۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
هزارتوی مشکلات شرکت‌های نوآور؛ دانش بنیانها در برابر بی بنیانها!
بازار از مازندران گزارش می دهد؛

هزارتوی مشکلات شرکت‌های نوآور؛ دانش بنیانها در برابر بی بنیانها!

ساری- روند روبه رشد تولیدات و شمار شرکت های دانش بنیان درحالی است که این واحدهای نوآور و نوپا همچنان در پیچ تاریخی مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

بازار؛ گروه استان ها: اگرچه شمار واحدهای دانش بنیان در مازندران رشد مضاعفی در سال جاری داشته است اما همچنان این استان به جایگاه واقعی و مطلوب در این زمینه نرسیده است.

حمایت از واحدهای دانش بنیان در سال جاری با توجه به شعار محوری ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در مازندران بیشتر شده است اما همچنان برخی دستگاه ها مقابل این واحدهای نوآور و نوپا مقاومت می کنند.

مدیر یک شرکت دانش بنیان و استاد دانشگاه در مازندران با اظهار این که مشکلات فراروی شرکت های دانش بنیان زیاد است، به بازکشف گیاه دارویی منقرض شده اشاره کرد و گفت: بخش توسعه کشت گیاهان دارویی اولین مانع بود و برای دریافت مجوز از آن یکسال و نیم معطل شدم

عباس قلی پور مدیر یک شرکت دانش بنیان و استاد دانشگاه در مازندران با اظهار این که مشکلات فراروی شرکت های دانش بنیان زیاد است، به بازکشف گیاه دارویی منقرض شده اشاره کرد و گفت: بخش توسعه کشت گیاهان دارویی اولین مانع بود و برای دریافت مجوز از آن یکسال و نیم معطل شدم.

چالش های دانش بنیان ها

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان این که برای مجوز کشت این گیاه ۱۰ ماه زمان صرف کردم، تصریح کرد: حمایت از شرکت های دانش بنیان از جمله نیازها به شمار می رود و از سوی دیگر شرکت های دانش بنیان در حوزه بازاریابی با چالش هایی روبرو هستند.

هزار توی مشکلات شرکت‌های نوآور| اقتصاد ضد دانش بنیان

وی با بیان این که شرکت های دانش بنیان علمی هستند اما در بازاریابی و تیم سازی دچار ضعف هستند، گفت: نداشتن سرمایه و نقدینگی لازم از دیگر مسائلی است که با آن روبرو هستیم.

قلی پور نوپابودن را از دیگر موانع فراروی شرکت های دانش بنیان ذکر کرد و گفت: شرکت های نوپا و با ایده های جدید فاقد سرمایه کافی هستند و این مسئله سبب بروز مشکلات فراوانی می شود.

این فعال دانش بنیان با تاکید براین که برابر نوآوری مقاومت شدید وجود دارد، گفت: تنوع گیاهی ایران می تواند ضامن بهداشت و درمان باشد و باید در این حوزه برنامه ریزی شود.

درحالی که طبق قانون شرکت های دانش بنیان از پرداخت حقوق گمرکی، سود بازرگانی، مالیات و عوارض صادراتی به مدت ۱۵ سال معاف هستند اما به گفته فعالان این حوزه، این قوانین چندان رعایت نمی شود و امور مالیاتی پس از چندسال اقدام به صدور برگه مالیاتی برای مودیان دانش بنیان می کند.

سهم اندک مازندران از شرکت های دانش بنیان

سهم اندک مازندران از شمال بالای شرکت های دانش بنیان ثبت شده در کشور در حالی است که مازندران در زمینه هایی نظیر کشاورزی، صنایع غذایی، دارویی، فرآورده های پیشرفته، ماشین آلات و تجهیزات پزشکی و برق و غیره ظرفیت های زیادی برای دانش بنیان شدن دارد.

با آن که بخش کشاورزی درصد بالایی از تولید ناخالص ملی استان را به خود اختصاص داده است تا قبل از سال جاری هیچ شرکت دانش بنیانی در این حوزه در استان فعال نبود و در سال جاری حدود ۱۱ شرکت دانش بنیان ثبت و فعال شده است.

ضرورت توجه به کسب وکارهای نوین

قربانعلی نعمت زاده رئیس پارک علم و فناوری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که نظام کسب و کار در دنیا پوست اندازی کرده است، گفت: اگر قرار است متناسب با نظام بین الملل حرکت کنیم و باید به کسب و کارهای نوین توجه اساسی داشته باشیم.

وی با عنوان این که باید تحول اساسی در نظام کسب و کار ایجاد کنیم، گفت: فاکتورهای اثرگذار در عرصه اقتصادی شامل کارآفرینان، نهادهای مالی، بانک ها، نهادهای پشتیبانی اعم از قوانین و غیره است.

هزار توی مشکلات شرکت‌های نوآور| اقتصاد ضد دانش بنیان

وی ادامه داد: پارک علم و فناوری در پی مالکیت ساختمان ها نیست و نیاز است ساختمان های غیر مولد دستگاه های استان به مولد تبدیل و در آن واحدهای دانش بنیان راه اندازی شود.

نعمت زاده گفت: برای شهرستان های مختلف در استان نیازمند راه اندازی مراکز رشد هستیم و در پی آن هستیم که مجوزهای لازم بهره برداری را کسب کنیم زیرا فرصت اندک است.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران از مسئولان خواست تا ساختمان های بدون استفاده را برای راه اندازی مراکز رشد به پارک علم و فناوری تخصیص دهند.

وی از فعال بوده بیش از ۱۲۰ شرکت دانش بنیان در استان خبر داد.

در افق ۱۴۰۴ سهم شرکت های دانش بنیان از بودجه ۶۰۰ میلیارد تومان است و برای رسیدن به رتبه اول علمی منطقه ضرورت افزایش بودجه های تخصیصی به بخش دانش بنیان وجود دارد. از سوی دیگر با توجه به عقب ماندگی از برنامه رشد اقتصادی، شرکت های دانش بنیان می توانند راهی میان بر برای تحقق اهداف باشند

در افق ۱۴۰۴ سهم شرکت های دانش بنیان از بودجه ۶۰۰ میلیارد تومان است و برای رسیدن به رتبه اول علمی منطقه ضرورت افزایش بودجه های تخصیصی به بخش دانش بنیان وجود دارد. از سوی دیگر با توجه به عقب ماندگی از برنامه رشد اقتصادی، شرکت های دانش بنیان می توانند راهی میان بر برای تحقق اهداف باشند. صفدر حسینی رئیس انجمن اقتصاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که تولید دانش بنیان نیازمند بسترسازی و زمینه سازی هایی است، گفت: باید با فراهم کردن بسترها زمینه را برای سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان فراهم کنیم.

حسینی با اظهار این چین سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرده است، گفت: برای رسیدن به توسعه اقتصادی باید همه بخش ها اعم از سیاسی و اجتماعی هماهنگ ومتحد باشیم.

این استاد اقتصاد کشاورزی با عنوان این که همه باید دست به دست هم دهیم تا برای کشاورزی و توسعه آن راهکارهایی ارائه دهیم، خواستار برنامه ریزی برای تحقق این هدف شد.

نداشتن اقتصاد دانش بنیان و ناپایداری اقتصادی سبب شده تا نتوان آن گونه که باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کرد، همچنین سیاست های سلیقه های و حمایت های قطره چکانی و جزیره ای عمل کردن، راه را برای مهاجرت فعالان دانش بنیان و کوچ به سمت استان های دیگر نظیر پایتخت فراهم کرده است.

بانک های ایده های نوآور را قبول ندارند

سید جعفر هاشمی رئیس صندوق پژوهش مازندران با اظهار این که بانک ها فکر و ایده را قبول ندارند، گفت: در حال حاضر بانک ها رغبتی برای دادن تسهیلات به شرکت های نوآور و نوپا ندارند.

وی با بیان این که ناپایداری اقتصادی از جمله موانع فراروی حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان است، گفت: سیستم بانکی مهمترین عامل عقب ماندگی اقتصاد دانش بنیان به شمار می رود زیرا اعتقادی به فکر وایده ندارند.

هزار توی مشکلات شرکت‌های نوآور| اقتصاد ضد دانش بنیان

وی ادامه داد: به دلیل بالابودن ریسک شرکت های دانش بنیان بانک ها تمایلی برای پرداخت تسهیلات و حمایت ندارند در حالی با توسعه شرکت های دانش بنیان می تواند به توسعه دست یافت.

۸۲۰ قلم محصول دانش بنیان تولید شد

در حال حاضر ۸۲۰ قلم محصول دانش بنیان در ۱۳۰ واحد دانش بنیان در استان تولید می شود و طبق برنامه ترسیم شده این میزان باید تا پایان سال به بیش از هزار محصول برسد. حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که شمار محصول های دانش بنیان در حال حاضر نسبت به ابتدای سال افزایش یافته است، حمایت از واحدهای دانش بنیان را جزو برنامه های اساسی دولت بیان کرد.

وی میزان تسهیلات پرداختی به شرکت های دانش بنیان را در سال جاری بیش زا پنج هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: با توجه به قطب کشاورزی بودن استان، برای ورود این شرکت ها به بخش کشاورزی نیز برنامه ریزی شده است.

وی با بیان این که تا پایان سال باید ۵۰ هزار شغل در استان ایجاد شودف گفت: ۳۰ درصد این مشاغل باید از طریق شرکت های دانش بنیان ایجاد شود.

خیریانپور اضافه کرد: رونق فعالیت شرکت های دانش بنیان‌ برای اشتغال آفرینی و تنوع دادن به تولیدات نیازمند حمایت دستگاه‌های اجرایی بویژه بانک ها در ارائه تسهیلات است.

معاون استاندار مازندران با اعلام این که تا پایان سال جاری ایجاد حدود ۵۰ هزار شغل پایدار جدید در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و گردشگری برای استان هدفگذاری شده و تعهد محسوب می شود، تاکید کرد : طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده حدود ۳۰ درصد از مشاغل پایدار جدید باید با حمایت از شرکت های دانش بنیان محقق شود.

بروکراسی های اداری کمبود منابع مالی با سود متناسب، بی اعتمادی به محصولات دانش بنیان، استفاده از محصولات خارجی، ناتوانی در بازاریابی و تجارت از جمله چالش های فراروی واحدهای نوآور و دانش بنیان محسوب می شود که آن ها را از گردونه رقابت خارج می کند.

کد خبر: ۲۰۴٬۷۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha