۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
وجود سناریوهایی برای تحقق تولید روزانه ۴.۶، ۵.۷ و ۶.۵ میلیون بشکه نفت
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خبر داد

وجود سناریوهایی برای تحقق تولید روزانه ۴.۶، ۵.۷ و ۶.۵ میلیون بشکه نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت با تأکید بر لزوم استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان برای افزایش تولید از سناریوهای این شرکت برای ارقام تولید روزانه ۴.۶، ۵.۷ و ۶.۵ میلیون بشکه نفت یاد کرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، محسن خجسته‌مهر ظهر امروز (چهارشنبه، ۱۹ بهمن‌ماه) در حاشیه آیین امضای توافق‌نامه همکاری بین وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران درباره توسعه میدان آزادگان‌جنوبی توضیح داد و گفت: در مرحله نخست با قراردادی به ارزش ۵.۷ میلیارد دلار، رسیدن به رقم تولید روزانه ۳۲۰ هزار بشکه را در نظر داریم.

وی افزود: از ابتدای کار دولت سیزدهم تا به‌ امروز همکاران من در شرکت ملی نفت ایران موفق به تولیدی‌ کردن ۳۶ حلقه چاه در این میدان شده‌اند و تولید آن را از ۸۰ هزار بشکه به ۱۱۵ هزار بشکه در روز رساندند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نقش این شرکت را شتاب‌بخشی و تأمین و دریافت کالاهای جدید برای این طرح دانست و تصریح کرد: به‌ویژه با تأمین کالاهای خطوط لوله جریانی و اجرای چاه‌های حفاری‌نشده، شتاب معنادار و اهمیتی را برای این طرح رقم زدیم.

خجسته‌مهر از برنامه‌ توسعه یکپارچه میدان آزادگان شمالی و جنوبی یاد کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای با یک مجموعه سهام‌داری با ۶ بانک و صندوق توسعه ملی و چند شرکت اکتشاف و تولید امضا شد و خرسندم عرض کنم شرکتی با نام شرکت دشت آزادگان اروند تشکیل و مدیرعامل شرکت تعیین شد و به‌عنوان نخستین اقدام، کار مطالعات جامع برای تهیه طرح توسعه میدان آغاز شده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تولید گاز و تحویل آن به شبکه سراسری توضیح داد: شرکت ملی نفت ایران حدود یک میلیارد متر مکعب در روز برداشت گاز غنی دارد و از این مقدار بخشی از جمله گوگرد، اتان و گاز مایع (ال‌پی‌جی) جدا و گاز شیرین تحویل شبکه سراسری می‌شود.

ارتقای جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در برنامه
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره دانش‌بنیان کردن بخش بالادست صنعت نفت گفت: وظیفه ما در مرحله نخست افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیانی است که می‌توانند چالش‌های شرکت ملی نفت ایران را با راه‌حل‌هایی فناورانه برطرف کنند.

خجسته‌مهر افزود: پس از آن کیفی‌سازی و بالا بردن بهره‌وری در شرکت ملی نفت ایران با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی به همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای ارتقای جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و افزود: از این منظر به‌دنبال ایجاد پیمانکار عمومی (GC) فناورانه بخش بالادستی شرکت ملی نفت ایران هستیم و بر همین اساس وزارت نفت تاکنون ۵۵۰ شرکت دانش‌بنیان را برای همکاری جذب کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از دستاورهای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان یاد و تصریح کرد: در بخش حفاری موفق شدیم تجهیزات درون‌چاهی مربوط به عمیق‌ترین بخش‌های زمین‌شناسی با لایه‌های عمیق که نیازمند تجهیزات با متالوژی و آلیاژ ویژه هستند و نسبت به خورندگی سیالات ترش و اسیدی مقاومت دارند و اینکه در اعماق پایین فشارپذیری بالا داشته باشند، تولید کنیم.

خجسته‌مهر تصریح کرد: بر این اساس دو تجهیز مهم شامل رشته تکمیلی و تاج چاه یا سرچاهی را سفارش‌گذاری کردیم که خوشبختانه ساخته شده‌اند و در مرحله تجاری هستند و حتی در میدان سپهر و جفیر استفاده شده‌اند و این دو، تجهیز راهبردی به‌شمار می‌روند.

وی بر لزوم همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: حدود ۲۵۰ میلیارد بشکه نفت در لایه‌های عمیق زمین‌شناسی داریم که برای توسعه این بخش نیازمنداین تجهیزات هستیم که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگانی که از ایده‌های فناورانه استفاده می‌کنند، ساخته می‌شوند.

سناریوهای تولید ۴.۶، ۵.۷ و ۶.۵ میلیون بشکه نفت در روز
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به سناریوهای مدنظر این شرکت برای رسیدن به تولید ۴.۶، ۵.۷ و برنامه بلندمدت تولید ۶.۵ میلیون بشکه نفت در روز اشاره و تصریح کرد: برای رسیدن به این میزان تولید از طریق اجرای گسترده طرح‌های حوزه ازدیاد برداشت نفت (IOR) و افزایش ضریب بازیافت نفت (EOR) اقدام و برای همین پایلوت‌های فناورانه را آغاز کردیم.

خجسته‌مهر از نخستین پایلوت فناورانه اجرا شده یاد کرد و گفت: این پایلوت بین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و پژوهشگاه صنعت نفت توافق و برای تزریق آب به میدان اهواز بنگستان اقدام شد.

وی افزود: برای رسیدن به ظرفیت تولید روزانه ۵.۷ میلیون بشکه نفت، سهم افزایش تولید از طریق روش‌های ازدیاد برداشت حدود ۹۰۰ هزار بشکه است و این ظرفیت بزرگی برای شرکت‌های دانش‌بنیان به‌شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره قراردادهای ازدیاد برداشت دولت گذشته گفت: در دولت قبل با ۱۳ دانشگاه و ۲۲ میدان قراردادهایی امضا شد، اما رویکرد آن زمان کامل نبود و موارد مهم چالش‌های بالادستی را به‌عنوان بخشی از وظایف دانشگاه‌ها در نظر نگرفته بودند.

خجسته‌مهر اظهار کرد: با آغاز کار دولت سیزدهم شرکت ملی نفت ایران ضمن تحکیم و تقویت آن قراردادها رویکرد را عوض کردیم و از میدان‌محور به مسئله‌محور تغییر دادیم و کارهای بسیار مهم و اساسی و چالش‌های اساسی را به دانشگاه‌ها ارائه کردیم و با دادن چالش‌های اساسی میدان به دانشگاه خواستیم به‌طور ویژه به این چالش‌ها بپردازند.

کد خبر: ۲۰۵٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha