طرح صیانتی در کار نیست
سخنگوی هیات رئیسه مجلس:

طرح صیانتی در کار نیست

سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: طرح موسوم به صیانت از دستور کار مجلس خارج شده و بدون تصویب در صحن علنی، نمی‌تواند به شورای نگهبان فرستاده شود.

به گزارش بازار، برخی رسانه‌ها از «تصویب چراغ خاموش طرح موسوم صیانت» خبر داده‌اند. بر اساس گفت‌وگویی که به نقل از یک عضو کمیسیون مشترک طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی، موسوم به صیانت منتشر شده، حسن نوروزی گفته این طرح تصویب شده و «همین روزهای به شورای نگهبان ارسال می‌شود.»

مجلس پارسال به بررسی طرح صیانت در یک کمیسیون مشترک رأی موافق داده بود تا پس از تصویب کلیات و جزئیات آن، به شورای نگهبان برود اما ادامه بررسی این طرح و فعالیت کمیسیون مشترک آن ناتمام ماند.

در واکنش به انتشار این خبر، یک عضو دیگر کمیسیون مشترک طرح موسوم به صیانت گفت که تصویب چنین طرحی، قانونی نیست.

غلامرضا نوری قزلجه با رد خبر تصویب این طرح گفت «در آخرین جلسه رسمی کمیسیون مشترک که حدود یک سال پیش برگزار شد، یک جلسه دیگری را برخلاف آیین نامه مجلس به صورت غیرقانونی، در حین بررسی لایحه بودجه برگزار کردند.»

نوری قزلجه افزود پس از اعتراض به برگزاری آن جلسه که حد نصاب قانونی را هم نداشت، «معاونت قوانین مجلس هم مصوبه جلسه کمیسیون مشترک را لغو کرد.»

انتشار خبر تصویب طرح موسوم به صیانت از کاربران فضای مجازی در حالی اتفاق افتاده که از پارسال محتوای این طرح با واکنش افکار عمومی مواجه شد. مجلس هم ۲۲ فروردین ماه، با برگزاری «نشست غیرعلنی» اعلام کرد طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی به صورت عادی و مانند طرح‌ها و لایحه‌های دیگر بررسی خواهد شد و دیگر بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی درباره‌اش تصمیم‌گیری نمی‌شود.

این نشست پس از «پایان یافتن مهلت قانونی بررسی طرح موسوم به صیانت در کمیسیون مشترک» برگزار شد و نمایندگان هم در این نشست با باقی ماندن طرح در کمیسیون مشترک مخالفت کردند.

حالا به گفته سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، این طرح از دستور کار نمایندگان خارج شده؛ با این حال آقای موسوی گفت «البته مجلس هماهنگ با شورای عالی فضای مجازی در صورت نیاز، قوانین لازم برای فضای مجازی را تصویب خواهد کرد.»

او افزود «اگر مجلس بخواهد چنین کاری را انجام دهد، مثل همیشه به هر مصوبه‌ای در این زمینه شفاف و علنی رسیدگی خواهد شد.»

اوایل امسال دبیر شورای عالی فضای مجازی گفته بود رئیس مجلس در نامه‌ای به این شورا خواستار تعیین سیاست‌های کلان فضای مجازی از سوی دولت و شورای عالی فضای مجازی شده است.

شورای عالی فضای مجازی شهریور ماه در مصوبه‌ای «شرح وظایف، اختیارات و ترکیب اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی» را اعلام کرد و در این مصوبه، تعریف تنظیم‌گری و وظایف کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی تعیین شد.

کد خبر: ۲۰۴٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha