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد

حقوق ۸۳ درصدی اشتغال بخش تعاون در سال جاری

مسکنی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افتتاح ۸۸۸ طرح تعاونی با اشتغالزایی۱۶ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی در دهه فجر امسال از تحقق ۸۳ درصدی هدف گذاری اشتغال بخش تعاون در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش بازار، مهدی مسکنی اشاره به تاکید قانون سیاست‌های اصل ۴۴ بر اولویت واگذاری‌ها به بخش تعاون اظهار کرد: فصل سوم سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی اولویت را در واگذاری با تعاونی‌ها گذاشته است و ۳۰ درصد از محل واگذاری‌های خصوصی سازی باید به توسعه تعاون و تعاونی‌های فراگیر اختصاص یابد، ولی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۴۰۱ کمتر از یک درصد واگذار شده است.

معاون وزیر تعاون ادامه داد: این عدد ۳۵ هزار میلیارد تومان است و برای اولین بار در بودجه امسال ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به این منظور پیش بینی شده است.

وی که در گفت وگوی تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره حضور تعاونی‌ها در مولدسازی گفت:در بحث مولد سازی تاکنون چیزی ارائه نشده است البته ما پیشنهاداتی را آماده کرده ایم که این کار شکل بگیرد. در حال تدوین مکتوب این پیشنهادات هستیم و تا دو ماه آینده از طریق وزیر کار به هیات مذکور ارایه می‌دهیم.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در عین حال گزارشی از آمار تشکیل تعاونی‌ها و میزان صادرات آن‌ها در دولت سیزدهم ارائه کرد و گفت: بر اساس آمارها تشکیل ۲۵۰۰ تعاونی معادل ۲.۵ درصد ثبت و تشکیل تعاونی‌ها و ۳.۵ درصد افزایش شاغلین عضو تعاونی را در دولت سیزدهم داشتیم. همچنین ۱۸۱ درصد افزایش پرداخت تسهیلات به تعاونی‌ها در این دولت بوده است و بانک توسعه تعاون با استفاده از روش‌های نوین تامین سرمایه و بودجه وارد عمل شد و یک خط اعتباری دو هزار میلیارد تومانی در ابتدا تعریف و یک خط اعتباری سه هزار میلیارد تومانی نیز تخصیص یافت.

مسکنی همچنین از افزایش ۱۵ درصدی صدور ضمانت نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون خبر داد و گفت: در نه ماه امسال بیش از یک میلیارد دلار صادرات بخش تعاون را داشتیم که ۱۶ درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: امروز در بخش تعاون کشور بیش از ۱۰۱ هزار تعاونی فعال داریم که در عرصه‌های مختلف کار می‌کنند مثلاً ۷۰ درصد بار و مسافر کشور در تعاونی‌های حمل و نقل جابجا می‌شود و در بخش مسکن حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تعاونی مسکن فعال داریم که یک‌میلیون و ۲۳۰ هزار واحد مسکونی را از اول انقلاب تا کنون ساخته و تحویل مردم داده اند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در فرایند مسکن مهر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شده که از این تعداد یک میلیون ۹۰ هزار واحد در قالب تعاونی سازی، گروهی سازی و انبوه سازی بوده است. از یک‌میلیون و ۹۰ هزار واحد ۸۴۰ هزار واحد را تعاونی‌ها ساخته اند که ۸۰۲ هزار واحد به مردم تحویل شده و در حال حاضر ۳۸ هزار واحد در دست ساخت است.

مسکنی گفت: در حوزه تولید گوشت سفید ۴۰ درصد تولید گوشت سفید در بخش تعاون انجام می‌گیرد و ۹۸ درصد حمل و نقل دریایی و ۱۱ درصد پروفیل آهن و آلومینیوم در کشور نیز در بخش تعاون انجام می‌شود.

وی با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم نسبت به بخش تعاون ادامه داد: رویکرد دولت بر توسعه بخش تعاون و پیگیری سند توسعه تعاون بود و بر همین اساس بعد از ۱۱ سال اولین جلسه پیگیری سند توسعه تعاون به عنوان یکی از اسناد بالادستی بخش تعاون برای تعریف ماموریت‌ها تشکیل شد و در حالی که ۲۱ درصد سند پیگیری شده بود رئیس جمهوری دستور داد سند یک بار دیگر مورد بازبینی قرار گیرد.

به گفته مسکنی جلسات بررسی سند در کمیسیون‌های دولت تشکیل شده و اکنون در مرحله نهایی در کمیسیون اقتصادی دولت است و با تصویب آن سند توسعه تعاون جدیدی با اصلاحات جدید تدوین خواهد شد که مبنای تحول بخش تعاون خواهد بود.

معاون تعاون وزیر کار در پایان درباره میزان اشتغالزایی بخش تعاون در سال‌جاری گفت: هدف‌گذاری ما ۴۵ هزار شغل برای سال ۱۴۰۱ بوده است که تاکنون ۸۳ درصد آن محقق شده است.

کد خبر: ۲۰۵٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha