۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
«صادرات صنعتی» در استان سمنان قَد کشید| ضرورت توجه به تجارت حرفه‌ای
بازار گزارش می‌دهد؛

«صادرات صنعتی» در استان سمنان قَد کشید| ضرورت توجه به تجارت حرفه‌ای

سمنان- آمارهای اعلام شده از طرف مسئولان استان سمنان نشان از توسعه صادرات غیرنفتی و صنعتی استان دارد موضوعی که مشخص می‌سازد، مشوق‌های صادراتی و رفع موانع تولید جواب داده است.

بازار، گروه استان ها؛ سمنان یکی از استان‌های کشور است که در دولت سیزدهم آنطور که مسئولان ادعا می‌کنند توانسته توسعه صادرات را چه در زمینه کیفی و چه کمی داشته باشد. این توسعه صادرات غیرنفتی البته با کاهش کشورهای میزبان کالاهای استان همراه شده اما شاخص‌های وزنی و دلاری نشان از افزایش صادرات می‌دهند که اتفاقاً مسئولان هم بیشتر دنبال همین موضوع هستند.

به عبارت دیگر صادرات یک میلیون دلار کالا به یک کشور بهتر از صادرات یک میلیون دلار کالا به سه شش الی هفت کشور است چرا که هم ایران تحریم است هم هزینه های گمرکی بالا می‌روند در نتیجه تعداد کشورهای میزبان کالاهای استان که در اوایل دهه ۹۰ حتی از ۴۰ کشور هم فراتر رفته بود به ۳۴ کشور کاهش یافت.

این اما تنها آمار منفی صادراتی استان سمنان است دیگر فاکتورها و شاخص‌های صادراتی استان همگی مثبت هستند حتی تراز اقتصادی که در برخی مقاطع می‌رفت تا منفی باشد، اما آن‌طور که مسئولان می گویند همچنان مثبت است؛ در این گزارش البته تلاش داریم که به توسعه صادرات صنعتی استان سمنان بپردازیم در نتیجه صرفاً در این موضوع صحبت خواهیم کرد و در گزارش دیگری تلاش می‌کنیم به موضوع کشاورزی نیز بپردازیم.

افزایش صادرات استان سمنان

ابتدا باید دید که آمارها چه می گویند؟ یادگار احمدی رئیس جدید صمت استان سمنان به خبرنگار بازار، می گوید: از دهه فجر سال قبل تا دهه فجر سال جاری ۱۰۷ میلیون دلار کالای صنعتی و معدنی از استان صادر شده است.

طی یک سال اخیر ۱۰۷ میلیون دلار کالای صنعتی و معدنی از استان سمنان صادر شد

احمدی با بیان اینکه ۲۶۴ هزار تن کالا از مبادی رسمی گمرکی استان سمنان طی یک سال اخیر صادر شده است، ابراز کرد: صادرات استان به لحاظ وزنی نسبت به سال گذشته ۱۲ و نیم درصد رشد داشته است، تاکید کرد: به عبارت دیگر در یک سال اخیر استان سمنان بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تن کالای بیشتری از سال قبل از آن صادر کرده است.

وی با بیان اینکه از لحاظ زیادی نیز ۰.۱۵ درصد رشد در صادرات استان سمنان شاهد بودیم، افزود: ۵۱ میلیون دلار کالا در فاصله دهه فجر سال قبل تاکنون به استان وارد شده که نشان می دهد تراز صنعتی و معدنی استان مثبت بوده است.

صدور مجوزهای صنعتی

رئیس صمت استان سمنان با بیان اینکه سیم، شیرینی و بیسکوئیت، کولر آبی، شوینده، پلیمرهای بر پایه محصولات غیرنفتی و ... در زمره صادرات استان سمنان بوده است، بیان داشت: در یک سال اخیر در استان سمنان ۲۰۲ مورد کارت بازرگانی صادر شده که نشان می دهد توجه ویژه ای به مقوله بازرگانی نیز وجود دارد.

احمدی با بیان اینکه در فاصله بین دهه فجر سال جاری و سال قبل ۸۵۳ مجوز صنعتی در استان سمنان با سرمایه گذاری ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان صادر شده است، ابراز کرد: این مجوزها برای ۱۶ هزار و ۹۲۶نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه ۲۲۱ پروانه بهره برداری در همین بازه زمانی در بخش صنعت استان سمنان صادر شده است، بیان کرد: سرمایه گذاری انجام شده برای این واحد ها چهار هزار میلیارد تومان برآورد می شود که توانسته است برای چهار هزار و ۹۱۲ نفر شغل ایجاد کنند.

«صادرات صنعتی» استان سمنان قَد کشید| ضرورت توجه به تجارت حرفه‌ای

احیای واحدهای راکد

استاندار سمنان با بیان اینکه یکی از عوامل موثر در ارتقای صادرات، احیای واحدهای راکد و همچنین حمایت از تولید است به خبرنگار بازار گفت: در دولت حجت‌الاسلام رئیسی ۷۱ شرکت کاملاً راکد صنعتی در استان احیا شده که در کنار تثبیت اشتغال، توانسته ایم شاهد ارتقای تولید هم باشیم.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه نشست‌های مستمر رفع موانع تولید در استان سمنان پیگیر مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی به خصوص صادراتی‌ها است، تاکید کرد: ما حتی در دوران افت فشار گاز نیز تلاش کردیم تا تعهدات تولیدی واحدهای صنعتی در عرصه بین‌المللی را نیز مد نظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در فاصله دهه فجر سال قبل تاکنون ۹۰ نشست کارگروه رفع موانع تولید برگزار شده است، گفت: به صورت متوسط هر ماه بیش از هفت جلسه ستاد رونق تولید برای رفع موانع تولید و برطرف کردن مشکلات واحدهای تولیدی به خصوص صادراتی برگزار شد و در همین بازه یک ساله اخیر شاهد طرح مشکلات ۳۰۳ شرکت با ۴۶۱ مورد مصوبه بودیم.

۲۸۱ مصوبه برای رونق تولید

استاندار سمنان با بیان اینکه ۲۸۱ مورد از مصوبات ستاد رونق تولید استان سمنان یعنی بیش از ۶۰ درصد در بازه زمانی فجر سال قبل تا امسال عملیاتی شده و ۱۷۹ مورد نیز در دست بررسی است، تاکید کرد: تمام تلاش مسئولان این است که بتوانیم موانع تولید را در استان سمنان برطرف کنیم.

در دولت حجت الاسلام رئیسی ۷۱ شرکت صنعتی کاملاً راکد در استان سمنان احیا شده است

هاشمی با بیان اینکه صادرات استان در ۱۰ ماهه سال جاری به لحاظ ارزی با رشد ۲۳ درصدی روبرو بوده است، افزود: ۹۸ میلیون دلار طی ده ماهه سال ۱۴۰۱ به کشورهای مختلف دنیا صادر شده است البته باید این نکته را نیز گفت که ۸۰ درصد کالاهای صادراتی استان به کشورهای همسایه ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد تا برای دو منطقه ویژه اقتصادی گرمسار و سمنان تدبیر لازم انجام شود تا گمرک دایر شده و اقدامات مرتبط با صادرات از این حوزه ها صورت گیرد، بیان کرد: برای برقراری ارتباط بهتر با خارج از کشور در خصوص صادرات و همچنین تقویت حضور گردشگران خارجی در استان، باید تقویت فرودگاه ها نیز در دستور کار قرار گیرد.

«صادرات صنعتی» استان سمنان قَد کشید| ضرورت توجه به تجارت حرفه‌ای
اجرای طرح راه آهن اینچه برون شاهرود می تواند تحول عظیم صادراتی در استان سمنان باشد

تراز مثبت و راهکارهای ارتقای آن

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه مشوق‌های صادراتی در استان سمنان عملاً جواب داده اند و این موضوع را می توان از تراز مثبت تجاری این استان دریافت، گفت: همچنان استان دارای سه مشکل عمده در زمینه صادرات است نخست فقدان عملکرد حرفه‌ای در زمینه تجارت به خصوص تعاملات تجاری بین‌المللی، دوم ناوگان حمل و نقل مشکل دار و سوم بروکراسی که بعضاً مدت ها طول می کشد تا صادرات صورت گیرد.

محسن میرزامحمدی که زمانی خود تولیدکننده نیز بوده است، می افزاید: در بحث ناوگان حمل و نقل مشکلات عدیده را شاهد هستیم همانطور که بارها هم در جلسات مطرح شده ناوگان هوایی و ریلی می تواند به ما در این زمینه کمک کند اما اتفاقات چندان مثبتی در این استان رخ نداده است.

شاهد فقدان عملکرد حرفه‌ای در زمینه تجارت به خصوص تعاملات تجاری بین‌المللی هستیم

وی با بیان اینکه مشکل بعدی این است که دولت علی رغم تمام تلاش ها و مشوق هایی که دارد کماکان نتوانسته تمام محصولات تولیدی صنعتی استان را از مبادی رسمی همین استان صادر کند یعنی به عبارت دیگر بسیاری تولید گران غیربومی استان هستند که محصولات شان را از تهران صادر می کنند، افزود: بسیاری از همین سرپرستان واحدهای صادراتی حتی داخل استان سمنان حساب بانکی هم ندارند و این به ضرر اقتصاد و تجارت در استان سمنان است.

نقش حرفه‌ای تجار

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر تمام محصولات تولیدی استان سمنان از مبادی رسمی این استان صادر و همه حجم مبادلات بانکی آن وارد چرخه بانکی این استان شود شاهد تحول عظیمی هستیم اما به زور سرنیزه هم نمی توان سرمایه‌گذار را در داخل استان نگه داشت، بیان کرد: به نظر می‌رسد برای رغبت بیشتر باید معافیت ها و مشوق های بهتری را وضع کرد.

میرزامحمدی با بیان اینکه البته باید از ابتدا هم بر روی صلاحیت سرمایه‌گذاران حساسیت‌هایی را اعمال کرد اما به هر صورت تنها راه عملی، مشوق است، گفت: موضوع بعدی در استان سمنان فقدن نگاه حرفه ای به شرکت‌های تجاری است عمده تولید گران استان سمنان فکر می‌کنند چون تولید کننده خوبی هستند پس صادر کننده خوبی هم محسوب می‌شوند که این آفت بسیار اشتباه، ضربات مهلکی را به صادرات ما زده است.

در نهایت باید گفت نه مشوق‌ها به تنهایی برای توسعه صادرات غیرنفتی جواب می‌دهد و نه فعال کردن مبادی تجاری حرفه‌ای به تنهایی بلکه به زعم کارشناسان باید تعادلی بین تمام ارکان صادرات یعنی بهبود قوانین، رفع موانع، توسعه حمل و نقل بهتر، کمک گیری از شرکت های حرفه ای تجاری و ... در کنار هم قرار گیرند تا شاهد ارتقای صادرات استان سمنان باشیم.

کد خبر: ۲۰۴٬۹۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha