۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
توسعه از حرف تا عمل | مسئولان اشتباهات خود را بپذیرند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

توسعه از حرف تا عمل | مسئولان اشتباهات خود را بپذیرند

مشهد- کمبود انرژی که از ابتدای سال با قطع برق و گاز خودش را به رخ کشیده است حالا اهداف بزرگ‌تری مانند توسعه و رشد اقتصادی را نیز زیر سؤال برده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: وقتی از زبان معاون استاندار خراسان رضوی می‌شنویم که در طی ۲۷۰ روز گذشته افزون بر ۱۵۰ روز کارخانه‌های استان خراسان رضوی تعطیل بوده است لذا باید خود بخوانیم از این حدیث مفصل که وضعیت اقتصادی چگونه است!

به گزارش خبرنگار بازار؛ از ماه گذشته با ورود جبهه هوای سرد در کشور مصرف منابع انرژی ازجمله گاز و برق در کشور تحت‌الشعاع کمبود قرارگرفته و لذا این موضوع بسیاری از تولیدکنندگان و کارخانه‌داران را با کمبود انرژی و درنهایت تعطیلی خطوط تولید همراه کرده است.

برق اضطراری استفاده کنید

قطع برق در تابستان که حالا در زمستان نیز دامن بسیاری از کارخانه‌ها را گرفته یکی از عوامل اصلی خاموشی چراغ کارخانه ها و خطوط تولید است.

توسعه از حرف تا عمل | مسئولان اشتباهات خود را بپذیرند

در این راستا سخنگوی صنعت برق استان خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که واحدهای صنعتی برای تأمین برق چه باید بکنند اذعان می‌کند: ضرورت وجود مولد اضطراری برق در قراردادها ذکر شده است لذا مراکز حساس و مشترکانی که قطع برق حتی برای لحظاتی کوتاه برایشان مهم است و دچار مشکل می‌شوند باید برق اضطراری داشته باشند.

حسن حشمتی اذعان می کند: هنگامی‌که مراکز بزرگ و حساس مانند اداره‌ها، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها به‌ویژه تولیدکنندگان مواد غذایی، ذوب فلزات و مراکز مهم دولتی متقاضی انشعاب برق می‌شوند در قرارداد ذکر می‌شود که مولد اضطراری برای مواقع ضروری و بحرانی داشته باشند که انتخاب نوع مولد مانند اینکه دیزل باشد یا ژنراتور بر عهده خود صاحبان مراکز است و از سال‌های پیش این مورد وجود داشته که طی دو سال اخیر با توجه به محدودیت‌ها وجود برق اضطراری جدی‌تر شده است.

علت قطع برق در تابستان محدودیت تولید و پیک مصرف است که میزان مصرف برق از تولید عبور می‌کند. در زمستان پیک مصرف برق نداریم اما پیک مصرف گاز داریم و با توجه به محدودیت تولید گاز، مصرف گاز نیروگاه‌ها محدود می‌شود تا گاز به بخش خانگی برسد، به همین دلیل با توجه به قرارداد موجود محدودیت مصرف برق برای مراکز اعمال می‌شود

وی یادآور می‌شود: علت قطع برق در تابستان محدودیت تولید و پیک مصرف است که میزان مصرف برق از تولید عبور می‌کند. در زمستان پیک مصرف برق نداریم اما پیک مصرف گاز داریم و با توجه به محدودیت تولید گاز، مصرف گاز نیروگاه‌ها محدود می‌شود تا گاز به بخش خانگی برسد، به همین دلیل با توجه به قرارداد موجود محدودیت مصرف برق برای مراکز اعمال می‌شود.

صنایع از سوخت دوم استفاده کنند

از کمبود برق که بگذریم کمبود گاز نیز عامل جدی و تأثیرگذار دیگری است که دست تولیدکنندگان را در پوست گردو قرار داده است اما مدیر بهره‌برداری شرکت گاز استان خراسان رضوی در این رابطه پاسخ می‌دهد: صنایع به‌ویژه در ماه‌های پایانی سال موظف هستند تا از سوخت جایگزین استفاده کنند.

فرشید دشتی در این رابطه اظهار می‌کند: قرارداد صنایع مطابق مصوبات ابلاغی از ستاد ملی گاز ایران هشت‌ماهه است و مراکز صنعتی باید تجهیزات لازم برای استفاده از سوخت دوم را در چهار ماه پایانی سال داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: در فصل سرد سال، گاز موردنیاز مصرف‌کنندگان بخش‌های مختلف با اولویت بخش خانگی و عمومی استان را از طریق خطوط انتقال تأمین می‌کنی لذا با شروع پیک سرما، شاهد افزایش شدید و لجام‌گسیخته مصارف در بخش خانگی و عمومی هستیم که نا ترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور و استان را به دنبال دارد.

حرکت برخلاف قانون

اگرچه مدیران شرکت‌های برق و گاز به‌نوعی سعی دارند تا توپ کمبود انرژی را در زمین تولیدکنندگان بیندازند و مدعی هستند که در قراردادهای منعقدشده این شرکت‌ها تعهدی در قبال تأمین انرژی ندارند اما رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نگاه دیگری به این موضوع داشته و این حرکت را دقیقاً مغایر و خلاف قانون حمایت از کسب‌وکار عنوان می‌کند.

توسعه از حرف تا عمل | مسئولان اشتباهات خود را بپذیرند

علی‌اکبر لبافی به بازار می‌گوید: ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب‌وکار به‌صراحت تأکید می‌کند که قطع آب، برق و گاز صنایع و واحدهای تولیدی در اولویت قرار ندارد و اگر قرار است این اتفاق بیفتد برای یک روز باشد و برای روز دوم قابل تمدید و آن‌هم باید با مصوبه شورای تأمین استان باشد در غیر این صورت خلاف قانون است.

ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب‌وکار به‌صراحت تأکید می‌کند که قطع آب، برق و گاز صنایع و واحدهای تولیدی در اولویت قرار ندارد و اگر قرار است این اتفاق بیفتد برای یک روز باشد و برای روز دوم قابل تمدید و آن‌هم باید با مصوبه شورای تأمین استان باشد در غیر این صورت خلاف قانون است

وی بابیان اینکه تأمین زیرساخت‌ها و بسترهای سرمایه‌گذاری صراحتاً در قانون وظیفه دولت شناخته‌شده است ادامه می‌دهد: تأمین گاز در انحصار دولت است و دولت باید خطوط انتقالش را اصلاح کند تا هم پاسخگوی نیاز صنعت باشد و هم مردم و یا با بحث ذخیره‌سازی منابع ذخیره‌سازی را مدیریت کند تا کمتر شاهد چنین اتفاقاتی باشیم.

وی اذعان می‌کند: واقعیت این است که دولت در طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه زیرساخت‌ها و شبکه تأمین انرژی را انجام نداده است و از طرفی حادث اخیر به‌خوبی نشان داد که حتی آمادگی لازم را نیز برای برخورد و مواجهه با بحران‌ها را نیز نداریم .

لبافی بابیان اینکه در این راستا باید سرمایه‌گذاری لازم برای تأمین و ذخیره‌سازی انجام و خطوط انتقال اصلاح شود بیان می‌کند: برخی از مسئولان حتی حاضر به قبول برخی از کاستی‌ها نیستند و لذا با این باور که توپ مشکلات را در زمین دیگران و یا بخش خصوصی بیندازند سعی در رفع مسئولیت دارند.

وظیفه دولتمردان چیست؟

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی اذعان می‌کند: در حال حاضر تأمین انرژی و توسعه زیرساخت‌های تولید امری واجب و ضروری است و می‌بایست این موضوع به‌طور ویژه در دستور کار قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه تأمین انرژی و حتی جبران خسارت‌های ایجادشده براثر قطع برق و گاز به صنایع باید توسط دولت پرداخت شود می‌گوید: باوجوداینکه در قانون به‌صراحت این موضوعات گوشزد شده است اما متأسفانه شاهد بی‌توجهی به این قوانین بوده و در عمل خسارتی به صنایع متضرر از این بابت نیستیم!

لبافی بابیان اینکه بودجه برخی از واحدهای تولیدی ما در سال بیش از ۱۲هزار میلیارد تومان است اظهار می کند: وقتی دو ماه در تابستان برق نیست و تعطیل می‌شود و سه ماه در زمستان گاز نیست و تعطیل می‌شود، این یعنی تنها برای یک کارخانه ۵ تا ۶هزار میلیارد تومان زیان وجود دارد. از همه مهم‌تر اینکه این‌ها صنایعی هستند که کسب‌وکارهای خرد و کوچک را به دنبال خودشان می‌کشانند؛ یعنی صنایع کوچک به دنبال این‌ها حرکت می‌کنند و نه‌تنها آن واحد بزرگ بلکه کسب‌وکارهای خرد هم دچار ضرر و زیان می‌شوند.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تأکید می کند: بسیاری از واحدهای تولیدی دارای تعهد تولید در زمان مشخص هستند و به ازای تأخیر در ارائه محصول با جرائم پیش‌بینی‌شده در قراردادها مواجه می‌شوند و هرگونه توجیه فنی و اقتصادی، سرمایه‌گذاری جدید در استان و کشور را با مخاطره جدی مواجه می‌کند و با شرایط پیش رو نمی‌توان امیدی به جذب سرمایه‌گذار، توسعه و حتی بقای بلندمدت صنایع موجود داشت.

بسیاری از واحدهای تولیدی دارای تعهد تولید در زمان مشخص هستند و به ازای تأخیر در ارائه محصول با جرائم پیش‌بینی‌شده در قراردادها مواجه می‌شوند و هرگونه توجیه فنی و اقتصادی، سرمایه‌گذاری جدید در استان و کشور را با مخاطره جدی مواجه می‌کند و با شرایط پیش رو نمی‌توان امیدی به جذب سرمایه‌گذار، توسعه و حتی بقای بلندمدت صنایع موجود داشت

وی در خصوص جبران خسارت برای صنایع آسیب‌دیده از قطع انرژی با تأکید بر اینکه معقول است شرکتی که تولید نکرده است نمی‌تواند مالیات، عوارض و حتی دستمزد و... را پرداخت کند می افزاید: یکی از پیش‌بینی‌ها و دستور کارهایی که در شورای گفت‌وگو بوده و قانون‌گذار هم پیش‌بینی کرده این است که دستگاه‌های خدمات رسان باید خدماتشان را بیمه کنند و در صورت قطع برق و گاز، شرکت‌های بیمه‌ای خسارت‌های آن‌ها را پرداخت کنند.

مسئولان اشتباهات خود را بپذیرند

معاون هماهنگی امور اقتصادی خراسان رضوی بابیان اینکه خراسان رضوی بنگاه‌های بزرگی دارد که در ۲۷۰ روز گذشته ۱۵۰ روز تعطیل بودند اظهار می‌کند: وقتی زیرساخت مناسب در کشور موجود نباشد حرف زدن از توسعه یک شوخی است.

توسعه از حرف تا عمل | مسئولان اشتباهات خود را بپذیرند

ابوالفضل چمندی به بازار می‌گوید: در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی باید اذعان کرد که بسیاری از کشورهای دنیا در طی این ۴۴ سال بسیج شدند تا مقابل پیشرفت و توسعه این کشور را بگیرند اما واقعیت این است اگر کار و کارآفرینی در کشور و روحیه آن‌که اواسط انقلاب شکل گرفت ادامه پیدا نمی‌کرد، جمهوری اسلامی موفق نمی‌شد.

وی ابراز می‌کند: امروز اگر نقصی در حوزه‌های مختلف ازجمله اقتصاد شاهد آن هستیم را نباید پای انقلاب بگذاریم زیرا این نقص انقلاب نیست، نقص مسئول انقلاب است و لذا باید شهامت این را داشته باشیم اگر درجایی که اشتباه کردیم عذرخواهی کنیم.

وی با اشاره به این موضوع که ده سال سند توسعه انرژی کشور بروی زمین‌مانده و نتیجه آن مشکلات انرژی در بخش صنایع بود ادامه می‌دهد: خراسان رضوی بنگاه‌های بزرگی دارد که در ۲۷۰ روز گذشته ۱۵۰ روز تعطیل بودند لذا وقتی زیرساخت مناسب در کسور موجود نباشد حرف زدن از توسعه یک شوخی است.

چمندی اذعان می‌کند: اگر ما هم به‌عنوان مسئولین فعلی به این موضوعات توجه نکنیم صنایع بزرگ کشور رشد نخواهد داشت و رشد ۸درصدی اقتصادی که گفته می‌شود با تعطیلی صنایع غیرممکن است.

کد خبر: ۲۰۵٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha