۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
آخرین وضعیت پروژه ۲۵ ساله فاضلاب کرمان| دچار عقب ماندگی در اجرا هستیم
در گفتگو با بازار بررسی شد؛

آخرین وضعیت پروژه ۲۵ ساله فاضلاب کرمان| دچار عقب ماندگی در اجرا هستیم

کرمان- پروژه ۲۵ ساله فاضلاب کرمان همچنان نیمه تمام مانده و از برنامه زمان بندی عقب است این در حالیست که مسئولان از مردم می خواهند تا سال ۱۴۰۳ که پروژه به اتمام می رسد، صبوری کنند.

بازار؛ گروه استان ها: پروژه فاضلاب کرمان که از سال ۷۶ آغاز شده است همچنان در صدر لیست پروژه های قدیمی نیمه تمام استان قرار دارد و انتظار ۲۵ کرمانی ها برای به سرانجام رسیدن این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده است. این در حالیست که مشکلات متعدد ناشی از اجرای پروژه باعث گلایه مردم شده است.

عقب ماندگی پروژه فاضلاب شهر کرمان

علیرضا عبدیان، رئیس هئیت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: فاضلاب کرمان یکی از پروژه های زیرساختی و اصلی شهر کرمان است که متاسفانه در این زمینه دچار عقب ماندگی هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از سال ۹۸ با شرکت «بوتیای ایرانیان» به عنوان سرمایه گذار قرارداد بسته شده است؛ سرمایه گذار حدود ۶۰ تا ۸۰ کارگاه در سطح شهر فعال کرده است. تقریبا شهر کرمان به یک کارگاه ساختمانی تبدیل شده تا بتواند در یک برنامه زمان بندی ۵ ساله کار را تمام کند.

عبدیان گفت: طبیعتا مشکلاتی برای همشهریان به وجود می آید که ضمن عذرخواهی از مردم درخواست داریم تا به سرانجام رسیدن پروژه سعه صدر داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به اینکه برنامه زمان بندی که ما با سرمایه گذار توافق کرده ایم ۴۰ روز است، افزود: به دلیل بحث های زیرسازی، آسفالت، نشست زمین و... پروژه فاضلاب معمولا در عمق های بالا مانند ۷ تا ۸ متر اجرا می شود به همین دلیل زمان بر است. اگر در منطقه ای مدت زمان اجرای پروژه بیشتر از ۴۰ روز به طول انجامید مردم با ۱۲۲ تماس بگیرند تا به مساله رسیدگی شود تا مشکل مردم حل شود. ۱۲۲ به صورت ۲۴ ساعت پاسخگو بوده و ماموران آب و فاضلاب به منطقه اعزام می شوند ضمن بازدید مشکلات را رفع می کنند.

عبدیان عنوان کرد: به صورت مرتب نظارت از سوی شرکت آب و فاضلاب به عنوان کارفرما انجام می شود و کار را رصد می کنیم. حتی زمان را برای معابر فرعی به حداکثر ۲۰ روز کاهش داده ایم که مردم دچار مشکل نشوند و کار هر چه زودتر به اتمام برسد.

وی با اشاره به اینکه هر دوشنبه میز خدمت در شرکت آب و فاضلاب دایر است، افزود: علیرغم اینکه همه گمان می کنند دلیل مراجعه اکثر ارباب رجوع ها «آب» است، اینگونه نیست و ۷۰ درصد ارباب رجوعان دارای مشکل فاضلاب هستند و در اصلاح چاه های منازلشان صابونی شده است. شاید باید هر ۴ تا ۶ ماه چند صد هزار تومان پرداخت و چاه فاضلاب را تخلیه کنند. در واقع همه مراجعه می کنند که این پروژه سریعتر جمع شود و مردم از آن بهره مند شوند.

این پروژه طبق برنامه زمان بندی در حال انجام است و ان شاالله اتصال انشعابات را از اواخر سال ۱۴۰۲ آغاز می کنیم و تا پایان ۱۴۰۳ طبق برنامه زمان بندی قرار است به صورت کامل به بهره برداری برسد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: این پروژه طبق برنامه زمان بندی در حال انجام است و ان شاالله اتصال انشعابات را از اواخر سال ۱۴۰۲ آغاز می کنیم و تا پایان ۱۴۰۳ طبق برنامه زمان بندی قرار است به صورت کامل به بهره برداری برسد و مشکل بالا آمدن آب زیرزمینی کرمان و مشکل تخلیه چاه فاضلاب تا حد بسیار زیادی حل و فصل شود.

وی با اشاره به اینکه تصفیه خانه در حال حاضر در حدی نیست که بتواند فاضلاب را بپذیرد و ظرفیت مدول یک تکمیل است، افزود: در شهر کرمان ۴۷ هزار اشتراک فاضلاب و ۹۷ هزار احاد را در فاز یک داریم که فاضلاب را جمع آوری کرده و به تصفیه خانه انتقال می دهیم.

عبدیان ادامه داد: در بسیاری مناطق خطوط اصلی و فرعی اجرا و بعضا حتی سیفون هم نصب شده اما هنوز نمی توانیم انشعاب واگذار کنیم.

تصفیه خانه در حال حاضر آمادگی پذیرش فاضلاب را ندارد

وی در خصوص عدم نصب انشعاب با وجود آماده بودن کار اظهار کرد: تصفیه خانه به عنوان مهم ترین رکن این پروژه باید بتواند فاضلاب را تصفیه کند. اواخر سال ۱۴۰۲ می توانیم فاز دو را آماده کنیم و فاضلاب را جمع اوری کرده و به سمت تصفیه خانه بفرستیم. تصفیه خانه در حال حاضر آمادگی پذیرش فاضلاب را ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان همچنین با بیان اینکه تخلیه چاه های فاضلاب جزو شرح وظایف ما نیست و روزی که پروانه ساختمان صادر شده و نظام مهندسی بحث فاضلاب به صورت چاه های جذبی در نظر گرفته شده است، افزود: ما وظیفه جمع آوری فاضلاب از طریق لوله های فاضلاب را بر عهده داریم که این کار در حال انجام است.

وی در خصوص کندی اجرای پروژه فاضلاب گفت: پیشرفت این پروژه در مدت ۲۲ سال حدود ۲۵ درصد بوده است اما از سال ۹۸ که قرارداد با سرمایه گذار منعقد شد از ۷۸ درصد باقی مانده در این این سه سال ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حدود ۷۰۰ کیلومتر لوله گذاری در شهر کرمان انجام شده است. در حالی که در ۲۰ سال ابتدایی فقط ۴۸۰ کیلومتر لوله گذاری شده بود.

عبدیان با بیان اینکه گلایه مندی شهروندان در خصوص دردسرهای پروژه در محل اجرا نشان از این است که کار در حال انجام است، بیان کرد: فاضلاب کرمان یکی از پروژه های بزرگ و اضطراری کشور است و مهرابیان وزیر نیرو این پروژه را جزو پروژه های ویژه اضطراری وزارتخانه تعریف کرده و هفتگی توسط مشاوران وزیر پیشرفت فیزیکی پروژه رصد می شود و باید مطابق برنامه زمان بندی پیش برود.

طبق تفاهم نامه ای که با شهرداری داریم اجازه آسفالت قبل از مدت زمان حداقل ۳۰ روز و حداکثر ۴۰ روز نداریم

وی در خصوص علت طولانی شدن آسفالت کردن محل اجرای پروژه گفت: طبق تفاهم نامه ای که با شهرداری داریم اجازه آسفالت قبل از مدت زمان حداقل ۳۰ روز و حداکثر ۴۰ روز نداریم، چرا که باید خاکی که با آن کانال پر شده، نشست کامل کند و اُفتش را انجام دهد تا بعد از آن بتوانیم زیرسازی و آسفالت را انجام دهیم. آسفالت به عهده ماست و به عهده شهرداری نیست

عبدیان اظهار کرد: در هر کارگاهی تابلویی نصب شده و تلفن مسئولان کار و سرمایه گذار برای رفع مشکل درج شده است. اگر کار آسفالت بیش تر از زمانی که گفته شد، طول کشید مردم می توانند با آب و فاضلاب تماس بگیرند تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد و مشکل رفع شود.

وی با اشاره به اینکه وقتی در مدت سه سال ۷۰۰ کیلومتر کار انجام شده بروز برخی مشکلات طبیعی است، تاکید کرد: نیاز است مردم همکاری، همیاری داشته باشند تا بتوانیم با مشارکت همه ذینعفان و افرادی که درگیر هستند این پروژه اجرا شود و بحث فاضلاب کرمان هم حل و فصل شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در خصوص دلیل فروکش زمین بعد از آسفالت اظهار کرد: متوسط نشستی که محاسبه شده است به عنوان مثال در طول سال ۱۴۰۰ یک تا ۱.۵ سانتی متر بوده و ممکن است در یک نقطه شرایط متفاوت باشد. کرمان به شهر هزار قنات معروف است و قنات هایی زیادی در این منطقه وجود دارد و ممکن است دلیل فرونشست زمین فروکش قنات باشد.

وی ادامه داد: اما در بخش عمده کار نشست نداشتیم و نشست کار کمتر از یک تا ۱.۵ متر بوده است. البته تاکید می کنیم که بحث آسفالت، سرعت کار و سایر گلایه مندی ها مردم مورد توجه قرار گیرد.

نیاز به ۵ هزار میلیارد برای اتمام پروژه فاضلاب کرمان

عبدیان گفت: از مردم می خواهم صبوری کنند چرا که تا پایان سال ۱۴۰۲ یک فاز و ۱۴۰۳ یک فاز پروژه انجام و به سرانجام می رسد.

وی با بیان اینکه مشکلات زیادی که شهر کرمان به دلیل آب زیر سطحی و بالا آمدن سطح آب و چاه های جذبی دارد باید حل و فصل شود، افزود: طی دو الی سه سال اخیر سرمایه گذار رقمی برابر ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تاکنون برای این پروژه هزینه کرده است. پیش بینی می شود تا اتمام پروژه حدود ۵ هزار میلیارد تومان دیگر هم باید در این زمینه هزینه شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب کرمان یادآور شد: فاضلاب کرمان پروژه بسیار سنگینی است و هزار و ۶۰۰ کیلومتر باید لوله گذاری شود؛ ایستگاه های بالا بر عظیمی که در سه چهار نقطه در عمق ۱۸ متر در حال اجراست واقعا هزینه بر و در نوع خود کم نظیر است.

کد خبر: ۲۰۵٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha