۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
اگر منابع را واقعی ببینیم، کمترین مغایرت در بودجه اتفاق می‌افتد
رئیس سازمان برنامه بودجه:

اگر منابع را واقعی ببینیم، کمترین مغایرت در بودجه اتفاق می‌افتد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: وقتی مجلس و دولت منابع را واقعی ببینند، کمترین مغایرت در منابع و مصارف بودجه اتفاق می‌افتد و نیازی نیست که دولت از صندوق توسعه ملی یا بانک مرکزی برداشت و استقراض کند.

به گزارش بازار، سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی امروز سه‌شنبه ۱۸ بهمن گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ما منابع عمومی را ۱۳۷۲ همت دیده بودیم که در قانون بودجه ۱۳۹۴ همت تصویب شد.

وی افزود: از ۱۳۹۴ همت منابع عمومی بودجه امسال، در ۱۰ ماهه تاکنون ۱۱۶۹ همت تحقق یافته و پیش‌بینی ما برای منابع ۱۲ ماهه ۱۳۳۲ همت است، یعنی ۹۵.۵ درصد منابع در بودجه عمومی تحقق یافته است؛ این درحالی است که امسال هم رتبه‌بندی معلمان اجرایی شد، هم حق پرستاران پرداخت شد، هم پاداش بازنشستگان داده شد و هم ترمیم حقوق صورت گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: وقتی مجلس و دولت منابع را واقعی ببینند، کمترین مغایرت در منابع و مصارف بودجه اتفاق می‌افتد و نیاز به دست‌اندازی دولت به صندوق توسعه ملی یا بانک مرکزی نیست و در نهایت هزینه کمتری به مردم تحمیل می‌شود.

میرکاظمی در بخش دوم سخنان‌اش بیان کرد: براساس تبصره ۱۴ در ۱۰ ماهه گذشته باید ۵۳۳ همت درآمد از این محل وصول می‌شد، اما عملا ۳۷۷ همت درآمد حاصل شده که با لایحه دولت ۹۶ درصد و مطابق با قانون بودجه ۷۱ درصد تبصره ۱۴ لایحه بودجه تحقق یافته است. فروش داخلی فرآورده‌ها افزایش داشته و از سوی دیگر مصرف داخلی نیز افزایش پیدا کرده و به دنبال آن صادرات کاهش یافته است که این یک نقطه ضعف است. منابع حاصل از فروش داخلی گاز ۸۵ درصد تحقق پیدا کرده منابع حاصل از صادرات اتان، ال پی جی و گوگرد ۷۰ درصد تحقق پیدا کرده که بخشی از آن معوقات و مطالبات پتروشیمی‌ها است.

وی ادامه داد: در ۱۰ ماهه گذشته تبصره ۱۴ عملا ۳۷۱ همت درآمد داشته که به این معناست که درآمدهای پیش‌بینی شده در این تبصره ۷۰ درصد عملکرد داشته و ۳۰ درصد از آن تحقق پیدا نکرده است. پیش‌بینی ما این است که درآمدها از این تبصره تا پایان سال به ۵۱۳ همت برسد که حدود ۸۱ درصد تحقق را نشان می‌دهد. ۲۵۵.۶ هزار میلیارد تومان منابع تحقق نیافته از این تبصره است که ۱۱۸ هزار میلیارد آن به صادرات و ۱۲۲ همت آن به حوزه گاز و سایر موارد باز می‌گردد که مجموعا ۲۵۵ همت مغایرت از این محل داریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در بودجه سال جاری ۱۳۶ همت بیشتر از آنچه که در بودجه پیش‌بینی شد یارانه دریافت کردیم که علت آن افزایش قیمت‌های جهانی بعد از تصویب بودجه بود. همچنین قیمت خرید تضمینی گندم نیز افزایش پیدا کرد کنترل قیمت دارو و افزایش قیمت روغن نیز از دیگر دلایل بود که سبب شد ۲۳۳ همت مصارف در این تبصره افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: براساس بند ۴ تبصره ۱۴ تا زمانی که منابع پیش‌بینی شده برای پرداخت یارانه نقدی، یارانه دارو، یارانه نان و یارانه کمیته امداد و بهزیستی و بیمه سلامت ۱۰۰ درصد تحقق پیدا نکند، دولت این حق را ندارد به سایر ردیف‌های تبصره ۱۴ منابعی را پرداخت کند. ما نیز همین کار را نیز انجام دادیم و به همین دلیل است که پرداخت‌ها در برخی حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و اشتغال به تعویق افتاده و نمایندگان می‌پرسند که چرا تخصیص پیدا نکرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان بیان کرد: درخواست کردیم که ۶۰ همت از بخش‌های دیگر بودجه به تبصره ۱۴ منتقل شود تا بتوانیم در ۲ ماهه پایانی سال بخشی از تعهدات عقب افتاده را محقق کنیم. خوشبختانه تا به امروز نیز بدون هیچ‌ تأخیری یارانه‌ها پرداخت شده است.

کد خبر: ۲۰۴٬۹۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha