۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳
۸۰۰ میلیون نقد+ ۳۰۰ میلیون رهن= ۴۵ متر مسکن در شهری کوچک| رشد متراژ در اطراف تهران؛ ۲۰ تا ۲۵ میلیون
«بازار» گزارش می دهد

۸۰۰ میلیون نقد+ ۳۰۰ میلیون رهن= ۴۵ متر مسکن در شهری کوچک| رشد متراژ در اطراف تهران؛ ۲۰ تا ۲۵ میلیون

در حالی قیمت مسکن در شهر تهران در طی ماه های گذشته رشد آرام و کمی داشته است که آمارها از افزایش قیمت مسکن در شهرهای جدید پایتخت حکایت دارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بازار مسکن در ماه های گذشته نشان داد که حتی اگر معاملات مسکن هم دچار رکود شده باشد باز هم افزایش می یابد. به همین دلیل است که آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار نشان می دهد که هیچ یک از مواقع سال قیمت و بازار مسکن ثبات ندارد و مدام قیمت مسکن سیر صعودی داشته است.

بنابراین گزارش، در دی ماه میانگین وزنی و حسابی قیمت آپارتمان‌های شهر تهران به ترتیب به ۵۴ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۵٢ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید و این آمار نشان داد که نرخ تورم سالانه دی ماه ١٤٠١ آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ٤٠، ٦ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٣٧.١ درصد)، ٣.٥ واحد درصد افزایش داشته است.

متوسط رشد قیمت مسکن در شهرهای اطراف تهران؛ ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان| استقبال خرید ملک در شهرهای جدید

آگاهان و فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که به دلیل رشد قیمت مسکن در پایتخت، بسیاری از متقاضیان مسکن به دلیل کاهش قدرت خرید مسکن، توانایی قدرت خرید در تهران را نداشته و برای خرید مسکن به شهرهای اطراف و شهرهای جدید می روند.

قدرت خرید مسکن در این سال ها به شدت افت کرده است به همین دلیل مردم و متقاضیان مسکن ، شهرهای کوچک و با مسافت نزدیک به شهرهای بزرگ را برای سکونت انتخاب کنند

رضا ابراهیمی یکی از مشاوران املاک فعال در شهر جدید پردیس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه افزایش قیمت مسکن در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها سبب شده است که مردم برای تأمین این نیاز رو به مهاجرت معکوس بیاورند گفت: قدرت خرید مسکن در این سال ها به شدت افت کرده است به همین دلیل مردم و متقاضیان مسکن ، شهرهای کوچک و با مسافت نزدیک به شهرهای بزرگ را برای سکونت انتخاب کنند.

در سال های اخیر افزایش قیمت مسکن در شهر تهران سبب شده است که مردم برای تأمین این نیاز رو به مهاجرت معکوس بیاورند و شهر پردیس با داشتن واحدهای مسکن مهر با قیمت مناسب تر به نسبت پایتخت بهترین انتخاب محسوب می شود

او می افزاید: مسکن یکی از نیازهای اساسی خانواده‌ها است که هر چقدر از کیفیت و کمیت آن چشم‌ پوشی شود نمی‌ توان اصل آن را نادیده گرفت. مسکن یکی از بازارهای اقتصادی و سرمایه گذاری مهم و کم خطری است که افراد متعددی را به سمت خود جذب می کند. در سال های اخیر افزایش قیمت مسکن در شهر تهران سبب شده است که مردم برای تأمین این نیاز رو به مهاجرت معکوس بیاورند و شهر پردیس با داشتن واحدهای مسکن مهر با قیمت مناسب تر به نسبت پایتخت بهترین انتخاب محسوب می شود.

امروزه متقاضیان مسکن با خرید اوراق، امکان خرید مسکن در شهرهای کوچک را خواهند داشت به طوری که متقاضیان با رقمی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان پول نقد و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هم مبلغ رهن می‌توانند اقدام به خرید مسکن کنند

این مشاور املاک معتقد است که امروزه متقاضیان مسکن با خرید اوراق، امکان خرید مسکن در شهرهای کوچک را خواهند داشت به طوری که متقاضیان با رقمی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان پول نقد و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هم مبلغ رهن می‌توانند اقدام به خرید مسکن تا ۴۵ متر کنند. البته باید این نکته را متذکر شوم که خرید مسکن مهر با این قیمت ها نیز بسیار سخت و دشوار است و مطمئنا در سال آینده با این قیمت ها نیز نمی توان اقدام به خرید مسکن کرد.

بنابراین گزارش، با توجه به گرانی مسکن و اجاره بها در پایتخت برخی از ساکنان تهران طی پنج سال اخیر به تدریج به شهرهای جدید پرند و اندیشه، گرمدره، پردیس، هشتگرد، ورامین و پاکدشت مهاجرت کرده‌اند و همین مساله، افزایش قیمت مسکن در شهرهای مذکور را در پی داشته است.

متوسط رشد قیمت مسکن در شهرهای اطراف تهران؛ ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان| استقبال خرید ملک در شهرهای جدید

مهدی مسلم خانی مدیر عامل شهر جدید اندیشه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا قبول دارید که متقاضیان مسکن به دلیل کاهش قدرت خرید مجبور هستند برای خرید مسکن به شهرهای اطراف مراجعه کنند؟ گفت: به هر حال گرانی مسکن و اجاره بها در پایتخت باعث شده تا برخی از ساکنان تهران طی پنج سال اخیر به برخی شهرهای اطراف به خصوص شهرهای جدید بکشاند. البته باید متذکر شد که رشد قیمت مسکن در تهران باعث رشد قیمت مسکن در شهرهای اطراف و شهرهای جدید هم شده است.

وی ادامه داد: رشد قیمت مسکن در تهران بر روی قیمت مسکن در شهرهای اطراف و شهر اندیشه که اتفاقا در این سال ها مهاجرت زیادی به این شهر از پایتخت شده است تاثیر گذاشته است.

در حال حاضر متوسط قیمت مسکن در شهر اندیشه با پروژه های مشارکتی مسکونی که برای تنظیم گری ساخته شده و برای مدیریت قیمت آنرا انجام دادیم حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است

مسلم خانی در پاسخ به این پرسش که آیا از متوسط قیمت مسکن در شهر اندیشه آماری در دست دارید؟ ادامه داد: در حال حاضر متوسط قیمت مسکن در شهر اندیشه با پروژه های مشارکتی مسکونی که برای تنظیم گری ساخته شده و برای مدیریت قیمت آنرا انجام دادیم حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است.

مدیر عامل شهر جدید اندیشه در پاسخ به این پرسش که به هر حال این هجوم برای خرید مسکن در شهرهای اطراف و به خصوص شهر اندیشه باعث مشکلاتی می شود؟ اضافه کرد: در غرب استان تهران با یک پیک جمعیت مواجه هستیم چرا که در این مناطق هم محدودیت زمین و هم پیک جمعیت وجود دارد. پس اقدامی که در حال انجام است این است که برای حل مشکل مورد اشاره به سمت تسهیل رفت و آمد حرکت کرده ایم. البته این اقدام به موضوع ارزش افزوده هیچ ارتباطی ندارد و امیدواریم مشکل غرب استان تهران حل شود.

متوسط رشد قیمت مسکن در شهرهای اطراف تهران؛ ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان| استقبال خرید ملک در شهرهای جدید

مسلم خانی در پاسخ به این پرسش که افق جمعیتی شهر اندیشه چه میزان است تاکید کرد: در حال حاضر جمعیت اندیشه ۱۲۵ هزار نفر است و به سقف جمعیتی طرح جامع رسیده ایم. البته راه اندازی مترو یکی از اقداماتی است که می تواند منجر به جلوگیری از مهاجرت شود. عملیات اجرایی شهر جدید اندیشه که از سال ۷۰ آغاز شد، محصول نظام شهرسازی و معماری نظام جمهوری اسلامی ایران است و با بیش از ۱۲۰ هزار نفر جمعیت به سقف جمعیتی پیش‌بینی شده در طرح جامع نزدیک شده است.

وی افزود: صنعتی سازی مسکن و استفاده از تکتولوژی‌های جدید در ساخت و ساز واحدهای مسکونی باعث می‌شود، حوزه مسکن در به چرخش درآوردن چرخ اقتصاد نقش بسزایی ایفا کند.

کد خبر: ۲۰۵٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بیدار IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      1 0
      مدیر عاملی که خبر از قیمت خانه تو حیطه کاریه خود ندارد واقعا چطور میتونه کمک به حل مشکلات کنه!!!؟؟
    • ناشنای IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      2 0
      اجاره نباید از پنجاه درصد حداقل حقوق بالاتر باشد عدم‌کنترل اجاره توسط دولت فاجعه بار خواهد بود