۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
بنا داریم روش‌های سنتی را کنار بگذاریم و از تکنولوژی‌های روز در داخل کشور بهره ببریم
وزیر نفت:

بنا داریم روش‌های سنتی را کنار بگذاریم و از تکنولوژی‌های روز در داخل کشور بهره ببریم

اوجی، وزیر نفت با بیان اینکه باید در صنعت نفت از روش‌های روز بهره ببریم گفت ما ۵۰ حلقه چاه کم بازده را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار خواهیم داد.

به گزارش بازار، جواد اوجی امروز در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با معاونت علمی در زمینه بومی سازی تجهیزات و فناوری‌های گلوگاهی صنعت نفت که در محل معاونت علمی برگزار شد، گفت: ما این تفاهم نامه را به مدت چهار سال با معاونت علمی در راستای بومی سازی تجهیزات کلیدی صنعت نفت منعقد کردیم.

وی با بیان اینکه بزرگترین امتیاز جمهوری اسلامی این است که ذخایر نفتی و گازی زیادی دارد گفت: در همین راستا ما در دنیا رتبه اول را از نظر حجم ذخایر نفتی و گازی داریم اما با وجود گذشت ۱۱۴ سال از عمر این صنعت هنوز سنتی کار می‌کنیم.

اوجی ادامه داد: مقام معظم رهبری همواره در سخنرانی هایشان به این اشاره دارند که باید همه صنایع دانش بنیان شوند و همین موضوع شور و اشتیاقی را در دولت سیزدهم ایجاد کرده است.

وزیر نفت گفت: تصمیم ما از شهریور ۱۴۰۱ به استفاده از ظرفیت‌ها و توان دانش بنیان‌ها در صنعت نفت بوده است. از این رو بنا داریم روش‌های سنتی را کنار بگذاریم و از تکنولوژی‌های روز در داخل کشور بهره ببریم.

وی با تاکید بر اینکه بهره مندی از ظرفیت‌های داخلی می‌تواند ما را در زمینه تولید کالاهای وارداتی خودکفا کند، گفت: امسال واردات نزدیک به ۲۵۰ قلم کالا را منع کردیم که ظرفیت ساخت داخل آن در کشور مهیا شود.

وزیر نفت با بیان اینکه تعداد شرکت‌های دانش بنیان حوزه نفت از ۱۵۰ شرکت به ۵۵۵ شرکت افزایش یافته‌اند، گفت: استفاده از ظرفیت و توانایی دانش بنیان‌ها هزینه‌ها را کاهش می‌دهد ضمن اینکه از واردات این کالاها جلوگیری به عمل می‌آید.

وی اضافه کرد: همین موضوع می‌تواند بهره وری را افزایش دهد و به دنبال آن تولید ثروت در کشور رقم بخورد.

اوجی با بیان اینکه ما ۵.۷ میلیون بشکه نفت تولید داریم که می‌توانیم برای برداشت مخازن نفتی ۹۰۰ هزار بشکه را در اختیار دانش بنیان‌ها قرار دهیم گفت: سعی داریم به طرق مختلف از توانایی شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: می‌توانیم تعدادی از حلقه‌های چاه را برای افزایش برداشت مخازن نفتی به عهده دانش بنیان‌ها قرار دهیم که این می‌تواند افزایش بازدهی چاه‌های کم بازده را به دنبال داشته باشد.

اوجی خاطرنشان کرد: اگر شرکت‌های دانش بنیان بر اساس استانداردهایی محصولات خود را در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به تولید برسانند می‌توانیم تا سال‌های سال محصولات آنها را خریداری کنیم؛ تضمین خرید یکی از مسائل مهمی است که برای تولیدکنندگان اهمیت دارد.

اوجی در جمع خبرنگاران نیز عنوان کرد: قرار است وزارت نفت ۵۰ حلقه چاه نفت را برای افزایش بازدهی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار دهد. این موضوع می‌تواند در کاهش هزینه‌های استخراج نفت از چاه‌های کم بازده مؤثر باشد. مورد بعدی تفاهم‌نامه ما با معاونت علمی همین است.

کد خبر: ۲۰۵٬۲۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha